Gå til innhold

Råd for felling av skjevt tre ?


Trond C

Anbefalte innlegg

To grantrær tippet i sterk vind for et år eller to siden, men de datt ikke helt, hviler nær toppen mot nabotrær. Ser ut til at de lever og trives på skrå nå. De står ikke på min grunn og det er naboen sin sti som går under dem, men naboen er ikke helt ung og frisk lenger osv. Så jeg lurte på å hjelpe trærne ned, hvis jeg skal tørre det. Noen som har gjort slikt og har noen råd og sikkerhetsforanstaltninger å komme med? Min fantasi rekker for så vidt bare til å gjøre som vanlig, lage et kutt på den siden av stammen det skal falle til, altså nedover, og sage fra andre/oversiden, og ikke minst å hoppe veldig fort bakover når stammen brekker og roten gjerne smekker tilbake til sin opprinnelige posisjon.

 

IMG_2374_zpsc98b9e93.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hundrevis av timer i skogen, gjennom 25års gjøren og laden i gårdsskog, og har egeentlig bare ETT råd, ( med mindre du får sikret treet med lange tau, vinsj forankret i nærliggende tre eller lignende ) og det er LIGG UNNA OG OPPSØK PROFESJONELL HJELP.

 

Felling og håndtering av vindskadd skog / halveis nedfalte trær, er den delen av skogbruket som gir flest skadde skogsarbeidere og bønder i løpet av et år. Det er vanvittige krefter i aksjon, og de virker enkelte ganger i helt andre retninger enn man skulle tro / forutse. Den erfarne forutser det uforutsette, nettopp fordi han er erfaren..

 

Generelt vil et underkutt, fulgt av et overkutt være måten å løse en sånn sak på, men jeg ser alt for lite av det omkringliggende til å tørre gi noe konkrete råd.
Stiller du deg i situasjonen der du må løpe avgårde når treet går, har du etter mitt skjønn gjort noe tvilsomt i utgangspunktet.

 

Det ligger en fin film på Jutuben, søk etter " Arbete i stormfälld skog " som man lærer masse av å se, selv om man har en del erfaring fra før...

 

NB - instruktøren på videoen har den skarpeste saga jeg har sett noen gang, sku likt fått han lære meg file....

 

 

 

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med joker'n, bortsett i frå det med å løpe. Ein god fluktveg er viktig når ein held på med slikt arbeide. Det er noko av det første ein lærer når ein tek kurs i "vindfallhogst"

Slik eg vurderer det utifrå bilete, er eit underkutt, gjerne eit felleskår under, for så å ta overkuttet ovanifrå vegen å gå. Hellinga på treet er ikkje kritisk, men mi plan ville vore å fått det til å "gli" når stammen er kutta. Her kan du få problem med kiling tå sag, og at treet vert ståande i sommo posisjon etter du har kutta. Då må tau og anna remedier inn. Er ein forsiktig og klar til å springa er ikkje dette farleg i utgangspunktet. Men ikkje opphald deg under treet, og ha "spenningar" i stammen under kontroll.

No vil eg ikkje direkte annbefala deg å prøva, hef eg sit å nyter ein pils i Copenhagen, dette er farleg arbeid. Men tek du omsyn til det eg nevner, går det bra...

 

Du kan når eg tenkjer meg om, laga felleskår på båe sier, så kuttar du midten medan du er klar til å koma deg unna.

 

Lukke til, varra fersekti, som vi seier på nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mythbusters felte de tre ved hjelp av minigun.... Men du har kanskje ikke tilgang på slikt? ^_^

Har ikke lang erfaring med å felle vindfall/rotvelt, men de få gangene jeg har prøvd har jeg sikret treet mot å komme mot der jeg feller fra med lastestropper type grov..

I tillegg er fluktvei alfa og omega, og selvsagt ingen fjasing rundt rota..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Her er det nok best å bare surre fast ett dusin dynamitt rundt stammen, for litt ekstra effekt kan du kanskje borre innen kubbe eller 2 i stammen også.

Putt sprenghettene forsiktig inn i kubbene og parralell koble de. Nå trenger du bare noen ekstra meter med ledning og ett batteri.

Så er det bare å koble til batteriet..... :o Det er mye gøyere en å sage, og ikke så farlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at disse henger i /lener seg på andre trær, nær toppen, så vil ikke styreskår på undersiden gjøre store nytten. Det vil også, som nevnt, ganske sikkert gi kiling av saga. Skal en hindre kiling i en slik situasjon må en kutte fra undersida, men så er det jo det med litt uforutsigbar oppførsel på stubben da :unsure: Ikke lett å gi råd her, annet en vær jævlig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svekke buskene med saga og dra dem ned med en winch? Tror egentlig jeg ville ha satt bort jobben, felte ei stor bjørk som sto i spenn rett ut av en skråning for noen år siden og det er siste gangen jeg prøver det blush.

 

Sag nr.1 satt seg fast, sag nr.2 satt seg fast litt på øver siden av sag nr.1, sag 3 startet ikke så jeg tok resten med øksa, buska knakk lenge før jeg regnet med at ting skulle skje og uten forvarsel. Den sprakk på langs, gjorde en rar vri, bommet akkurat på telefon ledningene og tok begge sagene, ryggsekken og nesten meg med seg ned skråningen. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hundrevis av timer i skogen, gjennom 25års gjøren og laden i gårdsskog, og har egeentlig bare ETT råd, ( med mindre du får sikret treet med lange tau, vinsj forankret i nærliggende tre eller lignende ) og det er LIGG UNNA OG OPPSØK PROFESJONELL HJELP.

