Gå til innhold

Avventende stopping og stramming av hjullager


Anbefalte innlegg

I mangel av en bedre beskrivelse ble "avventende stopping" valgt. Jeg skal ikke stoppe sokker e.l.

 

Hver gang bilen min ( TD5 - 130 ) skal stoppes tar det "lang tid" før den stopper, dvs den bruker litt tid på å dø. ( skraml- ramle-skrot........stopp )

Med andre TD5'ere jeg kjenner til skjer stopping kontant, dvs at når man vrir om nøkkelen er bilen død.

 

Hva forårsaker dette ?

 

Spørsmål nummer to er stramming av HUB NUT.

 

Mistenker at Hub-nuttene mine skulle vært strammet noe. Er det greit å trekke til med 210Nm slik det står i boka for å etterstramme eller bør man skifte all skiten inni ?

 

 

mvh

Dag

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hub-nuts kan ikke strammes på din hvis det ikke er bygget om.

Slakk i hjullagere kureres med skift av dem.

 

Stopproblemet kan skyldes mye forskjellig.

Har ikke vært borti dette selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD5 har jo ingen stoppventil som skal stoppe motoren. Det eneste som får den til og gå videre er dyselekkasjer og olje som kommer gjennom. Sjekk turbo først og fremst for oljelekkasjer (innvendig) og sjekk om hvor mye olje du har stående i intercooleren. Olje der og vil få motoren til og gå litt ekstra.

Ellers er det sjekke kontakt til dyser for olje og ledningsmatten. Og når alt annet er ok sjekke dyser og pakninger til dysene.

Jeg går ut ifra at motoren ikke er så slitt at den får masse olje langs ventilstammene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Linken nedenfor forklarer stramming av hjullager og navmutter RDF100000 med krave på Td5 / Puma. Tidligere modeller hadde to navmuttere med låseblikk.

Hjullagere er de samme.

På Td5 må du ogå ha et avstandsdtykke mellom hjullagerene. Det er 7 forskjellige fra 15,5 til 14,9 millimeter. Delenummerene er fra TOF100000, TOF100010 .... TOF100060 med forskjellige fargekoder. Når hjullagrene og avstandstykket er tilpasset uten slark eller klemming, så strammes navmutteren helt og slås flat på ene siden. Navmutteren må byttes vær gang den er brukt / hjullager byttes.

 

Bakgrunnen for det nye systemet er ikke at det er enklere å montere på fabrikken som det påstås i mange engelske tråder, men fordi at avstandsstykket forindrer klemming av lagerene, som forhindrer varmgang og sparer drivstoff og lagerene skal også holde lengere. Bytter man hjullager, så må man skjekke at man også sjekke at avstandsstykket passer.

 

http://www.blacklandy.de/forendownload/RadlagerEinstellung.pdf

 

Denne videoen forklarer konseptet på en enkel måte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du "klemmer" hjullagrene har du strammet for mye.

Jfr. en venn ansatt i tysk bilproduksjon stemmer bilbladpåstanden.

Logikken min tilsier at dette er riktig pga tidforbruk ved montering.

På gamlemåten måtte man skru for hånd og ha litt erfaring.

På den nye trenger man bare et luftverktøy og en tam ape.

Men vi kan jo være enige om å være uenige.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...