Gå til innhold

Thomas sin 1979 SIII 109


Thoma_s

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Kristian Kvart skrev:

Ja det hjelper bra. Jeg kjørte Land Roger første vinteren jeg hadde den, men fikk litt dårlig samvittighet. Med så gode fasiliteter blir det jo litt anderledes. 

Synes det er utrolig morro med seriebiler i jevnlig bruk - keep it up :D

 

Jeg gjør som Thomas. Kjørt vår "daglig" i rundt 8 år. Tror ikke den har blitt vesentlig verre enn den var når vi kjøpte den . 

Jeg steamer den dog aldri. Høyttrykkspyler med kaldt vann i den varme sesongen, og sørger for FF før vintersesongen eller etter behov. 

Ypperlig vinterbil :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skikkelig griseri å skru etterpå.

 

Anti rust ligner på religion..

Det kommer an på hva en tror på.

 

Det har en god effekt oppå gammel tectyl.

Den blir mjuk og fin etter et lag med fluid film.

 

En god løsning mot rust er vel å ikke ta bilen ut og bare oppbevare den inne i rett klima...

Men hva er vel moroa i det?

 

Neste trinn er vel en galvanisert ramme. :wub:

 

Uansett må saltet spyles vekk og noe legges på.

 

Har et langtidsprosjekt med en 109 ramme.

Der har jeg mest lyst å galve, men det lokale firmaet er ikke så glad i gamle bil rammer.

En annen løsning er god grunning og lakk oppå. 

Med jevn behandling med FF.

Det haster ikke, det prosjektet tar sin tid.

 

 

Mye grublerier på dette.

 

20180304_153819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF er noe skikkelig klin ja. Men - opplever også at det meste av skruer og bolter som har vært "utsatt" for FF en tid løsner mye enklere enn ting som har fått lov til å ruste i fred.

 

Begge bilene våre er innsatt med FF, så det er som oftest en svak eim av sau både i garasje og på gårdsplassen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å kjøpe 19 liters dunker med FF.

Hadde en av bilene (Golf) på rep. på verksted i forrige uke. Hadde ikke anledning til å gjøre jobben selv. Jeg ber alltid om å få i retur utskiftet deler slik at jeg kan se selv. 

Nå kommer alltid delene i retur i bagasjerommet i fint innpakket plast pga FF:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare ulemper å grise altså:lol:

 

Tirsdag kveld var det fint vær i garasjen min..

Har et mekke lokale men med kjøring av onger på fritidsaktiviteter passet det best å holde seg rundt dørene.

 

Har hatt litt dårlige bremser i det siste.

Sånn type søk på nett etter skivebremser..

 

Men etter litt renhold og justering kan skivebremser vente en stund til

De tromlene var ikke så værst i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseservice på trommelbiler var anbefalt 1 gang i året eller 10.000 km da jeg begynte å skru tidlig 70-tallet.

Og bremsene var slett ikke gale etterpå.

Vask , puss , smør og juster.

Men lite bruk gir ofte problemer tidligere.

 

Skivebremser er mer effektive , vedlikeholdsfrie og tåler mer varme.

Og godt er det da man ofte ser bremselys stå på nedover lange bakker hvor sjåfører med peiling girer ned .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skive brems står de fleste her:

 

 Oversikt over skivebremser

 

Men jeg kom over en kar på Instagram som lagde braketter til å sette på Land Rover bremser fra en Defender. 

 

Liker godt ideen om å bare bruke LR deler. Letter for BT å si ok.

 

Det han gjorde var å lage en brakett lik den på Defender aksling til å henge calipper på. 

 

Zeus kuttet er litt slik. Da er det ikke en støpt del som kan være vanskelig og dyr å erstatte ev senere. 

Men Zeus ha egne calippere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det vet jeg ikke.

 

Det er Sverre1994 sin bil med rrc akslinger.

 

Jeg lurer på om et kit fra Zeus i UK hadde vært veien å gå.

 

Rrc er breiere og da må det skjermbreddere for å dekke hjula.

Endret av Thoma_s
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har grublet mye på dette med skivebremser. Først nå blir det originalt.

Ulempen er at det må skrus på bremsene hele tiden..

 

Kjørte en del med bilen i sommer og tok en liten service før siste langtur. 

Da var det mye olje oneshot grease på bremsebånd.

 

Så nå har jeg byttet simmering og bremsebånd bak. De foran tas til helga.

 

Nye bremsebånd uten oljebak merkes godt. 

 

 

Ellers har jeg byttet vinduet i fører dør.

Passasjer dør står klar og skal bare settes på plass.

 

 

Vinterdekk må det og gjøres noe med.

Trenger nesten ikke piggdekk med vestlandske vintre. 

 

 

Sko hatt 4 Wolf felger. 

Noen som har til salgs?

 

 

Skal til Seriebil treff. 

Det blir E18 fra Kristiansand på fredagen.

 

Andre som skal samme vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebremser med olje bremser dårligere enn trommelbremser ifølge gamle Gulbrandsen hos

det som var Christoffersen og Bekken en gang i tiden.

Men skulle jeg bygget om ville jeg gått for mest mulig orginale slitedeler og kun brakett som uorginalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...