 

Felling og håndtering av vindskadd skog / halveis nedfalte trær, er den delen av skogbruket som gir flest skadde skogsarbeidere og bønder i løpet av et år. Det er vanvittige krefter i aksjon, og de virker enkelte ganger i helt andre retninger enn man skulle tro / forutse. Den erfarne forutser det uforutsette, nettopp fordi han er erfaren..

 

Generelt vil et underkutt, fulgt av et overkutt være måten å løse en sånn sak på, men jeg ser alt for lite av det omkringliggende til å tørre gi noe konkrete råd.

Stiller du deg i situasjonen der du må løpe avgårde når treet går, har du etter mitt skjønn gjort noe tvilsomt i utgangspunktet.

 

Det ligger en fin film på Jutuben, søk etter " Arbete i stormfälld skog " som man lærer masse av å se, selv om man har en del erfaring fra før...

 

NB - instruktøren på videoen har den skarpeste saga jeg har sett noen gang, sku likt fått han lære meg

 

 

100% enig med The Joker! Ligg langt unna om du ikke har greie på dette her!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med joker'n, bortsett i frå det med å løpe. Ein god fluktveg er viktig når ein held på med slikt arbeide. Det er noko av det første ein lærer når ein tek kurs i "vindfallhogst"

 

Nei det lærer du IKKE.

Du lærer å " trekke deg unna/tilbake", det er noe HELT annet enn å " løpe avgårde" :)

 

Vi mener altså det helt samme tror jeg, men bruker litt forskjellige ord.

Å " trekke seg tilbake " er å gå kontrollert baklengs mens man betrakter / føler med stammen som er i ferd med å gi seg. Da trenger man, som både du og instruktøren påpeker, en fluktrute.

Å " løpe " forbinder jeg med å snu ryggen til treet, og sette avgårde over stokker og steiner. Da er situasjonen ute av kontroll...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg har sett filmene dere har linket til, tar til meg rådene, og lar trærne stå der, på skjeve :) Med store trær, i nærheten av hytten her eller strømledningen, har jeg pleid å stramme dem opp med tau og jekketalje i ønsket fallretning. Samme metode med de skjeve ville fått dem til å falle fritt ned på stien, de er ikke låst i tretoppene de hviler i. Muligens ville de falt uten saging også da. Uansett står jeg igjen med en rot og stubbe som vil tilbake til opprinnelig posisjon, jeg går ikke løs på det der. :)

Den dynamitt eller kanonmetoden hadde vært effektiv, men jeg tror naboen i så fall ville foretrekke skjeve trær

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en historie fra Bolerne fort. Forsvaret skulle sprenge pipa på ei tyskerbrakke. Dette skulle gå så bra. Salva ble fyrt av. Veggene var kun festa i hjørnene så fire vegger falt utover, taket ned og pipa sto igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en annen metode med hell som ikke er så ekplosiv. Sag et firkanthull som går ca inn kl 10 og ut kl 4 (hvis du ser for deg treets tverrsnitt som en urskive). kutt deretter ett lite tre på 2,5 -3 meter. Ta av toppen og stikk resten av stammen inn i hullet du laget. Len deg på treet du puttet inn og begynn å gynge opp og ned. Jeg har brukt dette på oppheng, ikke rotvelt. Det kan nok hende at du må frisere rota litt før dette knepet virker. Bruk hjelm og velg fluktrute før du begynner. Lykke til, tre er morro, men ikke verdt å ofre livet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser dette ut til å være utmark og i tillegg på annen manns grunn. Du må i det minste ha tillatelse til å felle trærne av grunneier. Ser ikke helt behovet for å gjøre noe her. Trærne kan bli støende sånn i årevis eller blåse ned i neste storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trærne står på eieren av hovedbruket sin grunn, og han er en hyggelig og fornuftig mann. Hadde stien under dem vært min adkomststi hadde jeg sørget for å få dem ned selv om de nok står lenge som de står, inntil neste storm, som du sier. Jeg har forresten ikke sti - jeg fikk lage en slags vei, leide gravemaskin og kjøpte traktor, som etter landroveræraen tok over ble uten transportoppdrag og derfor går fra metall til brunt støv. Traktoren har jo intet med felling av trær å gjøre, men den er flott på bilder fortsatt :)

 

IMG_0080_zpse69c4ae5.jpg

IMG_0087_zps2a52ee88.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Tror ikke disse vil falle ned med det samme selv om du kapper dem. Skogen er for tett. Jeg tror du vil bli stående med to løse trær oppetter andre trær. Farlig, farlig! Kiling av sag kan også skje da grana vil vri seg eller rulle mot den siden som har minst motstand. Da står du der! Den store er vel på rundt kubikken vil jeg tro og tung som fy! Vet ikke hva jeg skal råde deg til her egentilg! Men dette er jævla farlig saker! En bekjent av meg fulgte ikke med på treet etter kapping og snudde ryggen til.. Døde momentant. Få med deg en som har jobbet med dette og la han gjøre jobben! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe adrenalinkick på deg ;)

 

I yngre dager var det en lukrativ jobb å felle umulige trær i tettbygd strøk.

Skjeve trær , strøm kloss på , hus , gjerder, osv.

Opp i treet med liten motorsag og tau.Kappet grener nesten inntil stammen på vei opp.

Store grener ble kappet i flere deler.

Kappet meg nedover med passe størrelser på kubbene.

Grenene dempet nedslagene endel så bakken under holdt seg bra.

 

Gautesagamatørmenalledeleribehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...