Gå til innhold

Defender Td5 - 1999


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

På tirsdag ble guttedrømmen realisert!

 

Defender har vært del i den daglige rutinen i 15 år. Og nå de siste fem årene har det vært uten..

Ikke gamle gutten, så her snakker vi hele livet! ^_^

 

Bilen er en 1999 td5. Rullet 331 467 km ved overtagelse. Og er et, tja...rullende prosjekt. :lol::D

 

Bilen ble skikkelig vasket på onsdag. Greit å få vekk det meste av møkk så fort som mulig!

 

gallery_15285_683_331629.jpg

 

gallery_15285_683_1206109.jpg

 

Ser slik ut innvendig. Er utstyrt med AC og airtop. Kanskje ikke veldig vanlig på bil som ble levert høsten 98?

Med recarostoler!!

Fruen og jeg tror nok kanskje originalstolene vil passe best inn. Så da er det mulig disse kommer for salg i løpet av juni.

gallery_15285_683_269893.jpg

 

Stort sett bare rustne skruer i gulvene.

Vannet renner ned langs clutchpedalen og høyre bakdør. Skal få tetta det.

gallery_15285_683_1279700.jpg

 

Noe av grunnen til at bilen gikk rimelig er dette:

Masse hull i traversen.

Etter litt vold med skrutrekkeren viser det seg at noe er kjeks, mens annet er så mykt at det ikke kan brukes. Travers må skiftes!

Heldigvis er resten av ramma veldig bra. Traversen hvor a-framen er skrudd, har masse rust. Men tror dette bare er overflate. Slo masse uten at det ble merker.

 

gallery_15285_683_682835.jpg

 

gallery_15285_683_632585.jpg

 

Listene må byttes!

gallery_15285_683_1527617.jpg

 

Samtidig er også bakdøra beyond repair.

Er helt bort i nerkant. Hengslene er også borte, samtidig som det ikke er nok gods i døra til at den holder seg fast.

Så det er egentlig bare swing-away'n som sørger for at døra sitter. :P

gallery_15285_683_387945.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 375
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fikk bytta over dekka fra discon idag, da jeg vil beholde dem.

 

Måtte få tak i annen jekk, da jeg ikke helt tør å bruke originaljekken.... :blink:

gallery_15285_683_1793533.jpg

 

Ble nå et steg i riktig retning!! B)

gallery_15285_683_1725784.jpg

 

gallery_15285_683_306587.jpg

 

-Tydelig slitne fjører foran, så alle fire må byttes. Tar også dempera.

-Klarte ikke å presse sammen stemplene i caliperne under dekkskiftet. De må byttes.

-Har stor slakke i øvre lager i pokal v.s. Regner med at jeg også bytter pokalene. Må se hvor ille de er. Har lekkasje på begge i hvert fall.

-Har lekkasje på transferkassa. Må utbedres.

-Slitne foringer i A-frame

-Ekstremt høy og høyfrekvent lagerlyd fra drivverk! Speslielt 4. og 5. gir. Misstenker girkassa. Må feilsøke litt først. Er den blåst blir det samtidig nytt svinghjul og clutch.

-Travers må byttes

 

Bare noen av mangla på den. Mangler ei lysæpre her og der ser jeg. Har altså bare skrevet opp noe av de verre punktene...

 

Er lite kjent med Td5, og kan langt ifra alle triksa på defender. Så bare kom med triks og hint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops... Blir nok et prakteksemplar etter noen uker i dine hender :)

Ufattelig at en bil som ikke er mer enn 15 år gammel kan være så gjennomrustet enkelte steder. Har den vært brukt mye "under" vann, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra mange bilukyndige LR-eiere:

Den er jo i aluminium og trenger ikke antirustbehandling.

 

Faktisk er det sånn at alu og stål sammen trenger mer antirusthjelp enn andre stålbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et spennende prosjekt, Erik

 

Det er godt du redder denne Defenderen!

Her får du nok å ta tak i.

Den blir garantert fin igjen etter en stund i dine hender!

 

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ælle ihop! :)

Tydelig at bilen trenger pleie, og det var selger godt viten om. Og dét skal den få. :)

 

Ja, Rune, plutselig er det seriebiltendenser på td5'ene også. Pluss masse annet elektrisk, diesel og toppakningstull. Heldigvis har de fleste kjente feilene dukket opp, og blitt tatt hånd om.

 

Har fått med alle kviteringer fra reperasjoner de siste årene. Til sammen utgjør de like mye som jeg gav for den.

