Gå til innhold

Bytte til DAB radio i discovery 2


eliassen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har googlet og lest, men blir ikke helt klok. Så er det noen som har byttet ut orginal anlegget og kan bidra med litt kompetanse?

Jeg kan ingenting om bilstereo så spørsmålene er nok håpløse for dere som kan dette

Har en disco 2 med r990 stereo, cd skifter og Harman opplegg, slik jeg skjønner det er det DIN1, korrekt?

Men er det standard ISO kontakt r990? Må jeg ha noe spesielle overganger for å montere en standard DAB radio eller er det plug and play:-)

Må jeg gjøre noe spesielt for å få høytalerne bak til å fungere?

Cd skifteren og headsett bak er ikke viktig, og slik jeg forstår vil de ikke fungere lenger og det er ok. Men hadde jo vært fint å få kontrollene på rattet til å fungere, er det mulig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en litt ukurant DIN1,5

 

Ellers har jeg en Grom Audio boks med bluetooth og iPod adapter som fungerer som erstatning for CD veksler en og er veldig fornøyd med den. Ikke sikker på om de kommer med Dab ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt inn en dab+ i min plugg and play det .har bestilt overgang til ratt betjeniga bilradio eksperten har det en kenwod spiller til 1500 peng funker fint det teiper dab antenna på front ruta nederst til venstre sett innifra pga varmetrådene i ruta bra dekning syntes jeg .men angrer litt på at jeg ikke kjøpte med blåtann og da hadde jeg hatt handsfree og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt. Kjøp en med blå tann .og usb. Så er du dekket inn med avspilling muligheter

Man trenger jo ikke cd spiller heller i vår moderne tid.

 

Sjekk ut parrot radioer. De er android baserte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det er vel på tide å løfte denne tråden frem i lyset igjen. Den er tross alt meget aktuell.

 

Noen som har funnet gode løsninger?

 

Personlig har jeg lyst til å beholde originalradioen og montere en boks/adapter slik at jeg kan styre lyd fra knappene på rattet.

Bakdelen med feks Tiny Audio (og andre) er at de enten har FM-sender (mellomledd som forringer lyden) eller kobles via minijack (noe originalradioen ikke har).

 

Har vært i kontakt med Grom Audio nå i kveld og de kommer med en DAB-løsning neste måned.

Fikk ikke noe klart svar på hvordan den fungerer, men det kan være verdt å vente på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tiny audio montert i taket og fikk bygd om orginal spilleren hos 4x4 radios i England, som satt inn Jack plugg med kabel. Har kabel mellom Tiny audion i taket og til Jack pluggen. Pluggen sitter ikke inspilleren men er montert i en ubrukt bryter under varseltrekantknappen. Slipper sus og støy i overføring i fra dab til arginalradio. Lyd på blåtann er kjempefin. En ting som jeg må finne løsning på er at på handsfree har jeg litt generatorstøy.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Alpine CD/DAB+ BT i D2 og har nå satt inn en fra Sony i Faceliften.

Originalradio er 13 år, så gadd ikke gamble på adapterløsning. De i baksetet er opptatt med telefon eller pad, så uttakene der er allikevel ikke i bruk.

Adapter for knappene på rattet ligger på en 750-lapp, drøy hundrelapp (?) for plastikkremsa under radioen.

Loddet RCA.plugger til en DIN høyttalerkontakt så forsterker under setet ikke blåser ut ørene.

Har nå kjørt med takantenne (snaut 800,-) en periode og har vesentlig bedre mottak enn tidligere, men har fremdeles ingen problem med å si at glassantenne fungerer greit.

Den er enkel å montere, du dytter ledningen inn/opp under dash ved passasjerdøra og trer den ut til radio gjennom hanskerom.

Jeg har tatt meg bryet å strekke micledningen fra over innerspeilet, ned gjennom venstre a-stolpe og ut til radio via sikringsboksområdet, tok kanskje 10 minutter.

Du havner rundt fire tusen for hele pakka med denne, de her finner enkelt frem riktig adapter, pyntelist og eventuell antenne til deg:

http://www.fortknox.no/bil/spillere/alpine-cde-178bt-cdradio-mbttuneit

 

 

 

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer ihvertfall ikke bedre enn DAB glassantenne.

Er det gode forhold der du normalt bruker bilen, overlever du nok allikevel.

Kjører derimot du mye land og strand rundt er de ikke noe jeg ville brukt.

