Gå til innhold

Defender Td5 - 1999


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 375
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ble "ferdig" i går. Montert resten av girkassetunellen idag. Mangler lydisolering og tepper. Men synes det var penere uten teppe siden det ble svart. Så tror jeg lager meg noen svarte tepper. :) var selfølgelig ikke helt riktig de klipsa jeg kjøpte på e-bay. Skal visst ha røde "plugger." Så gulvplatene ligger noe løst enn så lenge. :) blir nesten som i gamle 110'ern til fadern det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å holde vedlike tråden også da! :)

Tiden har gått til skruing. Og da blir forumet (mat, søvn, samboer og trening) nedprioritert.. :o

Skrufri dag idag, og fruen er på tur.

 

Får begynne med ting som er blitt litt gammelt:

Peder snakka på at det var ubalanse i ett av dekka hans. Konkluderte også i det samme da det rista i rattet mitt også. Tok de av på en tirsdag for...tja, må vel bli et par-tre uker siden?!

Der var det mye ubalanse i alle sammen. Dette var det verste av dem.

Vet ikke hvem som mente han var fornyd med balanseringsjobben sin etter han var ferdig med dette...Ble faktisk bedre når jeg fikk av loddene. :P

 

Tallene indikerer altså gram. Hvor kun 5gram ubalanse er OK. Fikk selvfølgelig alt til 0gram. ;)

gallery_15285_683_390648.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Fortsetter med bilder fra girkassejobben. :)

Det meste gikk rimelig greit å demontere. Slet med gulvskruene. Slagtrekker funket utmerket på de nærmest girkassetunellen. Vinkelsliper måtte til på de andre. :)

gallery_15285_683_943966.jpg

 

gallery_15285_683_595101.jpg

 

gallery_15285_683_1968453.jpg

 

Kassene kom fint ned! :) Slet med å få girkassa av girkassejekken alene. Ville ikke løfte på den ettersom jeg var alene.

Ble enkelt løst med å legge spettet over ramma, og hekte på talja. :)

gallery_15285_683_1268727.jpg

 

Har tatt ned noen kasser nå. Og det er ikke ofte man ser noe slikt. :) Og jeg som hadde sett for meg hvor ork det ville bli å få den ut.. :P

Lå bare og dingla.

 

gallery_15285_683_19153.jpg

 

Rimelig forskjell på ny og gammel.

gallery_15285_683_1745363.jpg

 

Bunnpanna kom fint ned! :)

gallery_15285_683_2068837.jpg

 

Tok en innvendig rens på motoren før den ble parkert. Og da var det egentlig bare på sin plass at panna ble vaska skikkelig før montering. :) Olje - og rotorfilter ble selvfølgelig byttet ut.

Motoren fikk stå å dryppe av seg i ti dager. Så den skulle være ganske tom for gammel olje.

gallery_15285_683_326915.jpg

 

Pga delevent på bunnpannepakning hadde jeg ikke sååå mye å gjøre på søndagen. Så bestemte meg for å få ut bakrutene. :) Hadde fått arvet et par fra en 2001 mod. Vil altså bytte de ut fordi pakningene er så løse.....de klirrer altså noe helt sykt! "Nyrutene" var pent sota. Så stussa ikke på å sette inn dem.

 

...ikke før jeg skulle sette dem inn. Greit nok at hulla ikke stemte i det hele tatt - bare å borre opp nye. Men vinkelen på ramma var helt forskjelling. De gamle var mer firkanta. Så det ble en stoooor sprekk i hjørnene på de nye..Bare å glemme å sette inn dem!

 

Det jeg da gjorde var å ta ut filtpakningen på de jeg hadde, og legge en stripe karosserikitt på baksiden av den, slik at den skulle bygge ut mer. Og det fungerte helt fint. Vinduene er heeelt "tighte" og gode som ny. :)

Så da satt jeg dem inn igjen. :)

 

 

gallery_15285_683_1599773.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tettning og bunnpannepakning ble satt inn på mandag forrige uke.

gallery_15285_683_1309225.jpg

 

Hadde selfølgelig bare fire av åtte skruer til svinghjulet. De andre må ha falt ut av posen ett sted. Så da ble det delevent igjen.

