Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Dag Lislerud Midtfjeld

Avventende stopping og stramming av hjullager

Recommended Posts

I mangel av en bedre beskrivelse ble "avventende stopping" valgt. Jeg skal ikke stoppe sokker e.l.

 

Hver gang bilen min ( TD5 - 130 ) skal stoppes tar det "lang tid" før den stopper, dvs den bruker litt tid på å dø. ( skraml- ramle-skrot........stopp )

Med andre TD5'ere jeg kjenner til skjer stopping kontant, dvs at når man vrir om nøkkelen er bilen død.

 

Hva forårsaker dette ?

 

Spørsmål nummer to er stramming av HUB NUT.

 

Mistenker at Hub-nuttene mine skulle vært strammet noe. Er det greit å trekke til med 210Nm slik det står i boka for å etterstramme eller bør man skifte all skiten inni ?

 

 

mvh

Dag

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hub-nuts kan ikke strammes på din hvis det ikke er bygget om.

Slakk i hjullagere kureres med skift av dem.

 

Stopproblemet kan skyldes mye forskjellig.

Har ikke vært borti dette selv.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TD5 har jo ingen stoppventil som skal stoppe motoren. Det eneste som får den til og gå videre er dyselekkasjer og olje som kommer gjennom. Sjekk turbo først og fremst for oljelekkasjer (innvendig) og sjekk om hvor mye olje du har stående i intercooleren. Olje der og vil få motoren til og gå litt ekstra.

Ellers er det sjekke kontakt til dyser for olje og ledningsmatten. Og når alt annet er ok sjekke dyser og pakninger til dysene.

Jeg går ut ifra at motoren ikke er så slitt at den får masse olje langs ventilstammene.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linken nedenfor forklarer stramming av hjullager og navmutter RDF100000 med krave på Td5 / Puma. Tidligere modeller hadde to navmuttere med låseblikk.

Hjullagere er de samme.

På Td5 må du ogå ha et avstandsdtykke mellom hjullagerene. Det er 7 forskjellige fra 15,5 til 14,9 millimeter. Delenummerene er fra TOF100000, TOF100010 .... TOF100060 med forskjellige fargekoder. Når hjullagrene og avstandstykket er tilpasset uten slark eller klemming, så strammes navmutteren helt og slås flat på ene siden. Navmutteren må byttes vær gang den er brukt / hjullager byttes.

 

Bakgrunnen for det nye systemet er ikke at det er enklere å montere på fabrikken som det påstås i mange engelske tråder, men fordi at avstandsstykket forindrer klemming av lagerene, som forhindrer varmgang og sparer drivstoff og lagerene skal også holde lengere. Bytter man hjullager, så må man skjekke at man også sjekke at avstandsstykket passer.

 

http://www.blacklandy.de/forendownload/RadlagerEinstellung.pdf

 

Denne videoen forklarer konseptet på en enkel måte:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du "klemmer" hjullagrene har du strammet for mye.

Jfr. en venn ansatt i tysk bilproduksjon stemmer bilbladpåstanden.

Logikken min tilsier at dette er riktig pga tidforbruk ved montering.

På gamlemåten måtte man skru for hånd og ha litt erfaring.

På den nye trenger man bare et luftverktøy og en tam ape.

Men vi kan jo være enige om å være uenige.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...