Glassantenne kan ikke måle seg med takmontert, da denne drar nytte av bilens karrosseri som "forsterker" (jordplan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men ser jeg ikke har respondert på denne med løsningen jeg valgte. For meg så endte det med en dab med FM sender med antenne liggende i vinduet. Det fungerte helt fint for radio. OK lyd og mottaker forhold, men ikke kjørt langt utenfor allfarvei. For mobil er det ikke en god løsning, så her må en nok se etter en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne legge ved et par bilder av hvordan jeg har løst dab i min bil.

 

Jeg har kabel mellom dab/ blåtann i taket og til Jack plugg til spiller. Har lagt lydkabel skjult inne i taket og bak a stolpe, men må få tak i en som er bedre skjermet mot elektrisk støy.

 

image.jpegimage.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

henter denne igjen, selv om jeg er totalt mot, her nå smartingene bestemt seg for å stenge FM signalene.

Greit nok, jeg klarer meg kanskje med nettradio, eller streamet lyd, men radioen i D2 er uansett antivarisk, så greit tenke DAB-tanken.

 

Følgende scenario er aktuelt:
Drite i det, høre på nærrradio som fortsetter på FM, evt synge en trall.

Streame lyd inn i det eksisterende anlegget fra telefon, via en liten FM sender på radioen.....

Bytte hovedenheten i en kvalitets DAB+ radio. Blåpunkt eller tilsvarende. NB - rattbetjening må kunne videreføres, hvis ikke er vitsen borte.


Følgende er IKKE aktuelt

DAB+ to FM adapter, ala TINY eller tilsvarende. Har nok ræl i bilen fra før...

Radio montert i DIN1,5 åpningen, som likevel ikke kan betjenes via rattknappene.

 

 

Forslag om hvor jeg kan lese meg opp på emnet ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot ekstra kabler her og der. Fikk en løsning fra bilradiospes:


"Her tror jeg nok det skal gå dersom du benytter følgende deler:
Ramme - CT24LR05
Rattfjernkontroll-adapter - CTSLR0022
Tilknytningskabel - CTMULTILEAD
Antenne-adapter - CT27AA01

Utover dette er det valgfri 1-din spiller, men en anbefaling kan være DEH-X7800DAB fra Pioneer :)"

 

Jeg har ikke gått for den løsningen. Hører på Radio Trøndelag (utenfor tunneller), kassetter og CD med originalt utstyr (R990).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt inn en Pionerer 8700 dab+ med glass antenne og blåtann oppkobling. Fungerer veldig bra. Godt mottak på radioen og knall lyd. Eneste som mangler nå er en overgang for oppkobling av knappene på rattet (kommer snart). Var litt knotete å få lagt opp mikrofonledningen til handsfrien. Hullet til radioen er forøvrig DIN 1, er bare fronten på original spilleren som er 1,5 DIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 td5 2001

Hei, har ikke noe spesielt ønske om å bytte radio, og jeg vil absolutt beholde cd veksler.

På langturer når radioen kan bli kjedelig etterhvert synes jeg det er veldig greit med lydbok. Og det enkleste er jo cd. Finnes på mange bensinstasjoner.

 

Noen som har funnet en boks til å koble på baksiden av radio? Og som fungerer relativt sømløst og greit.

Hvis ikke, tips om noen som kan montere en minijack i front av originalradio for en fornuftig pris?

 

mvh TorT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 13.9.2016 den 23.07, leiohel skrev:

Har Tiny audio montert i taket og fikk bygd om orginal spilleren hos 4x4 radios i England, som satt inn Jack plugg med kabel. Har kabel mellom Tiny audion i taket og til Jack pluggen. Pluggen sitter ikke inspilleren men er montert i en ubrukt bryter under varseltrekantknappen. Slipper sus og støy i overføring i fra dab til arginalradio. Lyd på blåtann er kjempefin. En ting som jeg må finne løsning på er at på handsfree har jeg litt generatorstøy.

 

Loh

 Hei,

Fant du ut noen god løsning på dette?

Har Tiny selv og synes ikke lyden er maks via handsfree.

Takk for svar

Mvh Kjetil NBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KjetilNBS skrev:

 Hei,

Fant du ut noen god løsning på dette?

Har Tiny selv og synes ikke lyden er maks via handsfree.

Takk for svar

Mvh Kjetil NBS

Prøvde først med en aux kabel med en dings på som fjernet generator støy. Det funket men bass ble også borte, så den ble tatt bort.

så la jeg opp strøm fra baksiden av spilleren opp til Tiny-en og det hjalp litt, men fremdeles litt generator støy. Mest merkbart når jeg hører lydbok. 

 

Mvh

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...