Gå til innhold

Ahok's Freelander


Ahok

Anbefalte innlegg

Nja, ikke bare koseskruing i vente... Forventer bytte av diff for å få bukt med ulydene fra drivlinje. Og jeg må bytte den helvetes termostaten - alternativ løsning er droppet.

Var litt etterslep av ting på denne bilen, men håper snart å komme i mål - den er i daglig drift ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk glimrende hjelp til diagnose hos Strømmen Bil og mistanken om gåen diff ble raskt bekreftet. Trivelig LR-verksted! :)

"Hvordan bytte diff" følger med Frilla i hovedrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ferietid er mekketid!

 

IMG_1802.JPG

 

Ny OEM diff fra Hardy Spicer ble bestilt fra Paddocks til en "hyggelig" pris. Forvent rett i underkant av 10 lapper alt inkludert. Diffen er levert av Britpart, men heldigvis ikke laget av de...

 

Fulgte denne oppskriften og synes den fungerte glimrende, men: Du trenger IKKE å senke ramma, det er mer enn nok plass for enkel fjerning av gammel og montering av ny. Jeg lot festene sitte igjen, det gjør montering av ny enklere. Husk å sjekke tilstanden på festene! Jeg byttet mine for et år siden, og både fremre og venstre feste hadde røket på nytt (note to self: Britpart kan virkelig være shitpart) - heldigvis hadde jeg deler liggende.

 

Forøvrig sier verkstedmanualen at du skal bruke spesialverktøy ved fjerning av stikkakslingene. De fleste bruker nok helt enkelt en eller annen form for brekkjern, men jeg fant ut at verktøyet jeg hadde liggende for å fjerne vifta på Td5-motoren (kjøpt på difflock.com) fungerte absolutt glimrende!

 

IMG_1803.JPG

 

Prøvekjøring var natrurligvis meget spennende og ENDELIG har jeg en Freelander som låter som den skal. Har dissekert den gamle uten å finne noe åpenbart galt og skal se litt på den igjen ved senere anledning.

 

Fortsatt god sommer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Sjelden et godt tegn.

image.jpeg

 

Slangen til AT-olja har røket der verkstedet kutta for å flushe (før mitt eierskap). Skjedde heldigvis på tidenes korteste kjøretur og merket ingenting før bilen stod parkert hjemme.

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Systemet er kun ment for å toppe opp og tette mindre lekkasjer rundt o-ringer.

Kan ikke brukes til å fylle tomt system (sier de selv).

 

Sporing er da ikke nødvendig siden det allerede er der.

 

Hos meg var trykket akkurat for lavt til at AC ville fungere. Trengte ikke bruke lekkasjestopperen da jeg målte tilfredsstillende trykk på systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var Frilla gjennom PKK. Gikk ikke på første forsøk da et endeledd var modent for utskifting. Men når det først skal være noe er det greit at det er så rimelig og enkelt å bytte som nettopp endeledd.

 

Olje og filter byttet på motoren. Automaten har fått ny olje - byttet også i forbindelse med lekkasjen i vinter. Fortsatt noe shudder, men vesentlig bedre. Byttet filter til veivhusventilasjonen igjen - til oppgradert versjon (vortex) denne gangen - samt nytt luftfilter og kupefilter. Hater dekselet til luftfilteret - brukte 30 min. på å manøvrere det på plass… går lettere neste gang.

 

DA gjenstår det bare å fikse termostaten før vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleddet ble som nevnt byttet i forbindelse med PKK. Dette faller i kategorien kosejobb - behagelig arbeidsstilling, god plass og deler som løsner lett.

 

IMG_3400.JPG

 

Det er en del ting som er tungvint med Freelander når det kommer til service. Plata under motoren er en av de. Med tappeplugg fra Difflock.com og inspeksjonsluke slipper jeg i alle fall å demontere plata ved vanlig oljeskift. Man skrur helt enkelt på en slange til tappepluggen.

 

IMG_3312.JPG

 

IMG_3311.JPG

 

Hvis alt går etter planen blir den fryktede termostaten byttet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...