Erik Iversen Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 På tirsdag ble guttedrømmen realisert! Defender har vært del i den daglige rutinen i 15 år. Og nå de siste fem årene har det vært uten.. Ikke gamle gutten, så her snakker vi hele livet! Bilen er en 1999 td5. Rullet 331 467 km ved overtagelse. Og er et, tja...rullende prosjekt. Bilen ble skikkelig vasket på onsdag. Greit å få vekk det meste av møkk så fort som mulig! Ser slik ut innvendig. Er utstyrt med AC og airtop. Kanskje ikke veldig vanlig på bil som ble levert høsten 98? Med recarostoler!! Fruen og jeg tror nok kanskje originalstolene vil passe best inn. Så da er det mulig disse kommer for salg i løpet av juni. Stort sett bare rustne skruer i gulvene. Vannet renner ned langs clutchpedalen og høyre bakdør. Skal få tetta det. Noe av grunnen til at bilen gikk rimelig er dette: Masse hull i traversen. Etter litt vold med skrutrekkeren viser det seg at noe er kjeks, mens annet er så mykt at det ikke kan brukes. Travers må skiftes! Heldigvis er resten av ramma veldig bra. Traversen hvor a-framen er skrudd, har masse rust. Men tror dette bare er overflate. Slo masse uten at det ble merker. Listene må byttes! Samtidig er også bakdøra beyond repair. Er helt bort i nerkant. Hengslene er også borte, samtidig som det ikke er nok gods i døra til at den holder seg fast. Så det er egentlig bare swing-away'n som sørger for at døra sitter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Fikk bytta over dekka fra discon idag, da jeg vil beholde dem. Måtte få tak i annen jekk, da jeg ikke helt tør å bruke originaljekken.... Ble nå et steg i riktig retning!! -Tydelig slitne fjører foran, så alle fire må byttes. Tar også dempera. -Klarte ikke å presse sammen stemplene i caliperne under dekkskiftet. De må byttes. -Har stor slakke i øvre lager i pokal v.s. Regner med at jeg også bytter pokalene. Må se hvor ille de er. Har lekkasje på begge i hvert fall. -Har lekkasje på transferkassa. Må utbedres. -Slitne foringer i A-frame -Ekstremt høy og høyfrekvent lagerlyd fra drivverk! Speslielt 4. og 5. gir. Misstenker girkassa. Må feilsøke litt først. Er den blåst blir det samtidig nytt svinghjul og clutch. -Travers må byttes Bare noen av mangla på den. Mangler ei lysæpre her og der ser jeg. Har altså bare skrevet opp noe av de verre punktene... Er lite kjent med Td5, og kan langt ifra alle triksa på defender. Så bare kom med triks og hint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Gratulerer. Passe mye utfordring til deg dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Ops... Blir nok et prakteksemplar etter noen uker i dine hender Ufattelig at en bil som ikke er mer enn 15 år gammel kan være så gjennomrustet enkelte steder. Har den vært brukt mye "under" vann, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Sitat fra mange bilukyndige LR-eiere: Den er jo i aluminium og trenger ikke antirustbehandling. Faktisk er det sånn at alu og stål sammen trenger mer antirusthjelp enn andre stålbokser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Gratulerer med et spennende prosjekt, Erik Det er godt du redder denne Defenderen! Her får du nok å ta tak i. Den blir garantert fin igjen etter en stund i dine hender! Lykke til !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender110 Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Gratulerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Du verden som tid flyr! TD5 som "prosjektbil" med kjente feil fra seriebilprosjekter allerede. Gratulerer med kosebil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Gratulerer med drømmebilen. Blir spennende å følge prosjekttråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Aasland Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Se der ja. Ble litt bedre de hjulene der ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Takk ælle ihop! Tydelig at bilen trenger pleie, og det var selger godt viten om. Og dét skal den