 

Den har nok ikke gått "under vann." De siste sju åra har den kjørt regelmessig langkjøring på saltede veier over til Sverige. (Svensk eier, bosatt i trondheim med familie fortsatt i sverige. Har forrøverig bare kjørt Defender og vært medlem i Nlrk siden 1988. Ikke vært aktiv på mange år, men jeg har vist han klubbhuset vi har her. Så håper han blir aktiv i LR-miljøet igjen! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nesten fire uker med bilen, og tre uker på etterskudd med daglig forum-update....det er litt for dårlig! :o

Men tyden har flydd. Disco'n ble solgt, og deleliste er nesten ferdigsmekka for defender'n. :)

 

Siste bilde med bilene i fortsatt samme gate...

gallery_15285_683_1673245.jpg

 

Noe av det første som ble gjort var å ta av dørtrekkene og få en oversikt over hva som gjemte seg der.

Dette var det første som møtte synet:

gallery_15285_683_1574942.jpg

 

gallery_15285_683_1177143.jpg

 

Rust fra øvre deler av døra som har havna lengere ned.

 

Dette er grunnen:

gallery_15285_683_835170.jpg

 

Bedre på undersiden enn lengst opp faktisk.

 

Begge dørene var ganske like(dårlige)

De ble begge pusset ned og fikk et strøk owatrol så ting ikke skal bli verre. Så får vi se om dørene blir sveist eller bytta.. (er det noen som vet om de tre bakerste dørene i Epsom Green er det bare å si ifra)

 

gallery_15285_683_768989.jpg

 

gallery_15285_683_285748.jpg

 

Drivverkslyd ble feilsøkt. Var jo ekstremt med bråk under der ettersom det er slakke i ALLE kryssene. Hjulene hadde hastighet på ca. 90 km/t.

gallery_15285_683_1310560.jpg

 

Mye lagerlyd konst. fra hovedkassa. Har nå kjøpt ei på Hamar. Så den ligger og venter hjemme hos mine foreldre.

Ellers var det mulig litt lyd i fremdiff. Vanskelig å høre ettersom det var så MYE lyd ellers. Men simmmeringen er blåst, så ikke umulig at det har skjedd noe der. Bakdiffen var i hvert fall musestille.

 

Jeg bytta olje på hovedkassa for å se om det hjalp. Forrige eier informerte at det nylig hadde blitt gjort. Så tanken var at det kanskje hadde kommet på feil oljtype. Olja som kom ut var blank og lukta bra, men den var allerede begynt å bli sponete...

Null forskjell i lyd med ny MTF94.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med Famous Four om brukte dører i forrige uke. De hadde ingen, og de var sjelden å oppdrive. Men, de hadde nye dører til 285 GBP, og det syntes jeg var en grei pris. De kommer i sort finish og alt må da flyttes over fra den gamle døra.

 

Jeg vurderer selv dette alternativet da det blir mye billigere enn både galvaniserte og dører i glassfiber. For kjøper jeg disse til 285 GBP så vil de jo bli antirustbehandlet før montering på en helt annen måte enn de originale var fra fabrikken i 1997, og vil antagelig vare like lenge som resten av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreM:

Nye dører er en tanke. Men det er dyrt... De er jo ikke i forferdelig stand (bortsett fra bak... :P ) Så har jo tid til å vente på noen gode brukte dører. :) Vi får se hva som skjer. :)

 

Ragnar:

Tusen takk. Defender er en flott bil, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode brukte dører er vel som hønsetenner... Alle har høyrt om dei ;)

Reparasjon eller bytting til nytt er vel det som gjeld trur eg. Betyr mykje lydmessig inni bilen også - når døra ikkje er lealaus lenger ligg den bedre ann mot dørpakningar og det skrangler vesentleg mindre. Mtp komfort er det verdt å prioritere dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode brukte dører er vel som hønsetenner... Alle har høyrt om dei ;)

Reparasjon eller bytting til nytt er vel det som gjeld trur eg. Betyr mykje lydmessig inni bilen også - når døra ikkje er lealaus lenger ligg den bedre ann mot dørpakningar og det skrangler vesentleg mindre. Mtp komfort er det verdt å prioritere dørene.

 

Plages ikke av utvedig støy i det hele tatt faktisk! :)

Men betyr allikevel ikke at det er der.. :lol:

Nå er det bare såvidt jeg hører motoren når den er på sitt maksimale turtall. Lytter jeg så hører jeg at den er femsylindra. :P

Girkassestyøen overdøver absolutt alt!!!! :o

Ei plateknekke, et metall-hammersett fra Biltema og litt sveis så fikser du de der :) (Og alt-går-holdninga da!)

