Gå til innhold

Defender Td5 - 1999


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Koselig dag med klubben i går. :)

gallery_15285_683_766121.jpg

 

 

Moro å få "testa" bilen. ^_^ Skal si den antispinnen har mye å si. Kommer fram der discon ikke hadde sjangs...

Men dekka er syyyykt dårlige. Fyller seg opp med sand tvert!!! :o Så kjører for det meste bare rundt med slicks... -_-gallery_15285_683_62437.jpg

 

Men kunne ikke skylde på dekka når jeg måtte vinsjes ned herfra...

gallery_15285_683_48834.jpg

 

gallery_15285_683_2315.jpg

 

Gikk rundt haugen og mente det var flatt og fint på andre siden.

Ble derfor meget skremt da jeg så det var 60-70graders fall på andre siden! I hvert fall! :o

Så da stoppa jeg på toppen og lente meg fremover for å vurdere saken...

 

gallery_15285_683_102904.jpg

 

Tenkte at det går nå sikkert bra.. og skulle kjøre videre. Men da var alle hjula i lufta og bilen lå på ramma. :lol: Skulle nok aldri ha stoppa B)

gallery_15285_683_19581.jpg

 

Stigtrinna fikk seg noen slag, og en svai i en og anna retning. Men virker som no skikkelig solide greier... :)

Rocksliders er nok kanskje mer egna men...

 

Ble dårlig med bilder fra kjøringa...men var til mitt forsvar opptatt med noe helt anna... :D

 

Etterpå ble det grilling på Forbordsfjellet. Ikke ille det akkurat! :)

gallery_15285_683_341551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 375
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fine bilder. :)

 

Det var endel rust på bilen din. :( Har den kjørt i "salt-lake" på Østlandet hele tiden? Heldigvis får man alt til disse bilene, så det er bare å bytte ut det dårlige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

 

Ja, er masse rust. :o:huh:

Så greit med deler som nå skal byttes, ja.

 

De siste sju årene har den gått på salta trønderveier og veier innover mot Sverige. Kan ikke skjønne at det går så langt uten at noen har gjort noe mot rusta men.... :blink:

 

Hva den gjorde før den tid vet jeg ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden RR-tråden ble oppdatert har sikkert flere skjønt at Defender'n nådde Brummunddal for godt over en mnd siden. :) Men oppdateringene har uteblitt. Så i kveld kommer 1 mnd med det som skulle være så godt som daglige oppdateringer...

 

 

Bilen fungerte ganske utmerket på den 420 km lange turen. Ørepropper ble brukt pga girkassestøyen og tiden gikk fort. Fikk faktisk litt tendenser til vondt i ryggen i recarostolene. Måtte hele tiden vri meg litt for å finne en bedre stilling. Som ei dårlig seng liksom.. :P

 

Det første som ble gjort ble derfor setebytte og skikkelig støvsuging og innvendig vask. Blien så jo ikke ut. Og den lukta ille..

Dette ble da første inspeksjon av kontakter og styreenhet. Ble også bytta en sikring. :) Alt så bra ut!

gallery_15285_683_984996.jpg

 

Her begynner overfalterusta å komme. Det er enda ikke tatt hånd om desverre..

gallery_15285_683_525557.jpg

 

Baki så det ikke ut.. Masse hundehår og stort sand/grus/støvlag overalt. Greit å få det ut!

gallery_15285_683_1217402.jpg

 

Ble nå ganske stilig frammi! gallery_15285_683_780677.jpg

 

Så ble det gjort litt småkjøring, og disse talla ble passert.

gallery_15285_683_1931331.jpg

 

Grinda ble skrudd av. Den så jo ikke ut!

gallery_15285_683_872509.jpg

 

gallery_15285_683_2187867.jpg

 

Og litt plastikk ble lakkert. Grillen måtte vente. Ser at et løft nærmer seg. :)

gallery_15285_683_2877171.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk det mange dager med RR-skruing for å få den klar til 1. juli. Etter det ble den faktisk parkert.

