Gå til innhold

sikkerhets hjulbolter / mistet adapteren


Tommy 62

Anbefalte innlegg

Hei igjen ! Jeg er rådløs og trenger noen forslag til løsning. Jeg står foran bytte av luftbelger da den ene bak er defekt og må derfor ha av hjulene og innerskjermene. Jeg har mistet eller rotet bort adapteren til hjulboltene og vet ikke hvordan jeg skal få av hjulene.

Et stort problem også dette om man får en punktering langs veien. blush

Adapteren og hjulboltene er fra Biltema og jeg har prøvd å kjøpe et annet sett men kodene er forskjellige så den passer ikke. Hjulboltene går et godt stykke inn i aluminiumsfelgene og er veldig vanskelig å komme til uten den riktige adapter pipe.

Nå står bilen igjen da jeg ikke tør å kjøre rundt med en kompressor som går hele tiden og er derfor redd for havari av denne.

Er det noen her som har ideer på hvordan dette kan løses slik at hjulene kan demonteres eller har vært i samme situasjon lik denne?

Spør samtidig også om alle støtdemperne burde byttes med bytte til Arnott Gen 3 ?

 

 

Tommy 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket vanskelig å få tak i den rette. Jeg fikk med meg 2 sett og adapteren var lik på begge disse settene.Alle de andre settene de hadde der hadde samme nummer og var da like. Vet ikke hvor gammel det settet jeg har er men tror kanskje at fabrikken bytter om "kodene" etterhvert under produksjonene så settene da blir endret. Det er jo grunnet sikkerheten for å bli frastjålet felgene også at de endrer kodene slik at de blir forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ser bare 2 løsninger her, enten får du kopiert ett adapter som passer av en dyktig sveiser / maskin arbeider. eller så gjør du en enklere / billigere løsning sveiser på en vanlig bolt fast i de tyveri mutterne og skrur de av på den måten.

Neste steg er å hive de tyverimutterne så langt armen klarer, for de er bare tull å bruke.

 

Hvis du ikke har arnott gen III belger på bilen fra før, så synes ihvertfall jeg at det er en god løsning. Kan absolutt anbefale de. Du må uansett ikke bare sette på en slik belg. Like belger på hver aksel er vel en ok regel å følge.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Brage , må i så fall prøve å gjøre av avstøpning av et eller annet matriale og snakke med en sveiser eller noe.

Jeg har ikke Arnott fra før på bilen og vil bytte alle både foran og bak. Det jeg mente var og disse andre demperne som sitter ved siden av belgene eller shock dempere er vel navnet på disse. Arnott 3 er 2" lenger og disse shock demperne er orginale tror jeg. Lurer på om jeg kan bruke de orginale sammen med Gen 3 eller om jeg også må bytte disse andre 4 shock demperne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kan bruke de orginale sammen med Gen 3 eller om jeg også må bytte disse andre 4 shock demperne også.

 

De vanlige støtdemperne trenger du ikke bytte, hvis du ikke vil da.

 

Arnott gen III gir deg lengere vandring kun om du ønsker det. dvs at du kan heve bilen ved å rekalibrere høydesensorer, i den sammenhengen setter du gjerne på andre ( lengere ) støtdempere, eller støtdempere med lengre vandring. I tillegg er det da lurt å forlenge ihvertfall de bakre høydesensor armene( eller så ryker de av ). Dette kombineres med forlengede bumpstops når dekk dimensjonen økes....osv..

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, glemte å nevne dette her men jeg kjøpte det settet fra Biltema for å demontere låsmuttere som bilde viser over fra deg. Låsmutterne er i krom og virker veldig harde og er muligens også herdet. Jeg fikk aldri noen feste i mutterne med de avtagerpipene enda jeg forsøkte å bruke en hammer for å prøve å slå de litt innpå før jeg dreide de rundt men de gikk ikke. Leverte settet tilbake til Biltema etterpå i retur.

Har vært på 3 bilgummiverksteder og spurt om råd men får til svar at vi må ha adapter selv om de skal bytte dekk for kundene. De sa at de også kun har disse pipene som du viser til men om de skal prøve å gjøre den jobben er prisen kr. 1000,- pr. mutter + mva og da uten garanti for at det lykkes. Det er mange forskjellige låsmutter systemer på markedet og adapterene følger settene så bilgummiverkstedene har ikke tilgang på bare adaptere da de også blir forskjellige hele tiden.

Prøvde i går en 19 mm pipe å slå den på som Håvard nevner men pipa løsnet når jeg prøvde å dreie den rundt.

Jeg har Epoxylim fra West system liggende som jeg kan blande med medfølgende pulver for å få en hardere konsistens på limet så den blir som en sparkelmasse. Kjøper da 4 stk.19mm piper som jeg kaster etterpå limt til bolten eventuelt om dette fungerer da, det vet jeg jo ikke men limet er utrolig sterkt.

Tar meg en runde rundt i dag med NAF og Falck som Tore foreslår først så får jeg se om noen kan hjelpe før limforsøket påbegynnes.

Takk Brage for info om demperne. Da vil jeg bytte og forlenge høydesensorene og bumpstops senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cold chisel and lump hammer.

Fikk dette gjort på en bilverksted i UK da det måtte reparere lekkende bremsecaliper.

Fant ikke nøkkel til låsmuttrene, og fikk der og da vist hvor nyttig de ikke er.

Mekanikeren satt 'chisel' in på mutteren, et kjapt og hard bank fra den store hammeren

og de var løsnet. Tok ca. 2 min for 4 hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke: der finnes en slags universalpiper som har fjærbelastede pinner som dyttes inn i pipen der mutter eller bolthode er i veien. "Gator Grip" er ett merke. Kanskje noe slikt kan få tak i disse forhøyningene på sikkerhetsmutrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Swedool i Fredrikstad som hadde en litt annen type remove set som er beregnet på "runde" muttere og skruer.Utformingen og funksjon er lik den Tore viser til her men gjengene er byttet ut med "kniver" som er konet innover i hylsen og skråstilte slik at hylsen skrur seg fast når du skal løsne mutteren. Riktig nok måtte jeg slå litt med en hammer for at den skulle få tak men så løsnet de plutselig.

Tom Ivar, det var jo en fin sak du linket til også og naboen hadde en sånn men den var for liten til hjulboltene. Søkte på nettet og ingen forhandlere i Norge som jeg kunne se ,kun fra US. Det settet jeg kjøpte her var nokså dyrt kr. 970,00 men går fra 10 - 19 mm og består av 9 piper + en dor til å slå ut skruen/bolten fra pipa om den sitter fast.

Så nå dukker vel adapteren opp igjen en dag tenker jeg :wacko: men som Brage nevner ,aldri mere tyverimutterer på mine biler. Har allerede kastet de ut av vinduet på veg over Fredrikstad bro og ligger midt i Glommas utløp om noen skulle være interesert i de.

 

Takker for alle forslag her og nå blir det belg bytte.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...