Gå til innhold

Grind/port


Tom

Anbefalte innlegg

Hei

Vi trenger ei ny grind på hytta. Har lekt googel leken noen kvelder men her inne er det jo mange habile både proffe og hobbysnekre. Avstand mellom stolpene er 430 cm. Tenkte å dele grinda på midten. Hva med å lege ei ramme av 48x48 imprignert med en kryssavstiver. Vil dette bli solid nok. Hadde vært greit å holde vekta nede på konstruksjon. Tenkte å bruke de tynne gulvborda med litt god avstand utenpå ramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvanisert stål er vel ikke det jeg helt ser for meg gli inn miljø på,ei fjellhytte :) men takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forsøk på porter har bestandig seget ned +++++.

Malt galva stålramme med plank har blitt favoritten.

Siste jeg hjalp til med var ferdigpakke med netting.

Fjernet nettingen og festet treverket med selvgjengende skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruerer du det riktig bør det stå en god stund. Jeg ville brukt 48x98 impr som ramme, og så en tversover som går fra øverste hengsel og nedover. Viktig at 48x98 boltes i stablehengsel, og at også tverrbjelken boltes godt, eller evt. lange franzskruer.

 

Alternativt spikerbånd som JokerS30 foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei grind trenger ikke impregnert. Vil tro du greier deg fint med 1 1/2" (36mm) til ramme, hold grinda så lett som mulig. Påkjenninge er størst på stolpen som grinda hengsles i.

 

Har fortsatt en lei tendens til å overdimensjonere B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grinda var vakker. Kunne du vært grei å skrevet opp dimensjoner på de ulike delene eller skal alt ramme være 36x36 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tegning Lafterolf, alltid satt pris på fine blyanttegninger...

Men; hvis du ikke tar designet til Lafterolf, og har lik høyde i hele bredden på hver fløy ville jeg latt skråavstiving gått fra nedre hengsel og opp. Denne vil føre vekten av porten ned mot nedre hengsel. Bolt gjerne hjørnene i "trekanten" med gjennomgående bolter. Det sitter godt og kan lett ettertrekkes. 1 1/2 x 3" er fin dimensjon, det er gjerne den dimensjonen som vrir seg minst.

Laget disse med samme dimensjon som stamme: (Dørene er 8cm tykke og tunge..)

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte dører Disco2blue. Er de isolert ?

Funderer på lage noe sånne selv. Har 270cm garasjeporter, men bare 8cm overhøyde. Stålporter er veldig dyrt, så jeg tror en snekret port blir et godt alternativ.

Har fundert på å bruke en stålramme inni, av f.eks 40x80mm firkantrør i 3mm gods...

 

Lafte: jeg opplever alltid trykkimpregnerte materialer som " lausere i veden " og dårligere egnet til solide konstruksjoner. Er dette noe jeg innbiller meg fordi de er blaute, eller er C24 konstruksjonsmateraler generelt sett mer solide / stive / strekkfaste ?

Hvor stor betydning det har på en grind, var ikke helt påenget her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert ja; 6mm kryssfiner som kryssavstiving innside, 30mm isopor, asfaltplater, sløyfer og til slutt panel utvendig.

 

Enig og at hvitt er fastere (tørket..) og gir mere presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser bra ut, stål burde holde.. :-)

 

Apropos mine dører... De er for salg, noen som kunne gjort bruk av de? Se posten over og send evt. PM

Målene er 128x225 pr. dørblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...