Og dette var årsaken!

gallery_15285_683_2033616.jpg

Seks esker med innhold i ca samme omfang ankom huset. 112 stk deler, som til sammen veide 193 kg. :o Og ja, det kostet sitt....men det er ofte grunnen til at biler blir kjøpt billg :lol:

 

Luftfilteret må ha stått i bilen i hvert fall 2-3 år. Det var helt tett og nesten det værste jeg har sett. Og husk at jeg har jobbet på forskjellige bilverksteder siden jeg var 16 år. Det ble blåst reint tidligere i Trondheim, så ser ikke så ille ut på bilde.

gallery_15285_683_2567617.jpg

 

Og da var det jo like greit å gjøre litt mer krevende greier..

gallery_15285_683_1937949.jpg

 

Så var det på med owatrol og benga. Så fikk det stå og tørke over natta. Knakk selvfølelig to skruer....

Ble borret opp. Men når jeg kom til 6mm, så knakk borret...

Prøvde å sveise på mutter, men ingenting funka. Drev på i mange timer. Så tok jeg en titt under og fant ut at mutter'ne var punkt...brukte så to min med meisel så var de av. Snakk om å bruke tida fornuftig.. :lol:

gallery_15285_683_1725531.jpg

 

I grevens tid å få på noe oppi tårna. Hadde kommet flere store blærer av kjeks. :blink: Synes det var fort på en så "ny" bil. Range Rover'n fra 1976 var mye bedre...

gallery_15285_683_37439.jpg

 

Ble litt av et sirkus dette :P

gallery_15285_683_384782.jpg

 

Heldigvis bare å sette inne nye. Også nye fjærben.

gallery_15285_683_745.jpg

 

Men da var det vel fort lov å si at gult er kult B) Heavy duty std hight ;)

gallery_15285_683_1565298.jpg

 

Hadde også en kluning fra bakenden. Dette viste seg å være totalt løse støtdempere. Forrige eier hadde akkurat byttet dem selv før han solgte bilen. Virker ikke som han drog igjen godt nok... :o

Foringene var da fuck't. Men det hadde ikke så mye å si. Satt bare inne nye poly.

gallery_15285_683_1896047.jpg

 

Samme dag ble det også gjort litt under bilen. :)

Ble skikkelig grom lyd! Men mye vil ha mer. Så nå vil jeg egentlig ha sportspotte bak. :lol:

gallery_15285_683_1625504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å love at alt kommer i kveld ser jeg. Klokka gikk fort.. :P

 

Lakkering av grill og nye blink - parklys. :)

gallery_15285_683_877537.jpg

 

gallery_15285_683_1032582.jpg

 

Så var det klart for det som måtte gjøres!

Massiv slark i øvre lageret. Kunne flytte hjulet 7-8 cm inn og ut. Ville helst kjøre minst mulig med dette.

gallery_15285_683_1386219.jpg

 

Dårlig med smørning. Så rusta har tatt lageret.

gallery_15285_683_918666.jpg

 

Ganske tydelig hvor mye av det som faktisk mangler.

gallery_15285_683_1683837.jpg

 

Nye deler ligger klart.

gallery_15285_683_938961.jpg

 

Nytt!

Drivledd ble også byttet. Det hadde masse slark.

gallery_15285_683_1525174.jpg

 

Alt av tettninger og nytt hjullager.

Pluss bega så det så nytt ut.

gallery_15285_683_466966.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye mer som ble gjort på bilen før vi satte snuten nordover.

Men takgrinda måtte jo på igjen. :)

Tidligere eier hadde kappa vekk ett av rørene for å få på skiboksen. Det betydde at røret som førtsatte bakover på grinda satt løst, og lagde et skikkelig spetakkel under kjøring.

Dette fikk derfor et par punkter, før nytt rør ble funnet og sveist inn. Galvanisert var det og.. :)

 

gallery_15285_683_1691674.jpg

 

Det verste av rust ble kappet vekk, og nytt stål sveist inn. Grinda ble bedre, men er ikke god som ny.. det blir den nok aldri.

 

 

Så kom såklart owatrol og benga inn i bildet.

gallery_15285_683_104178.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det "hjem."

Full bil. Kjentes i hvert fall sånn ut på effekten. Nesten 200 kg med deler, tre fulle bagger og R380-kasse gjorde ikke underverker på effekten. Men målte forbruk til 0,8. Så det er kanskje ikke så ille. ^_^

gallery_15285_683_2165063.jpg

 

Bildet ble tatt like etter et skikkelig tordenvær. Skulle virkelig hatt dash-cam. Klare lynnedslag fra det som virket å være klar himmel. Men etterhvert som jeg kom nærmere sank tempen. Så da var det bare å skalke takluke og vinduer, og skru varmen på fult først som sist. Og det var greit. For fy søren å det regna! :o Alt av vinduer dugga igjen. Så måtte nesten kjøre med ruta oppe. Og da ble jeg vel nesten like våt som han på motorsykkel'n bak meg. :P

Lyne slo ned bare noen få ti-hundremeter unna. Vanskelig å si. Men det smalt i hvert fall.