 

Men når de kom i hus så det fort slik ut. :)

gallery_15285_683_1450964.jpg

 

Litt trøtt og sliten da jeg satt inn clutch, og forsøkte på girkassa klokka 23:30 på tirsdagen. Så clutchen ble selvfølgelig ikke helt godt nok sentrert.. Hadde ikke sjangs å få inn kassa. På med brillene neste gang!

Fikk stødig hjelp dagen etter. Og kassa kom inn etter endel slossing. Den stoppa helt opp i blekket bak motoren. Så vi måtte bruke litt finurlige løsninger på å få den på plass. Fikk samtidig luftet den nye slavesylinderen. :)

 

Ny og gammel girkasse. :)

 

gallery_15285_683_306323.jpg

 

gallery_15285_683_1090107.jpg

 

Den "nye" kassa er fra en 2006 mod defender, men 103 000 km på teller'n. :) (mener jeg å huske..)

 

Skfita ingående simring på fordelerkassa og satt (nesten) alt tilbake igjen.

Fremre mellomaksel ligger på jobben. Skal bytte kryssa på den før jeg setter den tilbake. Og håndbrekkwire er enda ikke helt montert. :)

 

Jeg vrei girstanga på splinsen nede på kassa, slik at den kom mye nærmere. Ble mye bedre å kjøre med! Speselielt også for samboern på 164. Som tidligere måtte ut av setet for å få den i femte gir. :P

 

gallery_15285_683_184421.jpg

 

Gulvet er enda ikke montert. Og den planlagte lydisoleringen min har enda ikke blitt noe av...så det er ganske lytt i bilen. Så da er det kanskje litt tidlig å si. Men jeg synes jeg fortsatt har akkurat samme lyd som før kasseskift.. <_<:wacko: Det kan bety at problemet hele tiden satt i fordelerkassa. Litt tidlig å si før jeg har fått skrudd fast gulvet. Men hvis så - så har jeg ei rimelig god kasse til salgs......................

 

Men uansett - det syntes stor slitasje på lamellen. Og bilen ble jo som ny å kjøre. Så jobben var verdt alt strevet. Og det måtte mest sannsynligvis gjøres ila de nærmeste to-tre åra. :)


Ble "ferdig" på søndag forrige uke. Det ble feiret med en vask og "nye" klisters. :) Godt å endelig få kjørt litt defender igjen. B)

gallery_15285_683_1315705.jpg

 

gallery_15285_683_796495.jpg

 

gallery_15285_683_10123.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan man jo lurer på hvorfor man vil plage seg selv med denne skruinga, og ikke heller ta det litt mer med ro. Ja, det lurer i hvert fall jeg på! :o

Vet ikke helt hva som gikk av meg på tirsdag jeg. Om det var den løse eksosen som plaget meg eller noe sånt..

Tok i hvert fall og kappet vekk halve bakenden på bilen...!

 

Ikke at det var så mye å spare på! :lol:

gallery_15285_683_2662366.jpg

 

Fjerning av swing-away, stige og hengerfeste gikk helt greit! :) Knakk ene skruen til hengerfestet, men har ny mener jeg.

Senket også tanken. Var nervøs for å ta skruene her, men det gikk helt fint! :)

gallery_15285_683_1340571.jpg

 

Den kappinga som jeg tenkte tok en halvtimes tid, tok visst en hel tirsdagskveld! :huh::o

Så da var jeg plutselig uten bil igjen.

gallery_15285_683_1697087.jpg

Måtte liksom kutte ut bit for bit, før jeg til slutt satt igjen med dette på gulvet...

gallery_15285_683_1495194.jpg

 

Og da var det bare å gi seg for kvelden...

gallery_15285_683_430881.jpg

 

Fikk frisert ramma i går, og srudd fast den nye delen. :)

Fikk ikke satt på mer enn ett sveisepunkt...men det er bedre enn ingenting! :D

gallery_15285_683_1346955.jpg

 

Bare resten igjen! :)

Håper jeg blir ferdig i morra. Skal kjøre Trondheim-Brumunddal tur-retur neste helg... Vil ikke kjøre den turen uten 4x4 i hvert fall.

