Erik Iversen Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Jøss hvor du står på! Var imponert over RRC tråden din, men du bare fortsetter og fortsetter!! Kjempe bra! Moro å lese igjennom denne på en lørdags kveld. Espen i havet Takk, det var koslig å høre! Ble et dekk idag og! Tok ca 2 timer. Var masse småstein i dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 Bytta av foringer på tirsdag. Ikke vanskelig å se at denne har for mye spillerom... Ble en matchende farge under bilen. Hadde kun tid til å bytte på hvenstre side. Endte opp med en forferdelig bil å kjøre! Ratte endte opp fire cm skjevt og bilen sporer som et tog. Og slipper jeg rattet går den front-i-front med bil i motgående kjørefelt. Greit å bytte likt på begge sider, så står akslingen rett - det gjør det i hvert fall ikke nå. I sandtaket i går. Periodevis blankis på veien. Da er mud langt fra godkjent. Bilen stoppet aldri under prøvebrems.. Moro kjøring var det. Men skulle kanskje hatt noen dårligere dekk i den harde sanda. Kjørte opp alle bakkene vi prøvde på, på tomgang i 1. lav. Slik var det ikke sist i hvert fall.... Bil og fører...(litt av han i hvert fall... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 Vinkelen på høyre bakhjul forteller noe om hvor mye hjulslipp originalopphenget takler.... ...eller ikke takler :blink: Her har støtdemperen knekt rett av. Ikke rart det smalt baki der.. Ny bestilling kommer nå ganske asap! Det ble en litt roligere kjøretur hjem. Men merket ikke veldig til den manglende komponenten. Virker heldigvis godt den som sitter igjen. Merker kun litt "vridning" overfartsdumpene.... Demperne er kun fem mnd gamle. Ble montert på av forrige eier rett før jeg kjøpte den.. Men alt i alt en flott dag. Hyggelige folk, god grillmat og godt vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Kupévifta stoppa under kjøring i går. Var borte i om lag 2 min, og kom tilbake igjen som normalt. Ble litt skremt, fordi det er litt krise nå, med det været som er. Men den kom jo tilbake. har fungert også på tur til Sol-i-hull idag. Men på en lengere kjøretur idag var den helt fraværende... synes jeg hører en svaaaaak lyd fra høyre hjørnet i dash. Men usikker om det er lyden av at den går sakte rundt. Eller om den har satt seg liksom. Noen kjente feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Seipa et dekk i går, og det siste idag. Og jaggu fikk jeg ikke montert dem og. fikk meg en latter på kjøpet. 7.00 16 var litt overgang fra 255 ble smått.... fant feilen på vifta og. Kontakta ut fra viftemotoren var helt grønn... midlertidlig fix ble å vikle litt på den, og en del ganger av og på. Får se om det holder til neste gang jeg har tid til å skru. Fikk også sett litt på den andre vifta - som ikke har fungert siden kassebytte...men er fortsatt like blank der. Må gå til verks med måleverktøy her..alle synlige kontakter så bra ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Da har jeg sittet og lest 1 time på tråden din... Gøy å følge med på arbeidet du legger ned i bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Litt seint ute med biler. Men dokumentasjon på at bilen gikk fra "tøff," til "komisk," må fram. Sommer: Og vinter: Hadde jeg hatt hvitt tak, så hadde det vel egentlig blitt ganske pent. I dag fikk jeg montert tilbake swing-away. Så nå er det stygge døra litt mer skjult.. En ting er at dekkene er nydelige å kjøre på da!!! Triller som bare juling... Vart så lett og bahagelig på rattet og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Så litt smått ut............men de er bedre å kjøre med på veien, sannsynligvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Det med støtdemperen din er antakelig for hardt igjentrekt mutter, de skal kun strammes så platene ikke slarker bak gummien, drar du de til gummien buler kan det nesten regnes som hel ved, og de får ingenting å gå på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CKronning Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Fantastisk tråd!