Og veiene ble til elver. Så det ble nesten som greenlaning dette her. :lol:

En veldig fin opplevelse. B)

Hilste t.o.m. på en defender i regne.

Godt vi begge kjørte sakte. For det var ikke mulig å se hverandre før på 6-7 meters avstand.

 

gallery_15285_683_912062.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er egentlig ikke jeg helt for heving på defender.

Men som alle kan se, ble den høyere.

Så den er nå altså heva fra sigen, til standard.. :P:lol:

 

Var ikke engang spørsmål om hvordan jeg skulle gå frem når jeg så rustomfanget oppe i tårna. Mutter'n på høyresida knakk sånn halveis og kunne greit skrues av. :)

Og siden det gikk så greit, tenkte jeg at det gikk an og bare finne skralla med en gang på motsatt side..

Det gikk greit ei stund. Tungt som f..da. Men så kom det et skikkelig høyt "pang." Og da snurra alt rundt.

Så det virker som støtdempersylinder'n knakk rett av inni der.

Så måtte frem med mutterknuser'n også her.

 

gallery_15285_683_893036.jpg

 

Fint verktøy egentlig altså! :)

 

Ganske tydelig slitne fjærer.

Her uten mer belastning enn om hjulet skulle stått på. Og da er de tre øverste ringene helt samlet. Ikke mye spenn i denne nei.. :lol:

gallery_15285_683_649511.jpg

 

Her demontert og rustskraping igangsatt. Ikke like ille i fremkant heldigvis. :)

Hadde stor vannpumpetang, men klarte ikke å holde igjen støtdemper'n for å få den demontert. Så da ble det vinkelsliper.

gallery_15285_683_297777.jpg

 

Ble penere her og. :)

gallery_15285_683_389658.jpg

 

Med galva fjærben:

gallery_15285_683_866803.jpg

 

Ny fjær på plass. :)

gallery_15285_683_508371.jpg

 

Og når fredagskvelden var over kunne man fint se at kun ei fjær hadde blitt bytta.

For bilen stod ikke særlig rett lenger. :blink:

gallery_15285_683_1802934.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på høyresiden på lørdagen.

Ikke mye igjen av verken støtdemperforingene eller skivene..

gallery_15285_683_264605.jpg

 

Og med masse hjelp fra Simon og Svein gikk jobben fort. Det ble veldig sosialt, og ingen tenkte på å ta bilder. :P

Så da var alt plutselig ferdig. :P

Står mye rettere på veien nå! :)

I tillegg til dårlige fjærer så var venstre støtdemper helt defekt. Gikk opp og ned uten noe motstand.

gallery_15285_683_876707.jpg

 

Må kanskje få tatt noen bilder av hvordan den ser ut under nå da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søndag ble det gjort kosearbeid! :)

 

Nye baklys, blinklys, ryggelys, tåkelys og rekfleks. Og nedpussing og maling av lister. :)

gallery_15285_683_2292403.jpg

 

gallery_15285_683_2740033.jpg

 

gallery_15285_683_2305253.jpg

 

 

gallery_15285_683_2671882.jpg

 

gallery_15285_683_809515.jpg

 

gallery_15285_683_1942721.jpg

 

gallery_15285_683_2524674.jpg

 

Så da får vi se om det blir mer skruing i helga. Tror jeg må bytte kryss ganske asap. Nesten helt umulig å ta igang med bilen. Spesielt om det er i sving. Så sykt mye slakke at alt bare slår frem og tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er på nært kokepunk hver gang jeg er på "langtur."

Må ha på fullt varmeapperat for å holde tempen under 100 grader. Da ligger den på 95-97 grader på biltemamåler'n. Har vært oppå 100 og..

 

Fylte etter litt kjølevæske etter turen til Trondheim, men det er fortsatt fult.

 

Titta litt på det i dag. Så det lå gummispon rundt om AC-kompressoren. Kjente på reima, og den var helt løs.

