Gå til innhold

D2 småplukk eller fatale feil?


Vasskjeften

Anbefalte innlegg

Jeg har en D2 fra 2002, som jeg har eid i en måneds tid. Alt virket flott i starten, men nå begynner problemene å dukke opp. Dette med at den kan virke som den "går på fire", er en ting. En annen er at M+S på girkassa har satt bilen i "limp mode" et par ganger, men det blir borte når jeg stopper, låser bilen og starter opp igjen(?). Første gang det skjedde trodde jeg selvfølgelig at jeg hadde kjøpt en bil der girkassa røk med en gang, men det går greit inntil videre. Jeg sjekket under bilen, og foran på girkassa virker det som det er ett hull rett inn til svinghjul eller lignende. Gjengene er helt rene, så jeg lurer på hva som skal sitte der? Fant ikke noe i bøkene, og titta under en bil på lokale bilopphoggeriet, der det heller ikke satt noe. Skal det være noe der? Synes vibrasjonene ved enkelte turtall har økt, men nå sitter jeg jo og kjenner etter den minste ting også..

 

Her om dagen begynte starteren å skurre, og jeg ladet batteriene, trodde jeg hadde brukt opp strømmen mens jeg dreiv og monterte 1000-metere, men det var ikke det. Men hører nå at dieselpumpa(bytta for et par år siden) lager vel mye lyd(kanskje) når tenninga settes på. Når bilen går er det også kommet en litt vond (u)lyd når jeg bøyer meg ned under bilen bak. Kan det være at det er noe med drivstofftilførsel, høres kanskje ut som det er tungt å "suge"? Tenkte først noe så enkelt som dieselfilter som er tett, men håper noen av dere som er så gode til å komme med råd og tips her inne kan gi meg noen tips om noe av dette høres ut som noe dere er kjent med!

Dette er min første LR, og jeg er klar for å bruke tid og krefter på den(som jeg har skjønt man må).. Simpelthen elsker den. (inntil videre)

 

Legger ved bilde fra under girkassa.

20140511_201815.jpg

Endret av Vasskjeften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nå eier den, kjøp deg et filter kit og skift alle filtere og oljer.

2 filter på motoren + olje

Luft filter

Drivstoff filter

Girkasse filter+ olje

Olje i akslingene

 

Da har du iallefall et null punkt, og kan begynne derifra. Det tar deg en formiddag ute i solen.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nå eier den, kjøp deg et filter kit og skift alle filtere og oljer.

2 filter på motoren + olje

Luft filter

Drivstoff filter

Girkasse filter+ olje

Olje i akslingene

 

Da har du iallefall et null punkt, og kan begynne derifra. Det tar deg en formiddag ute i solen.

 

Det hørtes ut som et godt tips, takk! Og da har jeg hvertfall alt dette under kontroll. Tenkte muligens skifte olje på girkassa også. Vet du om jeg trenger ny bunnpanne, eller holder det med det "kit'et" som selges på lrbutikken til ca 300 kr? Har også tilgang til rabatterte produkter fra Shell, har du noen inputs på hvilke oljer og smøringer jeg burde gå for?

Beklager om jeg spør om ting jeg som LR-eier sikkert burde ha koll på;)

Damn! Du har mista krumbolten!

Ikke kjør en meter før ny er på plass!!

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Vadeplugg. Du mangler ingenting ;)

 

Hehe.. puh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan det høres ut som om du har trøbbel med O-ringer og kobbertettinger til injektorer du også. Dersom du ikke er heldig og har tett dieselfilter

Endret av Stig-RRune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bor på Lillehammer - jeg har et diagnoseapparat for D2 TD5 (Nanocom) og kan lese av feilkoder for deg. Bor på Elverum. Om du skal forbi, så send meg en PM (privat melding), så finner vi en tid.

 

Girkassa lagrer feilkoder, så forklaringen på M+S -lysene kan kanskje også finnes samtidig.

 

Du skriver at den "går på fire" - det kan være at kontaktene til innsprøytningsdysene er løse. En kompis konstaterte eksakt samme feil i går! Ledningsnettet til dysene ( "injector harness" ) koster ikke stort. Kompisen min strammet metallkontaktene og alt ble bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært litt rundt bilen og funnet ut at det var litt diesellekkasje rundt det som jeg tror er der denne kobberring/O-ring jeg hører gjetord om sitter. (Venstre side motor forfra, bakerst under toppen) så duggfriskt ut under der når jeg skrudde av motordekslet.