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Det med støtdemperen din er antakelig for hardt igjentrekt mutter, de skal kun strammes så platene ikke slarker bak gummien, drar du de til gummien buler kan det nesten regnes som hel ved, og de får ingenting å gå på. Ja, regner nok med at det er noe sånt som har skjedd. Eneste er at det er forrige eier som har montert demperne... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 -Gikk et nærlys for meg her om dagen. Synes liksom det begynte å bli bra dårlig lys på'n. Pærene ble bytta ut i kveld, (ja, bytter begge to) med noe skikkelige greier. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/kjoretoybelysning/halogenparer/halogenpare-423851/ Tok en liten tur i mørket på tur hjem. Og må si det ble en ekstrem forberding! Mye hvitere og presist lys på nærlys. Ikke så stor forskjell på fjernlys. Siden jeg var av med pærene så måtte man jo måle spenningsfall. Og vel...er ikke overasket.. Måling av høyre lys: Ved motoren i gang - Batteri 14.55 volt Nærlys 13,25 volt (i posisjon 1 på lyshendelen) Nærlys 13.07 volt (i posisjon 3 på lyshendelen) Fjernlys 12.88 volt Måling av venstre lys: Ved motoren i gang - Batteri 14.45 volt Nærlys 13.63 volt (i posisjon 1 på lyshendelen) Nærlys 12.98 volt (i posisjon 3 på lyshendelen) Fjernlys 12.93 volt -Så med spenningsfall på nesten 2 volt, skal lysforsterkningssettet fra biltema monteres. Det ble kjøpt inn allerede i sommer. -Satt også ei papplate foran radiatoren. Så får vi se om tempen går fortere opp... -Satt staget til turboaktuatoren inn med rustløser og tvangskjørt det med tang. Så nå kjører jeg ikke med fult ladetrykk ved delgass. Og kengerusymtomene er borte. -Begynte å skjære i senterkonsollen for å få inn bryterpanelet. Fikk også nestenkoblet den nye bakruteviskerknappen. Mangler å dra opp lys og +15strøm. Men den fungerte med prøveledning rett fra batteri. Oppdaget også da at det er to sikringer som er koblet i en (ettermontert)krets over batteriet. Her var den ene sikringen defekt. Byttet denne, og plutselig virket airtoppen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Willhelm Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Ble jo veldig så herregårdsvogn på vinterhjula Erik. Men staselig er den jo uansett. Fortsett med den gode dokumenteringen med bilder og fremgangsmåte. Veldig gøy å lese. Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Blir straffa med skippertakinnlegg når det går så lang tid imellom, og det blir gjort så mye på bilen.... Så, får bare starte på det................ Husker ikke helt hva det første som ble gjort mellom forrige update og nå, men de eldste bildene er fra lydisoleringa.. Tok av panseret og rengjorde grundig med bremserens. Det er vel ingenting den ikke biter på.. Forvarma panseret og klistra på asfaltplata. Og varma med varmepistol ettersom jeg pressa den utover. Ble ganske bra! Fortsatte den samme jobben innvendig: I gulv og plata over batterikassa. Gjorde likt på begge sider. Fjerna de grå, illeluktene teppene, og la også på sideveggene. Tror jeg velger å ikke legge på fremsida. Vi får se... Tok også ut cubbybox. Fant ut at den er full av mugg..så den blir kasta.. Ser at den lille plata mellom setene kun sitter i én stjerneskrue. Her kommer det nok mye lyd gjennom. (Mangler enda å feste denne tilstrekkelig) Tok av plata, rengjorde, og klistra på asfaltplate både over og under. Man skulle jo tenke seg at all denne jobben førte til mindre støy. Men den gang ei...var null forskjell da jeg kjørte hjem fra verksted... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Steg 2: Isolasjonsmatter.... Kjøpte isolasjonsmatter og høytalerstoff hos biltema. Formet, klipte og limte samme dette her. Veldig enkelt og greit å jobbe med. Vil ikke ha noe som blir i veien, eller ikke kan fjernes veldig lett. Så da har jeg laget separate matter. - Matta over midtsetet er pent formet, og er ikke limt fast. Ligger bare løst. - Matte under førerstolen ble limt. Men jeg har skåret ut spor slik at matta kan bøyes frem og unna åpningen, slik jeg har sett dem i pumaene. Fungerer veldig godt. Var litt trangt å få inn og ut "batterilokket" første gangen. Men det gikk seg til fint! Hadde planer om å legge under railene som hever setet, men hullene ble borra litt unøyaktig. Så de må borres litt større... Har ikke laget matte under passasjerstolen enda... Fiksa meg litt tykkere matte til motorrommet. Den er så tykk at den går nedi motordekselet. Alt det her gjorde det veldig mye stillere inne i bilen. Men nå som panseret ble løfta litt opp, skrangler det som bare f...... i den løse panserforinga jeg har på venstresida. Ja, da ble jeg jo klar over det problemet og. Så da har jeg midlertidig fora opp panseret/lagt immella en tom teip som presser panseret oppover i foringa. Så den ikke ligger og slår. Dette økte jo hurtigheta på oppvarminga frammi der. I tillegg ble jeg litt redd for at det kunne bli litt for varmt... Det sitter et biltemainstrument i dashen. Vet ikke om denne var til å stole på, da jeg ser tempen bikker 100 grader ved stor belastning. Men leste av med tester. Og da ville ikke tempen gå over 90 grader. Og det er, utifra det jeg har skjønt, vanlig temp på td5. Om det blir for varmt til sommer kan være. Men da får jeg bare gjøre tilltak da.. Leste med det samme av feilkoder. Disse kom opp... EGR blir uanz fjernet på nyåret. Men den siste der har jeg ikke sett før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Som nevnt tidligere målte jeg en del spenningsfall over lyskretsen. Dette har blitt utbedret og jeg har montert inn biltemas lysforsterkningssett. Gjorde jo dette med stor hell med gamledisco'n. Og lysa ble nesten like mye bedre på defender'n og. Overgangen var nok ikke så stor, ettersom jeg satt inn phillips vision extreem 100 (eller hva de nå heter) etter målinga sist. Men må si at nærlyset ble som nytt!! Lyshendelen er slarkete og fæl. Tenkte alle var slik. Men jeg får jo prøve noen defendere i yrket mitt. Og ingen har vært slik som min... Fjærnlyset blender ned når man setter på blinklys osv. Så den blir bestilt på nyåret. (Sammen med masse anna) Men så var det det med lys da....Biltema fikk inn nye 35W(?) ledd langlys i vinterkatalogen sin. Prisen var egentlig ikke så ille. Også er de ganske diskré. Så to av de ble innkjøpt til takmontering. Vinkla de utover ved å legge imellom ei tykk skive på den innerste skruen. Ledninger ble lagt langs frontruta. Og lysa har blitt kobla som arbeidslys Det vil si, nesten ferdigkobla. Fikk ikke tid til å ta ut spiller'n og bryterpanelet for å koble opp strøm, jord og lys til alle bryterne som er det. Så nå fungere lysa med nærlys/skiltlys på. Og jeg setter jordingsledningen mot jord på seteskinna... Jaja, jeg vet nå at det funker. Og det funker skikkelig godt! Må få lagt ut et bilde av det. De lyser ganske bredt og fint. Så kanskje det ville passa med de som Roar og Lorden har på sine.. Men må nok ha snorkel å trekk ledningene i hvis jeg skla legge opp noen fler.. Brukte mer enn tykk nok ledninger. Så det tar litt plass ned a-stolpen.. Feste var kun laget for at bøylen skulle være under lykta. Så sporet måtte skjæres opp.. Midt oppi detti her og, fikk jeg jo kjølevannslekkasje på bilen. Ikke store greiene, men jeg reagerte på at vannet rant ut på fremsiden og over grillen... Det var den her som det hadde gnissa hull på.. Kappa plasrøret før skaden og monterte slange. Trekte opp slangen med stoffteip for å hindre ny gnissing. Utbedringen kan sees på bildet med lysforsterkningssettet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Et