Gå til innhold

Bakluka åpner ikke


ovik

Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert her før, men jeg må ha diagnosehjelp.

 

Bakluka åpnes altså ikke.

 

- Aktuatoren ser ikke ut til å reagere på nøkkeltrykk eller bruk av "override" med de to knappene i dashbord. Kan ikke høre lyd der bak. Trykk på bryteren i dørhåndtak gir derfor ikke noe signal og døra er stengt.

 

- Jeg åpnet ved å ta av teppet å fant frem til det lille hullet som gir tilgang til wire, og fikk dermed åpnet.

 

- Nå kan jeg åpne med bryter i dørhåndtaker

 

- Låser med fjernkontroll igjen, så er det tilbake til start og jeg må inn i bakluka med skrujernet igjen.

 

Da tror jeg at det må være et problem med aktuator Jeg antar jeg trenger

FUG500010 http://landrover.shukersparts.co.uk/upper-tailgate-actuator-fug500010.html

 

Noe annet som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... fungerer når jeg bruker åpne og låse knappene i bilen som en skal gjøre, hører (tydelig høyt klikk) ser også at døren åpner seg noe, men henger igjen. Får ikke åpnet den helt opp. Toppluken henger fast. Tips? For sent (mørkt ute nå til å begynne å demontere innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med min bil. Ettehvert ville den ikke åpne seg når jeg brukte håndtaket bak. Fikk bare åpnet hvis jeg brukte fjernkontrollen og dro i luka samtidig. Det viste seg å være bryteren i håndtaket som takket for seg etter 7 år i norsk saltlake. Ble bytte av hele håndtaket med skiltlys og microbryter. Funker flott igjen nå.

 

http://www.ebay.co.uk/bhp/discovery-3-tailgate

 

mvh

Åsmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at det er aktuatoren som er problemet i mitt tilfelle, men det er mange ledd i kjeden her. Heldigvis er det tørt og fint innvendig hos meg.

Aktuatoren fungerer av og til når den er demontert fra låsen.

 

Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer, men slik det ser ut, så sendes en kort strømpuls til aktuatoren når fjernkontrollen aktiveres. Da vil låsemekanismen vris til halvåpen. Da ser det ut som en bryter i låsen aktiverer kretsen som knappen i håndtaket er koplet til. Når det trykkes på håndtaket, sendes det en ny puls til aktuatoren, og låsen åpnes helt, og døren kan åpnes.

 

For å unngå for mye styr i fremtiden, tror jeg at jeg vil feste en eller annen form for utøsersnor i kabelen fra denne aktuatoren som kan nås uten å ta av panelet i luka. Vi får se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco 3 og 4 tåler ikke høyttrykkspyling under håndtaket. Har tatt livet av 2 brytere ved spyling. Første gang var det en massiv isklump under gummien som fikk meg til å skjønne lunta... Dette har ingen ting med defekt aktuator å gjøre, selvfølgelig. Begge gangene har luka latt seg åpne med fjernkontroll. Det at luka henger etter fjernkontrolltrykk trur jeg er en feature, ikke en fault.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skjedde det hos meg i dag også. Skulle åpne bakluken, brukte håndtaket og gikk bare til første hakket, trykket igjen og den var helt dø. Smalt igjen luka i håp om at det ville virke, men det gjorde det ikke. Trykket begge låseknappene i dashbordet og den åpnet seg bare halvvis igjen.

 

Skal gi det litt tid, for i god LR stil kan den jo reparere seg selv etter noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg opp bakluken ved å holde knappene i dashen inne. Sitter fortsatt fast i mellomhakket, så satt luka i spenn og gjorde det samme igjen og da gikk den opp. Virker som aktuatoren fungerer, men at det er noe elektrisk da sentrallåsen ikke åpner opp bakluken og det kommer ikke noe lyd fra håndtaket i bakluka når man trykker inn det. Noen som vet om det holder å bytte håndatket med bryter eller om det er vanlig med andre elektriske feil som kan forårsake dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg av gummien på selve bryteren, under var det masse erosjon og fjærene til bryteren satt fast. Skrapet vekk det meste av erosjonen, renset metallpinnen som treffer utløseren og strammet "fjæren" og alt fungerte som normalt igjen. Å sette på gummidekselet var det største hodebryet, men gikk til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...