Onkel_Geir Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Skal ta en stor service på Discoen, og en kjapp ringerunde avslørte heftige men varierende priser på service. Dette gjelder den store 168.000 km servicen med bytte av reg. reim, men synes likevel det var friske priser, og overraskende at det er så store forskjeller på pris og innhold. Jeg tar forbehold om at hovedinnholdet i servicen er noenlunde den samme, men tar med de spesielle tingene de opplyste meg om. Motorpool: 22.839,- for service Sandven: 18.500,- inkl. bytte av ny vannpumpe (som de har som standard på denne servicen) Brandt Tanumshede: 15.700,- SEK LR Malmø: 18.000,- SEK + at de anbefaler bytte av oljepumpe til 6.000,- SEK. (Alle priser er ink. mva.) En ting at prisene varierer, det vet man jo, men jeg synes det er merkelig at ett verksted anbefaler å bytte oljepumpen og ett annet alltid bytter vannpumpen som del av servicen, mens to andre verksteder tar en standard service. Finnes det ikke-autoriserte verksteder som har kompetanse til å gjøre dette i Oslo / Lillestrøm-området (les: kan man overlate sin kjære Disco i hendene på dem) og vil det eventuelt være noe å hente på pris? Endret 7. mai 2014 av Onkel_Geir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Det med vannpumpen kommer vel an på modell, Hvis du har den svake typen så er det sikkert lurt å bytte. Et kompetent verksted vil sikkert kunne svare deg på om du burde bytte på din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Er det forskjell på vannpumpene og? Trodde dette var oljepumpen jeg? Jeg skal gjøre det samme selv nå i sommer, men vurderer sterkt å bytte selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Skremmende og misvisende egentlig. Lr malmø som tar 6000 skr extra for bytte av oljepumpen til ca 1000 nkr :http://www.lrdirect.com/LR013487-Pump-Oil/?sfi=LR013487 Og vannpumpen koster bare ca 700 nkr :http://www.lrdirect.com/LR009324-Pump-Assy-Water/?sfi=LR009324 Alt i alt kommer vel Sandven best ut her, men jeg ville nok også byttet oljepumpen på denne servicen, da den nye er forbedret ( så vidt jeg vet ). Her er det vel pumpehuset som havarerer og det gir jo raskt motorhavari. Delene koster jo ikke mye ekstra, men Lr malmø bøffer jo noe sinnsykt her.. Edit: du skal kunne se på oljepumpehuset om det trenger å byttes eller ikke, når du tar av kam rem strammeren ser den sånn ut så må du bytte Men ser den sånn så trenger du ikke, legg merke til ekstra gods rundt strammer festet Mvh Brage Endret 7. mai 2014 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorensen Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hør også med LR i Helsingborg,har gode erfaringer med de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvenW Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Jeg har brukt TecnoClassic endel på liertoppen. På D3'n jeg har nå og RR (P38) jeg hadde. LR verksted, og de er ok på pris og holder det de lover utfra min erfaring. Ligger endel under MP på pris. Jeg kjøpte min D3 på Mohagen bil, Jaren/Brandbu, og de kan LR godt, og har samme pris ca som TC, men litt lang reisevei for meg. Uten at jeg har brukt de selv er Lier traktor et verksted som skal kunne LR. Jeg opplever vel også at TC er ganske "rolige" på dette med oljepumpe og andre ting som stresses litt opp, og kan gi råd om skifte er nødvendig eller ikke. Virker ihverftfall ikke som de skfter for å skifte, kun for å tjene penger, hvis du skjønner hva jeg mener. Endret 7. mai 2014 av EvenW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Vi hadde medlemsmøte på Strømmen Bil i dag og verksmester Kenneth og hans portugisiske(glemte navnet) mekaniker ga et godt inntrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg opplever vel også at TC er ganske "rolige" på dette med oljepumpe og andre ting som stresses litt opp, og kan gi råd om skifte er nødvendig eller ikke. Virker ihverftfall ikke som de skfter for å skifte, kun for å tjene penger, hvis du skjønner hva jeg mener. Dette er ikke noe å stresse eller ikke stresse med, har din bil TDV6 motor med akkurat denne oljepumpe hus varianten som er avbildet i det første eksempelet over, så kan du risikere at beltestrammeren til kam reimen ryker ut av festet sitt, med den konsekvens