Da skjønner jeg at dieselpumpa jobber hardt og at jeg må pumpe litt for at den skal starte. (Tror jeg).

Rakk ikke gjøre så mye mer i dag siden jeg bare skulle skru fast en løs skrue på vindusviskermotoren, noe som tok et par minutter lenger enn tenkt,Hehe..

Spørsmålet til ekspertisen blir da: er denne lille lekkasjen injector/kobberring problematikk, i såfall er det noen som vet dimm osv på kobberring og Evt O-ring? Fåes kanskje på Tess også? Bilen bør kanskje stå inntil videre, siden det høres ut som dieselpumpa jobber hardt for føden, og den vil jeg gjerne skal overleve(ble bytta for et par år siden)

 

Til smithcorona: tusen takk for tilbudet,se ikke bort ifra at jeg lar høre fra meg. Skal sjekke rådene du ga om injector harness og løse kontakter i morgo den dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyreside av motoren mot ekspansjons tanken er FPR (dieseltrykk regulatoren) denne bruker å lekke. da kan du bruke dette kittet: http://www.ebay.com/itm/FUEL-PRESSURE-REGULATOR-GASKET-REBUILT-KIT-LAND-ROVER-DISCOVERY-2-Td5-DEFENDER-/390851453853?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5b008fe39d&vxp=mtr

 

Link til dette: http://www.discovery2.co.uk/Fpr.html

Her bytter han ut hele regulatoren. linken over er til å overhale den som står der.

 

O-ringene og kobber skiver som er nevnt er disse: http://www.jgs4x4.co.uk/land-rover-discovery-2-1998-2004-td5-fuel-injector-sealing-o-ring--washer-kit-2262-p.asp

Disse sitter inni under toppdekselet: http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html


Som jeg skreiv tidligere så kjøper du deg 2-T olje og fyller i tanken, da får smurt pumpa.


Starteren din trenger ikke mer en dette kite : http://www.ebay.com/itm/LANDROVER-DISCOVERY-DEFENDER-TD5-2-5-DIESEL-STARTER-MOTOR-REPAIR-KIT-98-2004-/291100327719?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43c6ee7f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jan Oskar.
Dette var nyttig info og nyttige linker! Jeg ser at det nok er dieseltrykk regulatoren som må overhales/byttes. Skjønner at det tydeligvis har vært et problem tidligere på bilen, da løfteøyet på blokka var borte(som man må ta av for å komme til), samt at jeg fant en sånn sort trekanta pakning liggende løst nedi bunnpanna(sikkert den gamle fra forrige bytt).

Håper da at det er bare denne, for jeg synes nå det så ut som en litt større operasjon å bytte kobber/o-ringer til injectorene. (ikke lyst å stå i min frilufts-garasje å knote med dette hvertfall)

Kan det være starteren kommer til å dra som normalt når dette blir løst? ellers blir det repair-kit:) Virker jo som alt jobber max nå pga lekkasjen.

 

Foruten mine problemer pr dags dato, så må jeg jo få snike inn at alt er jo ikke bare træl. Kiler i magen at jeg har en Discovery på tunet, og den er jo helt Formann å kjøre! Suger til meg alt av gode råd her inne, så jeg kan passe godt på min LR. Men det er jo litt overgang fra å knapt ha eid en bil i mitt liv. Litt enklere å skru på min samboers Golf 1 er det jo også, hehe..


SmithCorona:

Takk for tilbudet! Jeg håper det bare er som nevnt over såklart, men jeg tar kontakt om jeg må gå litt hardere til verks! Det gjelder fortsatt ditt generøse tilbud om diagnosehjelp også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innslaget som svikter, kommer gjerne etter at diesel har rent nedi.

 

Nytt vs gammelt

 

22012012491.JPG

 

her ser du kontaktflaten er nesten helt borte, dette som skiftes ut.

 

pil.jpg


Rart det kom 2 gang..


