Gå til innhold

Defender Td5 - 1999


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 375
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Litt flere timer med arbeid er unnagjort og fargen under begynner sakte men sikkert å skifte fra brun til blankt stål, før den nå nærmer seg svart! 

Har gått over hele ramma og pussa overflaterust ned til stålet og på de vanskelige plassene har jeg fått tatt det værste og behandlet med rustmjølk. Etter dette har ramma fått linolje, ren owatrol, benga og slutt voks. Der ramma ikke skal sveises er den blitt behandlet med olje også innvendig. Dessverre har rust fått lov å holde på under gammel tektyl. Så selv plassene som så bra ut trengte allikevel mye arbeid. Godt å endelig få en stopp på denne skumle utviklingen! :)

 

I dag har jeg fått skåret ut den svake biten i ramma bak og samtidig oppdaget at den indre sideveggen mot tanken er skikkelig dårlig. Lurer på om det da om ny bakramme bør handles inn (igjen) eller hvordan jeg skal gå frem. Jeg tenker det burde gå bra å sveise dette fra innsiden uten alt for mye jobb. Skal tenke litt og se hva jeg finner ut. Fant også et dårlig parti fremom bakhjulet og fikk bort det samtidig. Rusta på det øvre hullet var litt mer omfattende enn først antatt, men tror jeg skal komme i mål også her.. 

 

Høyre side er ikke ille. Trenger ei ny plate. Sterkt stål i alle retninger. 

IMG_20200128_181110.jpg

 

Venstre side er det verre med. Måtte kutte vekk mye for å finne friskt materiale. Sidevegg mot tanken er også veldig tynn om må skiftes. 

IMG_20200128_181100.jpg

 

Hull foran venstre forhjul er klar til sveising. Midtre travers skal også inn. 

IMG_20200128_181007.jpg

 

Endelig rette farger. Men selv 4 år gammel eksos ser ut til å være 10 år...

IMG_20200128_190558.jpg

IMG_20200128_181202.jpg

 

En utvendig vask til slutt! :)

Må si den kommer seg, selv om det i veldig stor grad enda er motbakke.... 

IMG_20200128_193732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Erik Iversen skrev:

IMG_20200128_181100.jpg

 


Sveist noen sånne rammer på Y60 (Patrol), der får man ikke kjøpt bakpart, men om resten bakover er fin, kan du vel like gjerne utbedre rusten? Jeg ville uten tvil gjort det ihvertfall, koster både tid og penger med nytt stål. Og siden du da uansett må ned med tanken kan du like gjerne bytte indre side mot tanken?

 

Jeg ville angrepet den der ved å sveise der du nå har kappet ut, men forvent at du ikke har noe særlig gods å feste på siden inn mot tanken. Så ville kappet ut så mye som mulig av siden inn mot tanken for å få sveist alt sammen. Vet ikke tykkelse på stålet på ramma, men jeg bruker konsekvent 3mm stål. Det er nok litt overkill, men så har man ramme en del år også :) 

 

Ps! Hvordan ser toppen av ramma ut, altså opp mot karosseriet, er det bra gods for å sveise der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atle3 skrev:

Tøft og kjøpe den tilbake :)

Jeg synes det ser ut som ramma ikke har fått noe behandling innvendig før? 

 

Takk Atle! Den har nok fått noe innvendig en gang i tiden. Ser veldig bra ut foran bakaksel. Ingen overflaterust i Det hele tatt og originallakken ligger på, men bak er det tørket ut. Fant blokkerte drenhull og 2 cm leire bak i ramma. Så det handler sikkert om vedlikehold og etterbehandling. Den har gått 360 000 km nå. Kan godt hende det er 100k siden forrige mann gjorde noe innvendig. Bilen har stått ubrukt med salt og leire i ca 2 år. Så det er nok det som har tatt knekken på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SiggenRRC skrev:


Sveist noen sånne rammer på Y60 (Patrol), der får man ikke kjøpt bakpart, men om resten bakover er fin, kan du vel like gjerne utbedre rusten? Jeg ville uten tvil gjort det ihvertfall, koster både tid og penger med nytt stål. Og siden du da uansett må ned med tanken kan du like gjerne bytte indre side mot tanken?

 

Jeg ville angrepet den der ved å sveise der du nå har kappet ut, men forvent at du ikke har noe særlig gods å feste på siden inn mot tanken. Så ville kappet ut så mye som mulig av siden inn mot tanken for å få sveist alt sammen. Vet ikke tykkelse på stålet på ramma, men jeg bruker konsekvent 3mm stål. Det er nok litt overkill, men så har man ramme en del år også :) 

 

Ps! Hvordan ser toppen av ramma ut, altså opp mot karosseriet, er det bra gods for å sveise der? 

 

Nei, altså hele ramma ser jo egentlig helt fin ut foruten nedre del på innsiden mot tanken her. Går nok 10-12 cm oppover hvor tykkelsen bare er 0,5-1,0 mm. Jeg slo gjennom med en tynn skrutrekker helt nederst her. Toppen og sideveggene 30 cm lenger bak og 30 cm lenger foran er egentlig fortsatt så god som ny. 

 

Har fundert litt på dette i dag og tror det beste vil være å skjære ut det dårlige partiet pluss litt til og legge i nytt som du sier. Har egentlig ikke lyst til å begynne på denne jobben med traversbytte om det kan løses på andre måter. 

Jeg tror faktisk det skal være mulig å få til en god rep med å sveise dette fra innsiden ettersom jeg allerede har tatt ut så mye fra undersiden. Tilbangen er egentlig ganske god!  Men vi får se hvordan det blir. Motivasjonen kom litt tilbake igjen med den siste setningen nå! :)

 

9 timer siden, gautes skrev:

Ramma på Serie og Defendere flekser litt.

