Gå til innhold

Automat D2 ... nå ble jeg litt i tvil


JES

Anbefalte innlegg

Jeg fikk rød varsellampe for høy temp i automatkassa ved "normal kjøring", - skjedde riktignok i samband med fjelloverganger, men denne turen har gått helt fint i årevis.

Jeg sjekka oljekjøler og kjølevifte, alt så rent og greit ut, og "clutch"koblingen på vfta virker å være OK.

 

Etter litt søking på nett, så jeg at tempsensoren på oljekjøler har vært et svakt punkt. Jeg bestilte derfor ny og skiftet denne. Under skifte av sensor rant det ut litte gran automatolje,men ikke mye - mindre en frykta.. Jeg bestemte meg likevel for å sjekke oljenivået, og klargjorde for etterfylling.

 

I og med at olje og filterskifte var tatt for ikke alt for lenge siden - på verksted, tenkte jeg at etterfylling var OK. Jeg starta bilen, og med bremsen inne valgte jeg alle girposisjoner i tur og orden - litt pause i hver posisjon - for å få olje rundt i alle ventiler. Etter å ha satt spaken i P, skrudde jeg ut oljefyllepluggen, og der jeg hadde venta å finne lavt olje nivå, strøyma det i stede olje ut (!) - litt i overkant av 0,5 liter til sammen ca...... Da begynte jeg å lure.... hvorfor var det slik ? Er det noen som kan komme innspill her, om det var min framgangsmåte som var uheldig, eller om det virkelig kan være fylt på for mye olje av verkstedet (det var ikke LR-verksted, men de sa seg kjent med ZF-automatene). Jeg har kjørt med dette oljenivået snart et år - uten å ha merket noe rart., Kan det være andre årsaker til høyt oljenivå i automatkassen.?

 

Jeg valgte imidlertid å la oljen renne ut, skifte igjennom alle girposisjoner igjen, og til slutte, med girspaken i P-posisjon, sette inn fyllepluggen ved ca 2mm oljestripe rennende ut fra oljepåfyllingshullet. En kort test-kjøretur : alt virker normalt, ingen rare lyder....

 

Bør jeg være engstelig ?

 

Hilsen

Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur hadde oljen når du gjorde denne operasjonen??
Oljen skal holde ca 20grader, alt over det = for mye olje (som igjen kan resultere i at du har for lite olje på kassa visst du tapper ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -takk for raske svar :)

 

Det var nok et par timer siden bilen var i bruk, jeg vil anta at temperaturen var sånn ca rundt 30 grader - (ikke varm, og ikke klad)

 

Vi var 2 til å utføre jobben, og bilen gikk på tomgang ved alle girskift, og helt til pluggen var skrudd i igjen.

 

Dersom det skulle vise seg at oljenivået er litt lavt, hva vil symtpomene være ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som det bør være noe problemer etter det som har skjedd. Jeg er ingen ZF ekspert men tipper du hadde merket noe hvis det var feil å kjøre ett år med 0,5 liter for mye olje. De med mer erfaring kan sikkert si noe om det kan føre til problemer. Høres ut som du har fyllt på riktig nå så da ville jeg bare fortsatt å bruke den hvis den virker som den skal.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen skal holde ca 40 grader, det står også på bunnpanna. For lite olje vil gi hardere girskift. Den er full når det renner en stripe på ca 2 mm. Som de sier her, motoren i gang, dra gjennom alle gir et par ganger og sett i Park for etterfylling/kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar alle sammen - topp forum !.

 

- Da får jeg kanskje bare tro at verkstedet ved siste fylling var litt raus med oljen, og siden jeg fikk 2mm oljestripe tro at jeg nå likevel har korrekt nivå og bare får prøvekjøre litt. - Skal til fjells i dag og så jeg merker nok fort om noe ikke er helt "i vater".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være lurt å resette adaptive innstillinger på girkassen med Nanocom av og til. Min blir i hvert fall litt hard i girskiftene nå og da, og da hjelper det å resette. Den lærer seg kjøremønsteret ditt en periode, men dette kan altså bli noe feil over tid.

PS Understreker herved at motoren må være i gang når du sjekker girolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...