få. Ja, Rune, plutselig er det seriebiltendenser på td5'ene også. Pluss masse annet elektrisk, diesel og toppakningstull. Heldigvis har de fleste kjente feilene dukket opp, og blitt tatt hånd om. Har fått med alle kviteringer fra reperasjoner de siste årene. Til sammen utgjør de like mye som jeg gav for den. Den har nok ikke gått "under vann." De siste sju åra har den kjørt regelmessig langkjøring på saltede veier over til Sverige. (Svensk eier, bosatt i trondheim med familie fortsatt i sverige. Har forrøverig bare kjørt Defender og vært medlem i Nlrk siden 1988. Ikke vært aktiv på mange år, men jeg har vist han klubbhuset vi har her. Så håper han blir aktiv i LR-miljøet igjen! ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 Nesten fire uker med bilen, og tre uker på etterskudd med daglig forum-update....det er litt for dårlig! Men tyden har flydd. Disco'n ble solgt, og deleliste er nesten ferdigsmekka for defender'n. Siste bilde med bilene i fortsatt samme gate... Noe av det første som ble gjort var å ta av dørtrekkene og få en oversikt over hva som gjemte seg der. Dette var det første som møtte synet: Rust fra øvre deler av døra som har havna lengere ned. Dette er grunnen: Bedre på undersiden enn lengst opp faktisk. Begge dørene var ganske like(dårlige) De ble begge pusset ned og fikk et strøk owatrol så ting ikke skal bli verre. Så får vi se om dørene blir sveist eller bytta.. (er det noen som vet om de tre bakerste dørene i Epsom Green er det bare å si ifra) Drivverkslyd ble feilsøkt. Var jo ekstremt med bråk under der ettersom det er slakke i ALLE kryssene. Hjulene hadde hastighet på ca. 90 km/t. Mye lagerlyd konst. fra hovedkassa. Har nå kjøpt ei på Hamar. Så den ligger og venter hjemme hos mine foreldre. Ellers var det mulig litt lyd i fremdiff. Vanskelig å høre ettersom det var så MYE lyd ellers. Men simmmeringen er blåst, så ikke umulig at det har skjedd noe der. Bakdiffen var i hvert fall musestille. Jeg bytta olje på hovedkassa for å se om det hjalp. Forrige eier informerte at det nylig hadde blitt gjort. Så tanken var at det kanskje hadde kommet på feil oljtype. Olja som kom ut var blank og lukta bra, men den var allerede begynt å bli sponete... Null forskjell i lyd med ny MTF94. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Jeg snakka med Famous Four om brukte dører i forrige uke. De hadde ingen, og de var sjelden å oppdrive. Men, de hadde nye dører til 285 GBP, og det syntes jeg var en grei pris. De kommer i sort finish og alt må da flyttes over fra den gamle døra. Jeg vurderer selv dette alternativet da det blir mye billigere enn både galvaniserte og dører i glassfiber. For kjøper jeg disse til 285 GBP så vil de jo bli antirustbehandlet før montering på en helt annen måte enn de originale var fra fabrikken i 1997, og vil antagelig vare like lenge som resten av bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Gratulerer ! Enda et flott prosjekt å følge med på. Flott med bilder! Må igjen innrømme at Defender er en flott bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 AreM: Nye dører er en tanke. Men det er dyrt... De er jo ikke i forferdelig stand (bortsett fra bak... ) Så har jo tid til å vente på noen gode brukte dører. Vi får se hva som skjer. Ragnar: Tusen takk. Defender er en flott bil, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Gode brukte dører er vel som hønsetenner... Alle har høyrt om dei Reparasjon eller bytting til nytt er vel det som gjeld trur eg. Betyr mykje lydmessig inni bilen også - når døra ikkje er lealaus lenger ligg den bedre ann mot dørpakningar og det skrangler vesentleg mindre. Mtp komfort er det verdt å prioritere dørene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa.Kir Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Ei plateknekke, et metall-hammersett fra Biltema og litt sveis så fikser du de der (Og alt-går-holdninga da!