Gå til innhold

Defender Td5 - 1999


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 375
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hyttebil i går.

Tegn på at det begynner å bli kaldt når speilene fryser til på turen. Var -22 når jeg snakka med karen i bommen. Kaldt kontra de -13/-14 vi hadde her nede i bygda.

Spendt på om jeg skulle få problemere med å få start på bilen utpå kveld. Hadde ikke blitt noe varmere akkurat! Men det var ikke noe problem! :)

Gløda lenge, men fyra tvert. Tross fæl lyd fra torturert kupévifte, som knapt ville gå rundt. Og servopumpe som fylte de første 10 sekundene. Og litt uregelmessig gange ei lita stund. Var det overaskende bra.

 

Starta air-toppen for å få opp tempen. Men det ble bare varmt rundt føttene. Må re-rute noe luftledninger tror jeg. Kanskje kobla sammen med ei vifte....Lite effektivt for oppvarming egentlig.

 

Fikk bare 60 grader på motoren på tur ned fra fjellet. Så varme fra den var bare å glemme.

Synes egentlig bilen er bedre å kjøre i kulda. Virker mye stivere og fastere på veien. Tightere foringer må vel til tenker jeg. :)

Fikk også brukt taklysa hele veien. Fungerte utmerket! :) Flott tur. Panserbilde ble tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som nevt tidligere gikk turen i jula (nesten) uten problemer! J

Fikk jobba en del med Range Rover’n også, så håpet for den har ikke slukka helt..oppdatering på den tråden får vel skje snart. Men må få til noen bilder først.

 

Fikk lånt meg den gamle GPS’n til fader’n på turen oppover. (trenger jo ikke den han, som kjører japsebil….)

Hadde mistanke om at spedometeret ikke viste helt riktig ettersom her har så små hjul. Og joda, stemmer det!

Greit å ha med seg det når man skal kjøre langt.

For å holde 70km/t må jeg ligge i 80 på nåla.

For å holde 80km/t må jeg ligge i 91.

Og for å holde 90km/t må jeg ligge i 105!!!

Har altså enda ikke kjørt i 100km/t med Defender’n. Noe jeg trodde jeg hadde. :P

 

Vet jo at alle dere med defender klager over det høye turtallet på motoren ved kjøring.

Har egentlig ikke skjønt det selv, men forstår jo nå at det er fordi jeg kjører rundt i 60km/t overalt. :P

Har egentlig hatt nok med å klage på lagerlyd fra fordelerkassa. Men fy dæven det var mye lyd nå…

Trenger ny fordelerkasse. Derfor annonsering etter discoverykasse først som sist. Kjører ikke en langtur til før dette er fiksa.

Vi var tre i bilen på tur oppover. Lasta med bager, musikkutstyr, julegaver osv var det ikke mye plass.

Eneste positive for stakker’n som satt baki, var at han likte at det var betraktelig mindre bråk der.

Ellers klagde fruen over stor trekk rundt høyrearmen og skuldra. Så må få se og bytta den dørpakninga da.

Skriver nesten problemfritt lenger oppe…. Fordi når vi var passert Oppdal begynte det å bli kaldere inne i bilen.

Hører jo ikke at vifta blåser, fordi det gjør den jo knapt. Men nå stoppa den helt. Og jeg fikk den ikke i gang igjen.

Løsningen ble air-toppen den siste halvtimen.

 

Tror det tok tre dager før vifta plutselig starta å fungere igjen. Hadde også noe få sek med skriking, slik jeg hadde i -22grader.

Varte ikke lenge, og fungerte helt fint etterpå. Men etter at jeg tar tenninga, eller skrudd av vifta vil den ikke gå før bilen hadde stått en stund.

Så forsvant den vel i mange dager. Tok vekk snow-cowelen nå på tirsdag for å se nedi. Har skjønt at det kan samle seg dritt, blader og vann som kan ta livet av vifta. Men det var ingenting å se – helt rent!

Kjente at vifta gikk lett og fint rundt. Satt på tenninga og pirka bort med en skrutrekker, og vips så snurra den.

Skjønner ikke helt at vifta kan sette seg. Tror egentlig problemet ligger i spenningsfall i ledningene. Men ikke sikker.

Kanskje begge deler. Har funnet masse grønn irr i en av kontaktene der i sommer, så kan jo være mer.

Selve bryteren ser helt fin ut.

Blir å legge opp reléstyring over egen bryter og nye ledninger. Har tenkt på ny vifte og. Men så prisen og slo det fort fra meg.

Skal ta den ut og rengjøre og smøre opp først.

 

Har i tillegg kjøpt med en utvendig og innvendig tempføler, som også har klokke og voltmeter. Stikker den i sigarettutaket, og er godt fornøyd med den. J

Fant den på e-bukta. Skal finne bilde etter hvert, og link om det er interessant.

