Gå til innhold

Forskjellig mellomaksling ved sivil og militær girkasse?


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Land Roger er en Ex-mil med sivil kasse. Meg bekjent har han også standard aksler.

Jeg hadde tenkt å bytte fremre mellomaksling pga slark i splines, og har fått tak i en som skulle passe på Ex-mil (delenr 591278).

 

Problemet er bare at denne er ca 4cm for kort. Er det forskjell på fordelingskassa på en sivil kasse og en militær, eller hva er det som gjør dette ?

Jeg måler ca 63 cm (på skrå) mellom flensen på kassa og på diffen - noen med militær kasse som kan ta et kontrollmål?

Mellomakslingen som står på i dag er litt lengre enn 521278, men er også montert med en ekstra flens på ca 2cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delenummer i Forsvarets delekatalog er det samme som for one-ton. Det er denne jeg har kjøpt, men den er 4cm for kort ( da ser jeg akkurat splines'ene dukke fram - lenger kan jeg vel ikke dra den ?).

Dette er jo for mye til å begynne med spacer. Trodde jo at den skulle passe til hevingen siden den har riktig delenummer....det er dette jeg ikke skjønner. Men kan jeg dra den lenger ut på splines'ene er det jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett i to delekataloger fant jeg dette:

 

Parts Catalogue Land Rover SIII june 1988

 

-553000 4cyl

-556449 6cyl

 

1ton

 

-591278 4cyl

-594361 6cyl

 

 

Delekatalog Feltvogn 3/4T 4x4 Land Rover

 

-591278

 

 

Exmilen har det samme delenr som 1t 4cyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja feilmerking kan vel være en mulighet. Men den lå i en fin forseglet plastpose med Bearmach merke på ( fra EWS).

Sammentrekning er den 52 og utstrekt 58,5.

Får kanskje ringe VS og se om de har en de kan måle for en kontroll. Målene på Thomas_s sin aksling var jo passe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex- mil fremre mellomaksling - delenr 591278 hos Vestfold Skips måler ca 64 centi i utstrekt tilstand. Med andre ord lukter det feilmerking av den jeg har fått.

Saken er løst ( og jeg får teste ut retur policy'en til EWS). Takker for hjelp - spesielt fra Thomas_s! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Og retur hos Erik fungerer utmerket!

Det som er rart er at i delesystemet til Bearmach er 591278 oppgitt til å være 58 cm - noe som altså er for kort.

 

Jeg kjører videre med den mellomakslingen jeg har. Slarket i splines'en er ikke sååå ille og med frihjulsnav får den stort sett hvilt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...