Bruker man for stivt stål (tykt,annen kvalitet) vil det sprekke opp over tid.

 

 

 

Notert. Skal lete opp tilsvarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
12 timer siden, Erik Iversen skrev:

I dag er ramma endelig blitt hel ved! :) :)

Glad jeg ikke skal gjøre denne jobben flere ganger den nærmeste framtida. 

IMG_20200225_195616.jpg

IMG_20200225_195555.jpg

 

Det kommer an på innkjøpskontrollen og antirustjobben du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gautes skrev:

 

Det kommer an på innkjøpskontrollen og antirustjobben du gjør!

 

Ja, det er nok mer riktig formulert, Gaute! 

Det er fremdeles mer antirustjobb igjen før den er klar for vegen, og litt vedlikehold også fremover regner jeg med. :) 

11 timer siden, SiggenRRC skrev:

Bra jobba, Erik!

Mer å sveise på den, eller er den «klar»? Så noe om noe dører?

 

Takk for det! Rammemessig er vi ferdige! Gjorde som du sa og kappa meg halvveis opp på ramma etter godt stål og lagde vegger og bunndel. 

Ja, dørene bak skal sveises, men dette blir etter eu-kontrollen. Ser ingen grunn for at de skulle være avgjørende for godkjenningen da det bare er nedre del som er problemet og dørene enda lukker og åpner fint. 

I tillegg gjenstår det å få på plass traversen under sete. Den jeg har er av den gamle typen som krever bakkasse-løft fremfor YRM sin nyeye med skrudde brakettter. Kommer til å kutte denne på midten og sveise den sammen igjen for å gjøre prosessen mye enklere. Så litt mer sveising er det selvfølgelig. :) 

8 timer siden, sondre b skrev:

Se der ja. Absolutt tilfredsstillende å ha kontroll på ramma :)

 

Takk for det! Helt enig ja! Skikkelig godt å slå hammeren mot ramma og den sier kraftig "klunk" tilbake fremfor "knas..." :) 

20 timer siden, telindnor skrev:

Well done sir :)

 

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Tida går fort forbi uten at jeg rekker så mye... 

Gjennom de siste ukene har jeg fått ut vareveggen bak baksetene, skiftet langlys-releet, festet førersete skikkelig og rengjort bremsene så godt jeg klarer. Regner med de blir underkjent på pkk grunnet rust da bilen har stått 2 år, men mulig de kommer seg med litt kjøring og. Håndbrekket er byttet og ny oljetetning på kassa montert. Så innsausa parkbrems har jeg aldri sett før. :)

For å støtte lokale jobber har jeg satt bort toppakningbytte på motoren. Prioriterer heller å bruke noen ekstra kroner for å få bilen på vegen fortest mulig. Har også ei ripe på disco Sporten fra hærverk i sommer... Hvilket bedre tidspunkt finnes for utbedring enn nå! 

 

Toppen kom av i går og skal sjekkes for planet og trykktestes. Jeg har selv sjekket for svakhet i dysehullene og de ser greie ut. :)

 

IMG_20200403_140542.jpg

IMG_20200403_140547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, gautes skrev:

Korrosivt klima du bor i ?

Eller hyppig motorromsvask.

 

Motorvask vet jeg ikke om den har fått på mange år...

 

Dette er nok rett og slett som følge av behandlingen den har fått ved sitt forrige hjem. Kjørt en full Trøndervinter i salt før den har blitt parkert uten vask. Der har den stått på en fuktig plen i ett og et halvt år med gress voksende oppunder bilen. I tillegg har den stått ute siden jeg hentet den, og her har vi vel hatt noe regn stor sett hver dag siden oktober. 

Det er en del mugg i bak taktrekket som må bort, evt. bytte hele trekket. Også regner jeg med å måtte kaste noen gulvtepper. Under har den heldigvis blitt bra. :) 

 

PS. Ja, jeg savner Østlandet.. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takket være kjapp deleleveranse fra @Camarogeddon ble topp-jobben gjort ferdig rett over påske. Takk for det! :)

Toppen planslipt og trykktesta. Ventiler testet og nye ventilhetter montert.

 

Har ila de siste dagene kjørt bilen litt på småveiene bak her for å få av litt rust på bremseskivene, samt gjort litt andre småting. 

Tilbakemelding fra PKK i dag var manglende funksjon i øvre bremselys. Stemte riktignok det.... jordkabelen hadde hoppet ut av kontakten sin. Etterkontroll ila uka. :) blir klar for kjøretreff sammen med avd. Rogaland til helga - ikke verst timing det! :)

 

Nye felger er handlet inn av @campbell. Trenger litt lakk og puss, men venter uansett på dekkene. Litt råflott å kjøre med pigg i Stavanger, og ikke mindre nå i slutten av april. Skal prøve å få til litt bilder av skapningen ila uka. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekt på fjørene i dag. 

Flott tur med avd. Rogaland! :)

BFG piggdekk fungerte godt det. Hadde nok vært mer behagelig om jeg hadde tappet luft, men vi kom fint gjennom. 

Moro å kjøre diesel igjen offroad også. Lettere å la denne vandre på tomgang enn forgassermotoren jeg er vandt med. 

LED-hovedlyktene også flyttet over for anledningen. Blir nok også værende her.

 

Nå blir bilen stående frem til sommerdekk er i hus. :)

 

 

 

IMG_20200426_155634.jpg

IMG_20200426_153703.jpg

IMG_20200426_142104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...