 

Har også vært på sida til exmoore trim og funnet meg extended seat base. Frista med nye diamond xs elite-seter, og fruen var veldig enig!!

Men har ikke så mye penger å bruke på én ting. Hadde jeg hatt en puma kanskje.

Så forlenga seteputer er altså bestilt for begge fremstolene.

Bad dem legge inn varmeelementer, pluss sende med kit for ryggen, ledninger og brytere, så får vi se.

Savner det vel egentlig ikke. Men tenkte jeg ville angre… J

 

Ny oppdatering kommer vel innen en mnd… J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i utvendig-innvendig temp måler å, så bilde og link - ja takk :)

Rumpe varmer er godt det Erik, og de forlenga sitteputene skal være bra de å, ifl en som kjøpte seg slike her før jul. Jeg rakk dessverre ikke å få prøvd før han rakk å selge bilen.

Pumaen har nå litt bedre stoler fra før, men skulle gjerne ha hatt litt lengre sittepute i min, men det finnes ikke til Puma..ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i utvendig-innvendig temp måler å, så bilde og link - ja takk :)

Rumpe varmer er godt det Erik, og de forlenga sitteputene skal være bra de å, ifl en som kjøpte seg slike her før jul. Jeg rakk dessverre ikke å få prøvd før han rakk å selge bilen.

Pumaen har nå litt bedre stoler fra før, men skulle gjerne ha hatt litt lengre sittepute i min, men det finnes ikke til Puma..ennå

Passer ikke disse?

http://www.exmoortrim.co.uk/store/defender-products/front-seats/extended-defender-outer-seat-base-detail.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så vet jeg ikke Erik, men hvis du går inn på Exmoor Trim sine sider, og velger Puma, så finnes de ikke som varer til Puma, de er bare merket til Def opp til 07. Ser at det er helt andre vare nr på opp trekking setta til framseta også fra 07 modell og nyere.

Jeg hadde en avtale med en på Setermoen om at vi skulle teste om de lengre sitteputene til Def opp til 07, men han rakk å selge før jeg fikk knota meg oppover til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så vet jeg ikke Erik, men hvis du går inn på Exmoor Trim sine sider, og velger Puma, så finnes de ikke som varer til Puma, de er bare merket til Def opp til 07. Ser at det er helt andre vare nr på opp trekking setta til framseta også fra 07 modell og nyere.

Jeg hadde en avtale med en på Setermoen om at vi skulle teste om de lengre sitteputene til Def opp til 07, men han rakk å selge før jeg fikk knota meg oppover til ham.

 

Det har ikke med setetrekka å gjøre da? At fargen og stoffet ikke går overens med puma'n...?

Kan ikke huske å ha sett noen fysisk forskjell på på putene i puma kontra td5...(?!) :huh: De er nok kanskje bedre å sitte i, det er jeg enig i. Men ramme og innfesting burde være lik...

Skal få bytta over neste gang vi er begge bilene i klubbhuset. ;)

 

Gleder meg til de nye putene. Ble godt sliten og støl i høyre lår under kjøringa oppatt. Blir godt å få kvilt beinet skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig tråd og lesning på soffaen. Ligger og svetter med forkjøla "tryne". Fytti hæljroa å du ordner med både det ene og det andre. Skulle ønske jeg hadde noe mer av kompetansen din, når jeg holder på selv. Synes jeg roter fælt med mye, men hos deg så er ingenting for stort og for mye. Veldig bra Erik.

Så du slet litt med baklysa i en av postene. Det gjorde jeg og. Der var det selve holderne som var problemet. Byttet dem til seriebil-Lucas og nå er det fryd og gammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig tråd og lesning på soffaen. Ligger og svetter med forkjøla "tryne". Fytti hæljroa å du ordner med både det ene og det andre. Skulle ønske jeg hadde noe mer av kompetansen din, når jeg holder på selv. Synes jeg roter fælt med mye, men hos deg så er ingenting for stort og for mye. Veldig bra Erik.

Så du slet litt med baklysa i en av postene. Det gjorde jeg og. Der var det selve holderne som var problemet. Byttet dem til seriebil-Lucas og nå er det fryd og gammen.

 

Takk, Terje, så koselig! :)

Kompetanse og kompetanse....Jeg har da lest noen verkstedhåndbøker, lest forum, prøvd og feilet, og gått skole som lærte meg enkel elektronikk og mekanikk. Og stiller da vel egentlig ganske likt som ganske mange her inne. Eneste forskjellen er at jeg ikke har barn (enda..) og kan bruke mer tid på å knote enn mange andre. ^_^:lol:

Stemmer! Bytta pæra hos meg og. Da forsvant problemet helt. :)

 

God bedring med forkjølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i utvendig-innvendig temp måler å, så bilde og link - ja takk :)

Rumpe varmer er godt det Erik, og de forlenga sitteputene skal være bra de å, ifl en som kjøpte seg slike her før jul. Jeg rakk dessverre ikke å få prøvd før han rakk å selge bilen.