 

Liker den tanken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kjappe litt på her så ikke forumet havner alt for langt bak..

 

Tirsdag forrige uke ble det gjort en del på bilen!

 

Fikk tatt en ganske så nødvendig AC-service. Det var ca. halv mengde av gassen som skulle være. Når den ble fylt ble alt som det skull være. La sporstoff i gassen slik at det kan være mulig å se evt lekkasje. Men fungerer nå fint enn så lenge. Maskinen gjorde en vakumtest før den gjorde seg ferdig. :)

Det er ca et 10% årlig svik på AC-anlegg. Så med tanke på bilens alder var det ikke veldig overaskende.

 

 

 

gallery_15285_683_401130.jpg

 

Så ble bilen claya, rubba, rubba igjen og så polert. Dørapanelene hadde vel en glatthetsgrad tilnærma 180 sandpapir. Så må si det ble mye glattere! :)

 

gallery_15285_683_1828979.jpg

 

gallery_15285_683_3403198.jpg

 

gallery_15285_683_2414343.jpg

 

Også har jeg og fått ordna meg en LR-lader. :)

Ble kledelig! :)

Bortsett fra at når jeg kjører i femte-gir. Da blir hele LR-logoen skjult av girstanga... :P

 

gallery_15285_683_960584.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre har bilen fått mer "pleie."

Har slitt med at bilen har helt ekstremt kengerutendenser!!!! :o Går ikke an å la den gå på lavt turtall eller tomgang under kjøring.

Tok ut MAP/MAF og rengjorde den. Da ble alt myyye bedre! Sikkert så bra som normalt vil jeg tro. (kan ikke si at den nå er slik den skal være, ettersom jeg ikke har kjørt så særlig masse td5'ere :P )

 

Den så nå ikke særlig pen ut! Glemte å ta etterbilde, men dere som leser vet kanskje hvordan den skal se ut. :) Rengjorde med bremserens.

gallery_15285_683_919125.jpg

 

Smurte også turbostaget inn med rustløser.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke ble det malt. :)

Stigtrinn er i veldig god stand! Kunn overflaterust på disse! Er kjendt med at de alle er rustet vekk jeg.. :huh:^_^

gallery_15285_683_2116272.jpg

 

gallery_15285_683_654272.jpg

 

gallery_15285_683_1937324.jpg

 

 

Owatrol på ramma!

gallery_15285_683_1512914.jpg

 

 

Før det ble benga. :)

gallery_15285_683_200486.jpg

 

gallery_15285_683_1650423.jpg

 

gallery_15285_683_645568.jpg

 

Bilen var godt tectylisert, men ser jo så mye bedre ut nå! :)

 

Men ramma er ikke rustfri excl

gallery_15285_683_3006426.jpg

 

Fikk frem en skremmende smiley her, bokstavelig talt.... :lol: :lol: :lol:

gallery_15285_683_133448.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Med recarostoler!!

Fruen og jeg tror nok kanskje originalstolene vil passe best inn. Så da er det mulig disse kommer for salg i løpet av juni.

 

 

 

 

 

 

 

Har du gjort noe videre vurdering av dette.. Jeg kan fort være interessert i setene dine..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av bilen ble og blankere! :)

Hengerfeste og plate på døra..

gallery_15285_683_814370.jpg

 

Så nå ser traversen ekstra ille ut! :P

 

Swing-away

gallery_15285_683_764006.jpg

 

Gjorde kanskje ikke så mye med helehetsinntrykket av bakdelen. :lol:

gallery_15285_683_1538830.jpg

 

Det ble vel og bare mer tydelig at speilene var matte, når armene ble blanke... :o

gallery_15285_683_388038.jpg

 

 

Men støtfangeren kledde det nye strøket med lakk! :)

gallery_15285_683_1178922.jpg

 

Selv om kanskje grillen ble vel matt i forhold.. ^_^ Nei, må nok ta alt til slutt!!

gallery_15285_683_1527078.jpg

 

Baksetene gies vekk under egen tråd..

gallery_15285_683_1075094.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du gjort noe videre vurdering av dette.. Jeg kan fort være interessert i setene dine..

 

 

He, jaaaaaa..... :huh:

Har blitt kontaktet av en på forumet allerede. Så om jeg får det jeg vil ha for dem går de nok til han.. :) Men sier ifra om de blir med tilbake til Trondheim jeg. :)

 

Diskuterte med øverstekommanderende idag. Jeg begynner å like stolene mer og mer... (gjorde seg i sandtaket i hvert fall excl excl )

Men det gjør ikke hun.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...