Gå til innhold

Dekarbonisering av motor


ksskaret

Anbefalte innlegg

Forleden så jeg en episode på "wheeler dealer" hvor de gjennomførte "dekarbonisering" av motor. De koblet av drivstoff slangene og koblet på en maskin som sprøytet inn et spesialdrivstoff med høyere moleky (atom?) tetthet som var negativt ladet. Dette medførte at etter en times gange så fjernet det all karbonisering. Effekte var reetablering av effekt og vesentlig bedret utslipp.

 

Er dette noe som er kjent her i landet? Fungerer det på dieselmotorer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no det burde/kunne ha vore ein link til aktuell sending her?

 

Fjerning av avleiring i (roterande) amskineri er sjeldan dumt men diverre forbundet med ein viss risiko....

 

Er spent på kva som ligg i botn av nevnte sending

Kall det gjerne proff interesse.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daukjørte Opelseksere ble av min gamle sjef og Opelspesialist rust godt opp mens de fikk litt vann i gasseren.

Det hjalp mot bankelydene fra de nedgrodde stemplene som slo i et ditto nedgrodd topplokk ++++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar brukte zalovann på gamle forgasser motorer :) du må ha endel turtall ellers blir det visst ikke noe morro.

Jeg brukte noe qmi greier på min v8 og jeg tror det har løsnet mye dritt som i sin tur førte til kilt oljeventil og påfølgende ras :P jeg gjør ikke det igjen på den motoren. Min gamle r6 fra nissan derimot. Den bør tåle dette greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatterns 240 med automat og håndchoke grodde igjen og halvparten av hestene dro på beite.

Han var ikke akkurat en turtallskjører.

Lånte bilen innimellom,varmkjørte den,låste den i 1. i en passende oppoverbakke på ringveien

og dro den helt ut til turtallssperra slo inn og holdt den der litt.

Ikke en kjeft bak bilen på femti meters avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no det burde/kunne ha vore ein link til aktuell sending her?

 

Fjerning av avleiring i (roterande) amskineri er sjeldan dumt men diverre forbundet med ein viss risiko....

 

Er spent på kva som ligg i botn av nevnte sending

Kall det gjerne proff interesse.........

 

Godt poeng, søkte og jeg fant "snutten" - den starter på rundt 7 minutter ut i filmen.

 

Og er her en video link til en produsent av systemet. Terraclean

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatn som vert sprøyta inn i maskineri ilag med brensel er ikkje noko nytt som sådann.

Relativ enkel kjemi dette :-) Har jobba litt med det, men då på større motorar. På linje med mange andre finurlige tekniske løysingar vi prøvde i mi verd...

Eg registrerer at fleire har freista & funnet "lukka"... stiller meg endog noko undrande til at sprudlevatn ned gjennom ein forgassar er "gull" & gjev enorme renselsar innover brennkammer & topp(ar).

 

Takkar for video-link, skal sjå over dei :)

Endret av JefeDeMaquinas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp på en del biler,mest bensindrevne, med avleiringer jfr min erfaring.

Hvorvidt det er bedre med spesialmidler kontra sprudlevann e.l. vet jeg ikke.

 

Vann som går over til damp gir en avkjølende sjokkeffekt på omgivelsene

og får nok på den måten avleiringene til å løsne og bli med eksosen ut.

Ihvertfall i min hjerne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...