Pumaen har nå litt bedre stoler fra før, men skulle gjerne ha hatt litt lengre sittepute i min, men det finnes ikke til Puma..ennå

 

Link: http://www.ebay.co.uk/itm/321575295198?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Eneste kanskje negative med denne er at den er litt stor. Har montert den helt på høyre side av dashen, på toppen, inntil a-stolpen. Er ikke i veien der. :)

Er godt fornøyd med den. :)

 

 

 

 

 

 

Sitteputene kom i dag. B) Ble NY bil altså!!! Sittestillingen ble helt transformert!. Nå hadde jeg i tillegg sikkert godt nedsittede puter. Har ikke enda montert setehevere. Og det er kanskje godt. Fordi jeg tror jeg kommer litt for høyt opp. Er jo 190 fra før..... ^_^

Bare å begynne og koble ledninger da snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitteputene kom i dag. B) Ble NY bil altså!!! Sittestillingen ble helt transformert!. Nå hadde jeg i tillegg sikkert godt nedsittede puter. Har ikke enda montert setehevere. Og det er kanskje godt. Fordi jeg tror jeg kommer litt for høyt opp. Er jo 190 fra før..... ^_^

Bare å begynne og koble ledninger da snart.

Hvor kjøpte du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tråd uten bilder...derfor kommer det litt nå :)

 

Fra 22 minusgrader i jula. Ganske greit med slik belysning når skog er alt som er. Og elg er det eneste du kommer til å møte. blush

gallery_15285_683_896995.jpg

 

Legg merke til den hvite snøflekken midt på panseret. Tydelig at lydisolering også er varmeisolering...

gallery_15285_683_597384.jpg

 

Et lite panserbilde av hva som venter når man er "hjemme." ^_^

 

gallery_15285_683_1537182.jpg

 

Tilbake til nåtid...

Sliter fortsatt med vifta. (er jo så klart fordi jeg ikke har gjort noe med det.)

MEN, like greit å forbedre luftstrømmen litt for det. :)

Var ute med instrumentpanelet forrige uke for å bytte pæra til varmereguleringa på venstresida. (må ut igjen, fordi når den ble bytta forsvant lyset for vanntempen.) Så da at luftrøret ikke satt mot dysa nederst mot dashen. Så fikk dratt denne litt nedover, men må nok teipe den og feste skikkelig.

MEN...fikk tanken at jeg skulle stenge igjen høytalerhullet. Og, ja, det er som dere sier. Natt og dag altså! Blåser bra nå. (Når vifta blåser..)

gallery_15285_683_549073.jpg

 

La merke til at hullene ned til air-con-ventilene var helt stengt. Dette kan jo ikke stemme? Eller kommer lufta fra et annet sted?? Skal undersøkes.

 

Også en liten upgrade. Vekk med det gamle, stygge sigarettbegeret.

gallery_15285_683_752744.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også åpna opp for å tre noen ledninger. Ikke spør meg hva denne dingsen er - det aner jeg ikke...

gallery_15285_683_1469651.jpg

 

Grunnen til ledningstrekking:

gallery_15285_683_1150507.jpg

 

Bryter for bakrutevisker, takbelysning og visse andre ymse ting som kommer på etter hvert. Bla setevarmere... :)

Derfor ser ting slik ut akkurat nå..

gallery_15285_683_1433614.jpg

 

Ny temp-, voltføler, klokke osv. :) Må gjemme ledningene etterhvert..

gallery_15285_683_335963.jpg

 

 

Og her er sitteputene fra exmoor. Folket i sol-i-hull fikk prøvesitte i dag. Og ble godt imponert. :)

Dette er helt klart den beste oppgraderingen jeg har gjort! Anbefales til alle! B)

gallery_15285_683_2373137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samparkerte med denne på Lade i går. 90 camel trophy (replica antar jeg. Beklager meget om det ikke skulle være det!!)

Nydelig, strøken bil! Ikke ofte man ser en slik en. :wub:

Mangla bare lykter, vins, vinsfanger, pluss den lille lykta i grillen for å være original.

Noen her inne?

Rolf - noen kjente???

Virker som en entusiast som burde bli veiledes inn i klubbsammenheng. ^_^^_^

gallery_15285_683_798786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 4 tusen med moms, frakt og den høye kursen...så langt fra billig egentlig.

Men det var ferdig montert med varme. Fikk også resten av settet for ryggvarmen, ledningene, bryterne og alt det der... :)

Men tror det er verdt det! For du verden det ble behagelig. Og du kjenner på stoffet og det som er inni, at dette er kvalitet som overgår de originale putene.

Du får prøve neste gang du er i området. ;)

 

Den virkelige testen kommer jo i morgen, da jeg skal hente fruen på bussen.

Tror ikke hun trenger de to putene for å komme i "riktig" høyde i seteryggen nå lenger. :)^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...