IMG_0155.JPGFPR sin hovedsynder:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er deler bestilt. (gikk for filter kit, automatkasse-kit, dieseltrykkregulator-kit, reperasjons-kit til starteren og noen manualer. Synes Haynes boka trenger et supplement) Vurderer injector harness-kit også. Men tar jo litt tid før det kommer. Er det forsvarlig å kjøre med den inntil jeg får fikset den, eller burde den ta en liten ferie imens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er olje i injector harness så er det som regel oljen som trenger ut til den røde pluggen ved ecu som er hovedsynderen. Rens denne godt ett par ganger så bør problemet forsvinne en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at den "går på fire" - det kan være at kontaktene til innsprøytningsdysene er løse. En kompis konstaterte eksakt samme feil i går! Ledningsnettet til dysene ( "injector harness" ) koster ikke stort. Kompisen min strammet metallkontaktene og alt ble bra.

 

 

 

Hva slags kontakt er det du mener her og hva slags metallkontakter? Skiftet injector harness for noen år siden og da var det bare å klipse på, mener jeg.

 

Litt uggen magefølelse med å legge ut på 150 mils ferd til forumtreff med de startproblemene. Og motoren synes jeg begynner å pese mer og mer som en gammel KOLSer. Kommer opp i fart, men jeg synes han er dau i aksen. Mye brøling.

 

Ingen symptomer fra dieselpumpa, merkelig nok. Den er ikke blitt skifta siden ny. Så det er nok injektorene som trenger ny tetning, noe som jeg tenkte å få gjort der søre. Tar sjansen på tur. Med nedlagte bakseter, bikkje, verktøy, litt verktøy og så må jeg ta med verktøy.

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian, jeg mente de kontaktene som man klipser på selve dysene. Se foto.

 

Med "metallkontakt" mente jeg bare de to innvendige kontaktpunktene. En av disse hadde blitt slakk, så strømsignalet var av og på. Kan bendes litt innover med en liten skrutrekker. OK etterpå, men nytt injector harness var veien å gå.

 

_DSC5726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, når det gjelder tetning til dysene -- dette må tas med forebehold, men en kamerat som er bilmekaniker sier at man kan skru av oljepåfyllingslokket og legge hånda over. Mye puffing og trykk kan tyde på at diesel lekker gjennom.

 

Har som sagt ikke førstehåndskunnskap, så flere må gjerne hekte seg på med erfaringer. Men det er jo i så fall en enkel og viktig test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulle god info det der, SmithCorona! Nå har jeg startproblemer som kommer og går. Uavhengig av temp og om den har stått lenge. Opplever at motor og drivlinja sliter med kreftene. Er det vanlig ved injektortrøbbel da? Forbruket er deretter. Men ikke tegn til diesel i olja, som vel er det alvorligste symptomet.

 

Men nå skal ikke jeg kuppe tråden her. Kobler opp luringen til Nanocom i Oslo om et par drøye uker og sannsynligvis blir det bytte av kobberskiver og o-ringer på injektorene. Ellers har jeg ofte et lurveleven med ringeklokkelyd ved starting, noe som må være startmotorrelatert. Det blir vel en ny en der også. Hvertfall tar jeg den ned om ikke lenge og renser den og ser om kontaktene til innslaget står sånn høvelig greit etter at jeg gjorde et forsøk med rep-kit før jul.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet olje på girkassen?

Gulle god info det der, SmithCorona! Nå har jeg startproblemer som kommer og går. Uavhengig av temp og om den har stått lenge. Opplever at motor og drivlinja sliter med kreftene. Er det vanlig ved injektortrøbbel da? Forbruket er deretter. Men ikke tegn til diesel i olja, som vel er det alvorligste symptomet.

 

Men nå skal ikke jeg kuppe tråden her. Kobler opp luringen til Nanocom i Oslo om et par drøye uker og sannsynligvis blir det bytte av kobberskiver og o-ringer på injektorene. Ellers har jeg ofte et lurveleven med ringeklokkelyd ved starting, noe som må være startmotorrelatert. Det blir vel en ny en der også. Hvertfall tar jeg den ned om ikke lenge og renser den og ser om kontaktene til innslaget står sånn høvelig greit etter at jeg gjorde et forsøk med rep-kit før jul.

 

:)

 

Pluggen på innslaget på starten blir dårlig med tia, dra den ut og klem pluggen litt ihop. Se om det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men innslaget ble jo bytta før jul. Hvis jeg overhodet har skjønt hva som er innslaget da!

 

Har ikke flusja kassa, men byttet ut 5-6 liter + nytt filter i fjor høst.

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...