 

gallery_15285_683_173933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

 

 

Ble ferdig idag. :)

Hadde ikke heeelt lange nok bolter til hengerfeste. Så da ble det demontert inntill videre. Får jo tid til å pusse det skikkelig opp da! ^_^

Så også at plata under tanken hadde noe mer rust enn jeg var klar over, og vil ha..så må ha noe anna på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

 

Eh, du skal vel ikke si så mye du, Ronny.. :P

 

Nå har jeg skifta kryss i fremre mellomaksel og montert den. Må si det ble litt mindre klunk mellom girene nå. :)

Har enda igjen å bytte bakre mellomaksel før det blir helt bra. :)

I tillegg har nykassa fått ny olje. Snow cowle montert og dash kappet opp for montering av mudkonsoll i morgen! :) Og reservehjulet har fått ny plass på taket. :) Bilder kommer kanskje siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-DINspiller montert idag. Stooooorfornøyd!!!!! :D :D :D

Mangler litt lyd da... :P Har kun de to høytalerne under. (ikke originale heldigvis)

Satser på å få til mer etter hvert. Om det er noen som har noe og avse, er det bare å si ifra.

Brytere, ryggekamera, varmer, sigaretttenner/USB osv får komme inn etter bilturen i helga. Viktigste var å få lyd fikk jeg høre! :lol:

 

Bilder...ja, det ble det dårlig med. Glemte t.o.m. og ta bilde av det ferdige resultatet. :blink:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dæven..prøve meg på forumet igjen da. Vært lite her inne siste tida...

 

Bilder fra konsollen:

 

gallery_15285_683_449077.jpg

 

Fant mynter stortsett overalt! :P

gallery_15285_683_443649.jpg

 

gallery_15285_683_622255.jpg

 

Merk og kutt...

 

gallery_15285_683_2225163.jpg

 

gallery_15285_683_208105.jpg

 

gallery_15285_683_2106998.jpg

 

gallery_15285_683_3071489.jpg

 

Mangler desverre bilde av hvordan alt ser ut per nå...

 

DAB-antenna ble montert i øvre siderute bak. Forøyd med det. Signalet er bra! :)

gallery_15285_683_379920.jpg

 

Ledning kom ned A-stolpe og gjennom instrumentet.

gallery_15285_683_919557.jpg

 

gallery_15285_683_597383.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kledelig og praktisk panserpryd ble montert. Mye mindre fukt inn i bilen nå. Anbefales! :)

gallery_15285_683_425928.jpg

 

Kryss på fremre mellomaksel ble bytta.

Ganske tørt her. Låseplata sprakk bare det kom litt press på den.

gallery_15285_683_1431669.jpg

 

gallery_15285_683_2835687.jpg

 

Reservehjulet ble "montert" på taket. Klar for tur! :)

 

(Ble litt tungt for et par uker sia, da jeg hadde en flatpakka ikeasofa oppå der...det bakerste, høyre festet knakk. Så dekket ligger nå inne i bilen....... :huh: )

gallery_15285_683_963778.jpg

 

Hjemme i konf :)

gallery_15285_683_161338.jpg

 

Bilen fungerte utmerket! :) MEN....helt klart at ulinga mi kommer fra fordelerkassa. Har altså ei god R380 til salgs.... ^_^blush

 

Skifte av sikkerhetssele....

De nye beltene jeg fikk fra paddock var for å skru fast i brakette. Så da måtte også denne bestilles. Tok i samme slengen ut teppet på høyresida og kappa opp thulestativ for å heve setet. Førersida gjennstår.

gallery_15285_683_1114929.jpg

 

Har i tillegg lagt opp to nye ledninger til bremselyset i døra. Disse var revet av. Og skifta bremselyspære v.s.

Da ble bilen EU-godkjent. Og vi fikk oss en fin tur til Hitra med Land Rover Klubben nå i helga. Vi kjørte på dårlige veier tilbake igjen. Da ble det tydelig at det er slakke i foringene bak.... fortsettelse følger nok en annen gang. B)

 

gallery_15285_683_109220.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....hobbyproblemer..????! :blink::wacko:blush^_^

Brukt halvanna time på å seipe piggdekk idag. Kun tre igjen! :lol:

Er vel kanskje ikke kjent for å være de beste disse dekka!? Men når man har fått dem, kan man jo gjøre det beste ut av det. Blir nye neste år, om de skulle bli for ille.

Har dessuten fått originale mililtærkjettinger av fader'n. :wub: De ligger baki på turene over fjellet. :)

gallery_15285_683_1433334.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss hvor du står på!

 

Var imponert over RRC tråden din, men du bare fortsetter og fortsetter!! Kjempe bra!

Moro å lese igjennom denne på en lørdags kveld.

 

Espen i havet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...