På kjøretur idag forsvant det meste av bremseservoen også.

Så håper det bare er reima som skaper problemet. :)

Har ny reim, men ikke strammer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner bremseservoen, da blir ladingen dårlig også. Servostyringen lider sammen ned vannpumpe.

Den reima driver alt av aggregater.

 

Ny strammer er nok lurt. Se over løpehjulene samtidig. Er det lyd i lagrene så er de modne for utskifting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know. B)

Merker ikke så mye av styreservo'n når jeg holder fart. Og den har vel alltid vært småtung når jeg står i ro.

Første nedbremsing er OK og ganske normal. Men om det blir en til rett etterpå er det muskler som gjelder.

Ser iikke poeng i å montere ny reim før jeg har strammer. Da vil den nye slites bort før strammer er på plass. Får ha den bak i bilen som safety.

Blir uanz ikke mye kjøring når bremseservo'n er dårlig da... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost. defekt strammer. Den hopper opp og ned som bare det når motoren går. Heller ikke motstand i den.

Ny ankommer fredag. :)

Har enn så lenge montert ny reim. Den var helt oppspist...Satser på at det vil holde et par dager.

 

Vår vått nederst, rundt radiator. Spesielt v.s.

Men må finne ut om det bare er regnvann, eller om det evt. er svetting fra en slange, før jeg bruker penger på radiator.

 

Må også skifte bakre mellomaksel. Den har fått masse slark i splines iløpet av veldig kort tid.

Er redd det blir en bestilling til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammer ble byttet i går. :)

gallery_15285_683_429602.jpg

 

Ikke lett ute på gårsplassen uten særlig verktøy. Men det var ikke akkurat no stress med 300tdi'n, så prøvde nå her og.. :)

 

Var av med vifta forrige uke, så tenkte den ikke satt så godt, men det gjorde den. Hadde ikke mer enn vannpumpetang tilgjengelig. Så da ble den sittende på.

 

Men demonteringa gikk ganske greit for det! :)

Måtte "grave" frem skuren til strammer'n. :P

 

Ny og gammel.

gallery_15285_683_871676.jpg

 

Monteringa ble et helvette! Drev på aaaalt for lenge. Fikk ikke vekk spennet i strammer'n nok når jeg skulle på med reima. Heldigvis kom fruen ut og lurte på hvor det ble av de 10 minuttene jeg skulle bruke... :o:lol:

Da fikk hun jobben med å holde spenn, slik at jeg kunne bruke begge hendene på reima.

Og da gikk det så lett så. :)

Hadde nok gått greiere med vifta av. ^_^

 

Har vært på et par "langturer," og tempen er slik den skal være. (tror jeg)

Den går i hvert fall ikke over 100grader på måler'n. Og den er helt stabil, uansett bakker og turtall. :)

Fornøyd med det! :)

Er også helt tørt rundt radiator. :)

 

Idag fikk bakakslingen litt benga. Hadde tidligere bare fått owatrol.

gallery_15285_683_768697.jpg

 

gallery_15285_683_721469.jpg

 

Også ble det litt kledelig (og viktig) bling-bling. B)

gallery_15285_683_421839.jpg

 

Bare resten igjen nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått pakke fra Mud-Stuff idag! :D

Blir nok en stund til det kommer på bilen men...flere ting som "haster" mer.

 

PKK på torsdag. Ser for meg noen 2'ere.

Men tenker det er greit å få ei liste å jobbe etter. ^_^

Når kassa skal ut blir bilen sikkert stående i 10-12 dager..og da er plutselig august over gitt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

PKK på torsdag. Ser for meg noen 2'ere.

 

Ble noen hull.. blush^_^

 

 

-2'er, på et setebelte. H.S.F. (greit nok)

 

-1'er, løs eksos. (Blir løst med ny travers...)

 

-1'er, skifltlys. Så det i går.. Plutselig ingenting som fungerte. Var bra for noen dager siden.

 

-1'er, bremselys, feil antall. Øvre lys fungerer ikke. (avrevet ledning i dør...) Høyre fungerer, men kortslutter samtidig venstre kjørelys og bremselys. Så her var det og noe tull. Var ikke slik før jeg byttet lys for en stund siden i hvert fall...

 

Må gå over kontaktene..

 

Hvor sitter jordinga? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...