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Gode brukte dører er vel som hønsetenner... Alle har høyrt om dei Reparasjon eller bytting til nytt er vel det som gjeld trur eg. Betyr mykje lydmessig inni bilen også - når døra ikkje er lealaus lenger ligg den bedre ann mot dørpakningar og det skrangler vesentleg mindre. Mtp komfort er det verdt å prioritere dørene. Plages ikke av utvedig støy i det hele tatt faktisk! Men betyr allikevel ikke at det er der.. Nå er det bare såvidt jeg hører motoren når den er på sitt maksimale turtall. Lytter jeg så hører jeg at den er femsylindra. Girkassestyøen overdøver absolutt alt!!!! Ei plateknekke, et metall-hammersett fra Biltema og litt sveis så fikser du de der (Og alt-går-holdninga da!) Liker den tanken! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Bakdør fra seriebil kan brukes,men pusser,bremselys,evt.sentrallås og varmetråder,les:rute må flyttes over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Må kjappe litt på her så ikke forumet havner alt for langt bak.. Tirsdag forrige uke ble det gjort en del på bilen! Fikk tatt en ganske så nødvendig AC-service. Det var ca. halv mengde av gassen som skulle være. Når den ble fylt ble alt som det skull være. La sporstoff i gassen slik at det kan være mulig å se evt lekkasje. Men fungerer nå fint enn så lenge. Maskinen gjorde en vakumtest før den gjorde seg ferdig. Det er ca et 10% årlig svik på AC-anlegg. Så med tanke på bilens alder var det ikke veldig overaskende. Så ble bilen claya, rubba, rubba igjen og så polert. Dørapanelene hadde vel en glatthetsgrad tilnærma 180 sandpapir. Så må si det ble mye glattere! Også har jeg og fått ordna meg en LR-lader. Ble kledelig! Bortsett fra at når jeg kjører i femte-gir. Da blir hele LR-logoen skjult av girstanga... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Videre har bilen fått mer "pleie." Har slitt med at bilen har helt ekstremt kengerutendenser!!!! Går ikke an å la den gå på lavt turtall eller tomgang under kjøring. Tok ut MAP/MAF og rengjorde den. Da ble alt myyye bedre! Sikkert så bra som normalt vil jeg tro. (kan ikke si at den nå er slik den skal være, ettersom jeg ikke har kjørt så særlig masse td5'ere ) Den så nå ikke særlig pen ut! Glemte å ta etterbilde, men dere som leser vet kanskje hvordan den skal se ut. Rengjorde med bremserens. Smurte også turbostaget inn med rustløser.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Forrige uke ble det malt. Stigtrinn er i veldig god stand! Kunn overflaterust på disse! Er kjendt med at de alle er rustet vekk jeg.. Owatrol på ramma! Før det ble benga. Bilen var godt tectylisert, men ser jo så mye bedre ut nå! Men ramma er ikke rustfri Fikk frem en skremmende smiley her, bokstavelig talt.... :lol: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Med recarostoler!! Fruen og jeg tror nok kanskje originalstolene vil passe best inn. Så da er det mulig disse kommer for salg i løpet av juni. Har du gjort noe videre vurdering av dette.. Jeg kan fort være interessert i setene dine.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Resten av bilen ble og blankere! Hengerfeste og plate på døra.. Så nå ser traversen ekstra ille ut! Swing-away Gjorde kanskje ikke så mye med helehetsinntrykket av bakdelen. Det ble vel og bare mer tydelig at speilene var matte, når armene ble blanke... Men støtfangeren kledde det nye strøket med lakk! Selv om kanskje grillen ble vel matt i forhold.. Nei, må nok ta alt til slutt!! Baksetene gies vekk under egen tråd.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Har du gjort noe videre vurdering av dette.. Jeg kan fort være interessert i setene dine.. He, jaaaaaa..... Har blitt kontaktet av en på forumet allerede. Så om jeg får det jeg vil ha for dem går de nok til han.. Men sier ifra om de blir med tilbake til Trondheim jeg. Diskuterte med øverstekommanderende idag. Jeg begynner å like stolene mer og mer... (gjorde seg i sandtaket i hvert fall excl ) Men det gjør ikke hun.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.