halvveis vinterbilde før ferdigstilling av lys. Må si det er helt no anna å kjøre med disse dekka på vinterføre. Er vandt fra tidligere biler å nesten bli dratt av veien når du skal kjøre forbi noen, og havner uti "slapset" som ligger mellom filene. Men med disse smale hjula merker jeg faktisk ingenting. Ekstremt behagelige hjul å kjøre med. Har troa på at det hjalp en del å seipe dem og. Tror det er en del med overflate på dekkene nå enn tidligere. Er glatt i Trondheim nå! Alt saltet som draes med over den harde og fine snøen gjør det speilblankt. Ikke opplevd sånn type holke hjemme....Har antispin som har slått inn hele veien gjennom 1. 2. óg 3. gir. Men det har vært glattere å kjøre D3, XC60 og V70 altså. Synes defender'n klarer seg godt. Målet med lydisoleringa var å få vekk mest mulig støy fra fordelerkassa. Men den er ganske skarp. Så det har vel egentlig ikke blitt mindre lyd fra den i det hele tatt.. MEN!! Det har blitt veldig mye mindre lyd fra alt mulig anna! Vei, motor, skrangling osv...Og i tillegg synes jeg cupeen holder på varmen mye bedre. Så dette skal jeg fortsette med bakover i bilen. Også blir det så mye finere å få vekk de grå stusslige teppene. Ble veldig fornøyd med det jeg fikk til over girkassa. Lydmatte og høytalerstoff. Fant årsak til mye motorlyd der man kan se den grønne ledningen går. inn. Stort hull i torpedo'n. Gummimuffa er helt borte. Så her blir det matte på begge sider av veggen. Skal tro om det blir bra! Discovery 2-kasse står på ønskelista! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Var heldig med plasseringa. Kun fremre halvdel av panseret som blir belyst. Ingen opplysing av dash osv. Nå kan mørkekjøring og juletider komme. Hjemreise på lørdag (dagtid riktignok) Men det blir sikkert muligheter for å bruke dem på turen oppover igjen. Skulle satt meg opp på forumfrakt, men tror jeg har ganske full bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Så jo veldig bra ut! Fin tråd, gøy å følge med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Du blir jo rene møbeltapetsereren før du blir ferdig Erik Det er alltid godt med lys. Fikk meg en ordentlig test tur på innlandet i går kveld, og de lysa jeg, Lorden og Neverluren har på våre Defer lyser langt, men litt smalt, så de sammen med dine måtte ha blitt konge. Jeg har flere ganger isolert torpedoveggen på Defender, og det merker man skal jeg si, så det skal du bare gjøre. Endret 19. desember 2014 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Så jo veldig bra ut! Fin tråd, gøy å følge med! Takk! Du blir jo rene møbeltapetsereren før du blir ferdig Erik Det er alltid godt med lys. Fikk meg en ordentlig test tur på innlandet i går kveld, og de lysa jeg, Lorden og Neverluren har på våre Defer lyser langt, men litt smalt, så de sammen med dine måtte ha blitt konge. Jeg har flere ganger isolert torpedoveggen på Defender, og det merker man skal jeg si, så det skal du bare gjøre. Haha, det vet jeg ikke men... Ja, det vil nok passe fint. De lyser langt disse og. Men jeg mener det originale langlyset gir et skarpere og konsentrert lys langt unna.. Må finne en måte å få dem fremfor grillen da. Ja, torpedo'n blir isolert på nyåret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Eg isolerte delar tå torpedo med asfaltmatter frå Biltema. Så har eg isolert panser og lagt ei matte over motor. Dei to siste frå noiskiller. Funkar greit nok. Flott tråd som er inspirerande å følgje. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Kjempeinteressant tråd dette. Leser nøye og suger til meg tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Tusen takk, begge to. Avreise om 20 min... Da er det vel rundt 400 km med norsk vinterland som venter..?! Blir god kompis, god musikk og god utsikt i/fra bilen. "Hemmat tell jul" God Jul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.