Gå til innhold

Tetting mellom laftestokker


telindnor

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har sett mose,strie,leire og sement mellom laftestokker som tetting.

Sikkert noen flere også som jeg har glemt.

Men Lafteren kan sikkert fortelle hva som er best nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musa klarer du ikke å tette mot. Noen gamle triks finnes likevel. Bruk av einerkvister hjelper. Den skal vistnok ikke fordra lukt av einer. Mye brukt bak kledning i hine dager.

For tetting i laft er mose det beste. Etasjemose er lett å plukke, og du dytter inn så mye du greier. Den skal være våt når du bruker den.

 

Gammel laft er aldri tett, akkurat som nesen til de som bor i utsette hus ?

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm... hos Xen tok vi 0ver 50 mus på loftet de 6 månedene vi var katteløse... "normalen" var 6-10 i sesongen. (Nei, ikke musetett hus.) Så mus kjenner kattelukt og styrer i større grad unna, selv om katta ikke hadde mulighet til å komme på loftet. Den største feilen vi gjorde var å prøve gift. For å si det sånn... Ei mus ble ikke så tørst at den gikk ut. Den la seg heller til å dø ved brannmuren. Vi måtte fyre i 3 dager for å bli kvitt lukta. Feller og hyppig sjekk ble redningen.

 

Jeg tviler på at du vil klare å holde mus ute i laft, så det er vel like greit å bare gå for noe som holder trekken ute mellom laftestokkene. I t'Trøndelag ble torvmose også tradisjonelt brukt i lafteverk, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfix har jeg prøvd og det ble ikke for tett i hvertfall, det sprakk og datt ut litt etter litt! Det virket som den ikke kunne følge med bevegelsene i stokkene og der med gav etter og sprakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Husfix er overhodet ikke fleksibelt nok. Det må da finnes noe moderne, silikonaktig som tåler de store bevegelsene. Men selv Tec7 er kanskje ikke elastisk nok? Hva med gummilister, neopren eller noe annet som er lettere å jobbe med?

 

Har man prøvd byggskum, forresten? Kan ikke tenke meg at mus liker byggskum. I hvert fall ikke hvis man blander inn litt musegift i det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lafte skal da i utgangspunktet være tett, isolering i meddrag er vel vaska sauull tingen.

Lafte bygg som ikke var ment til bopel, men uthus, fjøs og låve etc er ikke tette så skal disse benyttes til hus/hytte ville jeg kledd utsia med vindtetting, isolasjon og kledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med saueull er dårlig. Om du klemmer sammen en diger haug med saueull i handa kan du likevel blåse gjennom den. Da blir det dårlig tetting. Jeg brukte saueull for 25 år siden på noen hytter. De er alle uten ull i dag fordi småfuglene har dratt ut all ulla for å bygge reir. En tråd som henger ut er nok til at den tilslutt har dratt ut det meste.

 

Gamle laftebygg har vært utsatt for vær, vind, setninger, vridning og krymping. Det gir utette vegger. Bordkledning og vindtetting kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo dette med at laftekasser holder i all evighet fordi fukta får passere fritt frem og tilbake i stokken. Begynner man å fylle imellom med ikke-pustende masser, vil det som Lafterolf sier demme vann, og ting begynner å råtne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med saueull er dårlig. Om du klemmer sammen en diger haug med saueull i handa kan du likevel blåse gjennom den. Da blir det dårlig tetting. Jeg brukte saueull for 25 år siden på noen hytter. De er alle uten ull i dag fordi småfuglene har dratt ut all ulla for å bygge reir. En tråd som henger ut er nok til at den tilslutt har dratt ut det meste.

 

Gamle laftebygg har vært utsatt for vær, vind, setninger, vridning og krymping. Det gir utette vegger. Bordkledning og vindtetting kan være et godt alternativ.

 

Ulla skal jo ikke tette, den skal isolere! Det må jo være tett på utsiden av ulla, vindtett.

Ull er også feit så den trekker ikke vann. Gamle gresne laftebygg...Kle de!

Skal forklare litt, I gamle dager, kanskje noen i dag også, brukte de en meddragshøvel til å ta ut meddraget, da ble det et rundt spor som formet seg etter stokken under. Noen i dag, ink meg, bruker sirkelsag til å skjere ut meddraget, da blir det et bra tomrom, et trekantet spor (meddraget) som da fylles med feks sauull. Meddraget skal jo være så nøyaktig at det er tetter godt på stokken undet, ulla ligger da bare inni meddraget å isolerer.

Endret av Jon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medragshøvel ble ikke brukt før i tiden. Det er en forholdsvis ny oppfinnelse. Medraget, eller måfaret, ble hugs med øks.

 

Medraget på moderne laft skal være tett, men etter noen tiår er det ikke bestandig tett.

 

Mose ble tradisjonelt brukt i medraget for tetting, og det fungerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille erfaring med etterisolering av gamle hus er at jeg ikke vil tette for mye.

Bedre med litt utettheter her og der enn to ventiler som det trekker mye mer konsentrert fra,synes nå jeg.

 

Min gamle farmor la alltid inn litt mose mellom ytter og inner-vnduet på høsten.

Da ble det aldri dugg og isroser der.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei Lafterolf! 
Henvender meg til deg grunnet gode svar i tråden samt det passende profilnavnet ditt;)

Er forholdsvis nybakt D3-eier og har gammel tømmerhytte. Litt ukjent med hvordan forumet virker... men håper du ser dette selv om det er gammel tråd(?)

 

Har du gode tips til innkassing av lafteknuter?

Meningen er å kasse inn hjørnene til sommeren (to kasser på hvert hjørne), og jeg er i tvil på om jeg bare skal ha det luftig og "åpent" inni kassene slik at det puster, eller om jeg skal skumme igjen idet jeg setter på det siste bordet (front) for å hindre trekk innvendig. Grunnen til at jeg er usikker er tanken på å "holde på fukt" som evt kan finne veien inn i hjørnekassa selv om man har vært aldri så nøye med meddraget og tetting. Er jo klar over at vannet finner veien og at det er viktig at det ikke blir stående i konstruksjonen.

Det er jo som kjent umulig å tette 100% på treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...