at oljen spruter alle veier og kamremen sporer av. Trenger ikke forklare hvilken konsekvens det har for motoren. Selvfølgelig kan det gå helt fint, men flere eksempler på at det ikke går fint etter nok antall km( material tretthet ) forteller at det ikke er verdt å risikere hele motoren for en del til 1000 kr. Når Lr har laget en forsterket versjon, så er det nettopp fordi det eksisterer ett problem. At bilene med den oljepumpe installasjonen ikke blir tilbake kallt er kanskje fordi det skjer etter garanti utløp, og det skjer ikke alltid - ergo ikke noe problem for Lr. Nyere biler har ikke denne svake oljepumpe hus installasjonen. En annen ting å tenke på sånn rent logisk, skifter du kamreim til ny, ja så øker du stresset på denne kamreim strammer innfestningen og sjansen for at den ryker er faktisk da større enn før byttet.... Noe å tenke på.. Min anbefalning til alle Dere med denne motoren: Sjekk ved regreimbytte hvilken type oljepumpehus Dere har og bytt hvis dere har den svake typen, de pengene er verdt å bruke Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Har spurt i en annen tråd også, men hvis man velger å gjøre jobben selv, hva må/bør man ha av nye deler for hånden. Kjedelig å stå der med delvis demontert bil for så å mangle noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Har spurt i en annen tråd også, men hvis man velger å gjøre jobben selv, hva må/bør man ha av nye deler for hånden. Kjedelig å stå der med delvis demontert bil for så å mangle noe. Sånn kort fort fortalt, du trenger: 1. Regreim kit foran og bak. ( da skal strammerne følge med ) 2. I tillegg trenger du 2 stk løpehjul( vendehjul ) foran, som normalt ikke følger med. 3. Så trenger du gjerne ett verktøykit ( kjøpes også billig på ebay ) for å låse kamhjul. 4. Velger / eller må du bytte oljepumpe, så trenger du den med pakning og i tillegg oilseal. 5. Vil du også bytte vannpumpe, ja så trenger du den ( normalt følger det pakning med her ) 6. Så er det kanskje normalt å sette på en ny såkalt viftereim. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Anbefaler PS Service senter på Hamar. Kanskje langt for noen å dra, men de gutta har virkelig høy kompetanse på LR. De har ordnet opp i mye på min bil som har vært hos flere merkeverksted tidligere.. Visse ting er verdt å betale for. Og en slik regreim service er noe du gjør med mange års mellomrom, og da ville jeg sørget for at det blir gjort skikkelig hos et etablert og erfarent merkeverksted. Med tanke på videresalg, så er nok også folk interessert i å se at dette er gjort der de kan det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Anbefaler PS Service senter på Hamar. Kanskje langt for noen å dra, men de gutta har virkelig høy kompetanse på LR. De har ordnet opp i mye på min bil som har vært hos flere merkeverksted tidligere.. Visse ting er verdt å betale for. Og en slik regreim service er noe du gjør med mange års mellomrom, og da ville jeg sørget for at det blir gjort skikkelig hos et etablert og erfarent merkeverksted. Med tanke på videresalg, så er nok også folk interessert i å se at dette er gjort der de kan det. Det er helt klart noe som er verdt å ta med i en slik vurdering, tenker du videresalg på ett tidspunkt, så er nok dette den ene store servicen som er verdt å få dokumentert utført. Tenker du bruke opp bilen helt på egenhånd og er middels nevenyttig, så kan du spare mye penger her. For det meste i prisene er rene arbeidspenger, men husk også at servicen består av mere enn bare regreimbyttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Det er helt klart noe som er verdt å ta med i en slik vurdering, tenker du videresalg på ett tidspunkt, så er nok dette den ene store servicen som er verdt å få dokumentert utført. Tenker du bruke opp bilen helt på egenhånd og er middels nevenyttig, så kan du spare mye penger her. For det meste i prisene er rene arbeidspenger, men husk også at servicen består av mere enn bare regreimbyttet. Er sant det. Nå har ikke bilen min gått mer enn 110, så regreim tas kun pga alder, så er vel ikke alle punktene som skal tas. Endret 8. mai 2014 av Geir K.H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlavFemte Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Er det