Gå til innhold

Thomas sin 1979 SIII 109


Thoma_s

Anbefalte innlegg

I dag ble det nye bremsebånd og simmering foran.

 

Satser på det holder en stund.

 

 

Sliper å gruble på skivebremser for en stund.

 

 

For å komme til måtte frihjulsnavet av.

De fikk en grundig vask før montering.

 

 

En god mekkedag.

20180825_183500.jpg

20180825_183516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så fint ut. Ingen slitasje.

 

Og nå bremser den som bare det.

 

 

Neste post må være alle simmering som står 90 grader av de som nettopp ble byttet. Altså på akslinger og girkasse.

 

Men ikke før Seriebil treffet.

 

Da blir det kun det nødvendigste.

 

En liten sjekk og justering på motor.

 

Ikke lenge til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når drar du bortover? Passerer du Kristiansand på vegen, eller kjører du over fjellet. Kunne jo hende at det ble en liten kolonne østover herfra. blush

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da spørs det om ikke du passerer før vi er i gang. Mer trolig at vi rekker fellesferja som du skriver om Terje. 

 

Vi holder kontakten. Har ikke helt bestemt oss (og bilen må fortsatt fixes før avreise), men det blir enten etter jobb fredag, eller lørdag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kulien skrev:

OK, da spørs det om ikke du passerer før vi er i gang. Mer trolig at vi rekker fellesferja som du skriver om Terje. 

 

Vi holder kontakten. Har ikke helt bestemt oss (og bilen må fortsatt fixes før avreise), men det blir enten etter jobb fredag, eller lørdag morgen.

Ja når reiser vi egentlig Kjartan :) vedskjulet skal på veien med eller uten revers :) overtid på jobb har jeg gitt beskjed om att ikke jeg kan til uka pga vi skal ha en bil på veien :) så jeg er til full disp hver dag ifra kl 16.00 og utover hele uka om det er det som må til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Viktig å få brukt eldre biler. De har ikke godt av å stå for lenge..

Se første bilde.

 

 

Var tur retur Vestby med diverse stopp på veien.

 

Et flott treff:D

Var gøy å besøke Narvik igjen.

God frokost og guidet tur.

 

Bremser og simmering var et godt valg før en langtur. De holdt godt hele turen. Får håpe de holder videre og.

 

 

 

20180909_172016.jpg

IMG_20180908_164527_251.jpg

1060573.jpg

1060474(0).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står respekt av den turen der Thomas! Tusen takk for hyggelig mottakelse. Når vi omsider ankom Horten fredag kveld var det veldig trivelig å være ventet! Artig å få litt "inside" guiding på Narvik på lørdags morgenen også. 

 

Takk for laget! Gleder meg allerede til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei og hopp:D

 

Som forventet ble det litt metning etter langtur og forberedende arbeid.

 

Men nå er det på tide å gjøre litt så bilen kan brukes igjen.

 

Den bakre potta takket for seg etter hjemkomsten. Null stress, nytt rustfritt eksos anlegg var kjøpt inn for en stund siden. Manglet bare festene.

 

Har og hatt litt trøbbel med kjølevæske lekkasje i og rundt vannpumpa.

Den har holdt men bør nok byttes..

 

 

Startet bilen og kjørte den opp utenfor mitt lille hjemme verksted. Desverre ikke plass inne.

 

Når bilen stod å sveiv på tomgang kikket jeg nedi motoren og oppdaget at den blåste bobler:huh: Mellom topp og blokk i forkant ved den berømte vannpumpa.

 

Det gjorde den når jeg kjøpte den for noen år siden. Byttet topp pakning og problem løst. 

 

Sist hadde jeg toppen inne hos et motorverksted og fikk ventiler slipt og sjekket.

 

Denne gangen vil jeg få sjekket om den er helt rett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å få bilen klar så kan vinteren bare komme.

 

235 piggdekk på Wolf felger.

Da er endelig begge settene med den på felg som jeg syns passer fint i skjermen.

 

De bygger nok ut. 

Også er det slange løse felger.

Exmil felg gjør samme jobben men med andre utfordringer.

 

 

Som dere ser er kjøpet av tilhenger nøye planlagt i forhold til dekk størrelsen:D:P

20181012_091852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var toppen av.

 

Et par syndere funnet.

 

En lekkasje mellom sylinder og en kjølevæske kanal. Ikke stor men nok til å lage trykk i systemet.

 

Toppen leveres til noen fagfolk.

 

Den ene sylinderen bar tydelige tegn på hvor olja har blitt av de siste årene..

 

2.6 toppen har ikke "normale" olje tetninger under fjøra men en bitte liten o-ring nede i toppen rundt stammen til ventilen.. 

 

Håper motor verkstedet kan ha en bedre løsning.

 

 

Imens blir en reserve vann pumpe overhalt hjemme på benken. 

 

Har og en plan om å bytte stålet i dørene foran mens bilen står. 

 

Må passe på det ikke blir for mange småting så den ikke blir klar. 

20181017_193639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er toppen plukket og klar for en vask.

Får levert den til verkstedet i løpet av uka.

 

Tar med løse deler for en sjekk.

 

Det ser likt ut slik jeg husker det for 4 år siden men det kan være greit å få en sjekk av de som kan det.

 

 

Neste oppgave:

 

Vannpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på lista.

 

Håper den er rett. er en stor klump med jern den blokka.

Satser på den er rett og fin.

Blir mye arbeid å få den slipt og.

 

Og da går jeg i skal bare fella:o

Håper bilen kan være på veien så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjekk motor.

 

God kurve på dreiemoment.

Ved aktiv bruk av høyre fot blir den fort tørst..

Men med fin kjøring blir det som exmil.

 

 

Nå er toppen levert på verksted for litt arbeid.

De skal planslipe, sjekke ventiler og lage normale ventil tetninger.

 

Se rød pil på bilde under. Den lille o-ringen er alt som skal stoppe olje fra å bli sugd inn i sylinderen.

Den står i toppen dypt nede rundt ventil stammen.

Under motor brems går det mye olje inn i sylinderen.

 

Nå settes det på teflon tette ringer som varer lenge.

ventil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sånn nymotens motor det her... :D

 

Er det noen muligheter for å lage elektronisk tenning til den på noe enkelt vis? Høres ut som en trivelig motor allerede men kan kanskje bli enda bedre??

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes et kit fra Lumenition en gang i tiden.

På den 6eren jeg monterte settet ble det i følge kunden veldig mye fler gamp og redusert forbruk.

Men alt sånt er jo avhengig av utgangspunktet ved montering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...