Gå til innhold

Hvilke nye sommerdekk?


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye sommersko til Mr Free i str 235/60 R18 103V... men det er jo en jungel ut der.

Pr i dag står det noen godt slitte Pirelli Scorpion Zero på. De er greie nok de. Jeg skal ikke gi meg ut på å bedømme dem da jeg har for lite fartstid med Mr Free, så jeg er ikke i stand til å vite om det er hjulforskjeller eller BMW320 vs FL2-forskjeller jeg merker mest. Jeg opplever iallfall greit grep både på vått og tørt, men bilen kjennes "topptung" ut. Som sagt... i forhold til BMWen er vel det helt naturlig.

 

Kjøremønster: 90% asfalt av ok fylkesveikvalitet, 9% grei grusvei og 1% ugrei grusvei.

Vektlegger mest: Rullemotstand, egenskaper på våt vei (har kjørt BMW som planet om man kjørte på duggvåt asfalt, så våt vei har jeg respekt for...), støy og selvfølgelig pris.

 

Vurderer så langt

Michelin Latitude Tour HP

Goodyear WRANGLER HP (forslag fra dekksjappe)

Continental EcoContact 5 SUV (forslag fra dekksjappe)

 

Prisforskjellen på disse er ubetydelig.

 

Hva ville du ha valgt og hvorfor? Erfaringer? Alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General grabber at eller michelin latitude cross. Fordi det er en land rover.

 

Gir deg hele spekteret som du kan tenke deg å kjøre i. Samt de vil berge deg ved første snøfall om høsten før du rekker legge om og om våren hvis du har lagt om litt for tidlig :-)

 

Sist men ikke minst kler begge disse dekkene bilen.

 

Tilslutt.. En metafor.. Man setter ikke høyhæla sko på en tømmerhugger :-)

 

Har kjørt snart 2 sesonger på michelin latitude cross dekkene, fortsatt bra mønster igjen. Meget meget fornøyd og drivstoff forbruket er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med hoterhals her,

 

Har Latitude Tour HP på D3'n - nydelige dekk, + for at de er m+s merket for overgangssesong. Fantastisk å kjøre på både vått og tørt, hvis du ser bort fra racing... Klar slippgrense - kommer fort på 2,5 tonn... De er og laget for å brukes off road.

 

Latitude Cross var førstevalg til D3'n - men finnes ikke i dimensjonen. Blir førstevalg når jeg kjøper FL2. Godt å se at hoterhals er fornøyd.

 

Hadde GY Wrangler HP på D2'n, veldig bra dekk på vei uten dype hjulspor - da sporer de mye! På perfekte veier i Frankrike er de helt suverene på tunge biler. Off road er de vel "greie".

 

Conti har bra dekk, men slites fort er min erfaring på menneskebiler (BMW, Volvo 480 etc.) ville valgt Michelin foran Conti hver gang.

 

Har GG a/t (nye) på D2'n nå, er så som så fornøyd; blir fort urunde av å stå i varmen, mildt sagt vag styrefølelse, måtte avbalanseres 2 ganger før ristingen ble på et minimum. Bra off road Ergo passer best på 4x4 som ikke er daglig bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Mr Free kjøres som menneskebil og siden eieren verken er glad i dieselprisene eller dekkstøy, så er ikke rene offroad-dekk særlig aktuelle, høghælt uttrykk eller ikke.. (Jeg kan en annen metafor... man bruker ikke vernesko på joggetur heller... ;) )

 

Men michelin latitude cross ser ut som de kan være noe å ta med i vurderingen ... Hva snitter du på i forbruk med de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare unngå lavprofil sportsdekk. Det er det verste jeg ser når noen har en flunkende ny Range Rover e.l. med hjul som passer best på en Ferrari. Det er som å se Hulken med et rosa miniskjørt. Et eller annet som ikke stemmer... er nå min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare unngå lavprofil sportsdekk. Det er det verste jeg ser når noen har en flunkende ny Range Rover e.l. med hjul som passer best på en Ferrari. Det er som å se Hulken med et rosa miniskjørt. Et eller annet som ikke stemmer... er nå min mening :)

Skal definitivt prøve å unngå det, ja. Er heller verken veldig glad i de dekkene generelt, eller i sin særdeleshet på "ordentlige biler". :D + at jeg har et noe anstrengt forhold til fortauskanter. Mer gummi mellom felgene og dem er veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Mr Free kjøres som menneskebil og siden eieren verken er glad i dieselprisene eller dekkstøy, så er ikke rene offroad-dekk særlig aktuelle, høghælt uttrykk eller ikke.. (Jeg kan en annen metafor... man bruker ikke vernesko på joggetur heller... ;) )

 

Men michelin latitude cross ser ut som de kan være noe å ta med i vurderingen ... Hva snitter du på i forbruk med de da?

 

For å opprettholde skometaforen blir nok et michelin latitude cross en slags goretex hikingsko, så du kan med andre ord egentlig gjøre det allermeste unntatt amerkansk andejakt i en sump.. :-)

 

Jeg ligger på ca 0,68-0,74 på blandet/langkjøring og 0,74-0,82 på blandet/bykjøring med manuell kasse så har egentlig konkludert med at det ikke er dekkene i seg selv som er den store forskjellen.

 

Mener Michelindekket er en 70/30 løsning (70% vei og 30% all terrain) til sammenligning med de rene AT dekkene som er 50/50.

 

Ville valgt dette dekket hvis du ikke vil ha noe grovere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å opprettholde skometaforen blir nok et michelin latitude cross en slags goretex hikingsko, så du kan med andre ord egentlig gjøre det allermeste unntatt amerkansk andejakt i en sump.. :-)

 

Jeg ligger på ca 0,68-0,74 på blandet/langkjøring og 0,74-0,82 på blandet/bykjøring med manuell kasse så har egentlig konkludert med at det ikke er dekkene i seg selv som er den store forskjellen.

 

Mener Michelindekket er en 70/30 løsning (70% vei og 30% all terrain) til sammenligning med de rene AT dekkene som er 50/50.

 

Ville valgt dette dekket hvis du ikke vil ha noe grovere! :-)

:lol:

Jeg snitter på 0,70 på hverdagskjøringen... 25km hver vei daglig med veier for ca 80kmt for det meste - og litt fylkesveiskjøring i tillegg. Noen høydemeter i forskjell til/fra. Med kattunger under pedalen og halvtom tank klarer jeg 0,68. Det er på manuell kasse og nevnte blankslitte Pirellies og riktig trykk. Jaja. Får sjekke dekksjappene en runde til og se hva de byr på. Det blir de sikkert glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...