noen som har erfaring med Hedin Bil i Gøteborg? Jeg har også en D3 som sårt trenger registerreimbytte. Skal med guttungen til Gøteborg på håndballcup i juli, tenkte det kanskje kunne passe å ta service samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puch G Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Som omtalt her kan jeg bare anbefalle Sandven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Sånn kort fort fortalt, du trenger: 1. Regreim kit foran og bak. ( da skal strammerne følge med ) 2. I tillegg trenger du 2 stk løpehjul( vendehjul ) foran, som normalt ikke følger med. 3. Så trenger du gjerne ett verktøykit ( kjøpes også billig på ebay ) for å låse kamhjul. 4. Velger / eller må du bytte oljepumpe, så trenger du den med pakning og i tillegg oilseal. 5. Vil du også bytte vannpumpe, ja så trenger du den ( normalt følger det pakning med her ) 6. Så er det kanskje normalt å sette på en ny såkalt viftereim. Mvh Brage Verktøyet for å låse kammene er to stk 5,5 mm borrer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Verktøyet for å låse kammene er to stk 5,5 mm borrer!Kjekt å vite. takk. Ser i haynesboka at kammdrevene skel løsnes å vris helt til ene eller andre siden. Hva er grunnen til det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freeskiing Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg har fått disse to tilbudene av LRParts i DK (Skanderborg) Ble litt smått... gå inn på options og se på de i stor str.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Motorpool: 22.839,- for service Sandven: 18.500,- inkl. bytte av ny vannpumpe (som de har som standard på denne servicen) Brandt Tanumshede: 15.700,- SEK LR Malmø: 18.000,- SEK + at de anbefaler bytte av oljepumpe til 6.000,- SEK. (Alle priser er ink. mva.) Om du har lyst til å ringe litt flere, så kan du jo sjekke med Bilbutikk1 i Moss hva de skal ha for 168k. ...ellers har jeg notert meg bak øret at det er et bilverksted i Rødberg (Numedal, syd for Dagali og Geilo) som annonserer flittig i NLRK-bladet, som hytteeier i området håper jeg ikke jeg får bruk for deres tjenester men man vet jo aldri... ;-) Christopher Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjohan82 Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Min anbefalning til alle Dere med denne motoren: Sjekk ved regreimbytte hvilken type oljepumpehus Dere har og bytt hvis dere har den svake typen, de pengene er verdt å bruke Mvh Brage Hvordan vet man hvilken motor man har? Når begynte de med bedre oljepumpehus? Ser litt skummelt ut, dette...! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomasev Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Hvordan vet man hvilken motor man har? Når begynte de med bedre oljepumpehus? Ser litt skummelt ut, dette...! Det finner du ut av på VIN nummer på bilen. I følge ryktene skal ny oljepumpe være fra og med 2008 modeller. Min er en 2008 modell, men med gammelt pumpehus. Sikreste måten er visuell kontroll, men da må du plukke av endel utstyr inklusive beltestrammer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MFjellstad Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Ring JBM Motor på Örrsholmen i Karlstad. Han aksepterer at du tar med egne deler, tar 600SEK timen. Er anbefalt av LR klubben i Sverige. Står alltid en el annen variant av LR utenfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CowboyCake Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Tok reg.reim og service på Sandven. Billigere enn mange andre jeg hørte med. De sa de tok vannpumpen da det var enklere å gjøre det når reimen var av. Det var ikke noe som måtte gjøres, men grunnet alder/slitasje så sa deat det kunne være lurt. Spurte om oljepumpen, men de sa det ikke var nødvendig. Men det skal sies at etter denne servicen så tar det lengere tid får motoren starter og det virker som om den sliter mer på visse turtall. Tenkte det ville gå seg til, men det har det ikke gjort. Fikk også 700,- ekstra på regningen for at de leverte nøkkelen til Riis bilglass som ligger i samme lokale, men fortsatt hyggeligere hos Sandven enn hos MP. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hvilken årsmodell har du Cowboycake? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.