Gå til innhold

Prisforskjeller på stor service Disco 3


Anbefalte innlegg

Skal ta en stor service på Discoen, og en kjapp ringerunde avslørte heftige men varierende priser på service.

Dette gjelder den store 168.000 km servicen med bytte av reg. reim, men synes likevel det var friske priser, og overraskende at det er så store forskjeller på pris og innhold.

Jeg tar forbehold om at hovedinnholdet i servicen er noenlunde den samme, men tar med de spesielle tingene de opplyste meg om.

Motorpool: 22.839,- for service

Sandven: 18.500,- inkl. bytte av ny vannpumpe (som de har som standard på denne servicen)

Brandt Tanumshede: 15.700,- SEK

LR Malmø: 18.000,- SEK + at de anbefaler bytte av oljepumpe til 6.000,- SEK.

(Alle priser er ink. mva.)

 

En ting at prisene varierer, det vet man jo, men jeg synes det er merkelig at ett verksted anbefaler å bytte oljepumpen og ett annet alltid bytter vannpumpen som del av servicen, mens to andre verksteder tar en standard service.

 

Finnes det ikke-autoriserte verksteder som har kompetanse til å gjøre dette i Oslo / Lillestrøm-området (les: kan man overlate sin kjære Disco i hendene på dem) og vil det eventuelt være noe å hente på pris?

Endret av Onkel_Geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vannpumpen kommer vel an på modell, Hvis du har den svake typen så er det sikkert lurt å bytte. Et kompetent verksted vil sikkert kunne svare deg på om du burde bytte på din :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende og misvisende egentlig. Lr malmø som tar 6000 skr extra for bytte av oljepumpen til ca 1000 nkr :http://www.lrdirect.com/LR013487-Pump-Oil/?sfi=LR013487

 

Og vannpumpen koster bare ca 700 nkr :http://www.lrdirect.com/LR009324-Pump-Assy-Water/?sfi=LR009324

 

Alt i alt kommer vel Sandven best ut her, men jeg ville nok også byttet oljepumpen på denne servicen, da den nye er forbedret ( så vidt jeg vet ). Her er det vel pumpehuset som havarerer og det gir jo raskt motorhavari.

 

Delene koster jo ikke mye ekstra, men Lr malmø bøffer jo noe sinnsykt her..

 

 

Edit: du skal kunne se på oljepumpehuset om det trenger å byttes eller ikke, når du tar av kam rem strammeren

 

ser den sånn ut så må du byttet_tdv6%20oil%20pump%20early_000_000.jpg

 

 

Men ser den sånn så trenger du ikke, legg merke til ekstra gods rundt strammer festet

 

t_tdv6%20oil%20pump%20late_000.jpg

 

 

 

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt TecnoClassic endel på liertoppen. På D3'n jeg har nå og RR (P38) jeg hadde. LR verksted, og de er ok på pris og holder det de lover utfra min erfaring. Ligger endel under MP på pris. Jeg kjøpte min D3 på Mohagen bil, Jaren/Brandbu, og de kan LR godt, og har samme pris ca som TC, men litt lang reisevei for meg.

 

Uten at jeg har brukt de selv er Lier traktor et verksted som skal kunne LR.

 

Jeg opplever vel også at TC er ganske "rolige" på dette med oljepumpe og andre ting som stresses litt opp, og kan gi råd om skifte er nødvendig eller ikke. Virker ihverftfall ikke som de skfter for å skifte, kun for å tjene penger, hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av EvenW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever vel også at TC er ganske "rolige" på dette med oljepumpe og andre ting som stresses litt opp, og kan gi råd om skifte er nødvendig eller ikke. Virker ihverftfall ikke som de skfter for å skifte, kun for å tjene penger, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Dette er ikke noe å stresse eller ikke stresse med, har din bil TDV6 motor med akkurat denne oljepumpe hus varianten som er avbildet i det første eksempelet over, så kan du risikere at beltestrammeren til kam reimen ryker ut av festet sitt, med den konsekvens at oljen spruter alle veier og kamremen sporer av. Trenger ikke forklare hvilken konsekvens det har for motoren.

 

Selvfølgelig kan det gå helt fint, men flere eksempler på at det ikke går fint etter nok antall km( material tretthet ) forteller at det ikke er verdt å risikere hele motoren for en del til 1000 kr. Når Lr har laget en forsterket versjon, så er det nettopp fordi det eksisterer ett problem. At bilene med den oljepumpe installasjonen ikke blir tilbake kallt er kanskje fordi det skjer etter garanti utløp, og det skjer ikke alltid - ergo ikke noe problem for Lr.

 

Nyere biler har ikke denne svake oljepumpe hus installasjonen.

 

En annen ting å tenke på sånn rent logisk, skifter du kamreim til ny, ja så øker du stresset på denne kamreim strammer innfestningen og sjansen for at den ryker er faktisk da større enn før byttet.... Noe å tenke på..

 

Min anbefalning til alle Dere med denne motoren: Sjekk ved regreimbytte hvilken type oljepumpehus Dere har og bytt hvis dere har den svake typen, de pengene er verdt å bruke

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt i en annen tråd også, men hvis man velger å gjøre jobben selv, hva må/bør man ha av nye deler for hånden. Kjedelig å stå der med delvis demontert bil for så å mangle noe. :)

 

Sånn kort fort fortalt, du trenger:

 

1. Regreim kit foran og bak. ( da skal strammerne følge med )

2. I tillegg trenger du 2 stk løpehjul( vendehjul ) foran, som normalt ikke følger med.

3. Så trenger du gjerne ett verktøykit ( kjøpes også billig på ebay ) for å låse kamhjul.

4. Velger / eller må du bytte oljepumpe, så trenger du den med pakning og i tillegg oilseal.

5. Vil du også bytte vannpumpe, ja så trenger du den ( normalt følger det pakning med her )

6. Så er det kanskje normalt å sette på en ny såkalt viftereim.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler PS Service senter på Hamar. Kanskje langt for noen å dra, men de gutta har virkelig høy kompetanse på LR. De har ordnet opp i mye på min bil som har vært hos flere merkeverksted tidligere..

 

Visse ting er verdt å betale for. Og en slik regreim service er noe du gjør med mange års mellomrom, og da ville jeg sørget for at det blir gjort skikkelig hos et etablert og erfarent merkeverksted. Med tanke på videresalg, så er nok også folk interessert i å se at dette er gjort der de kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler PS Service senter på Hamar. Kanskje langt for noen å dra, men de gutta har virkelig høy kompetanse på LR. De har ordnet opp i mye på min bil som har vært hos flere merkeverksted tidligere..

 

Visse ting er verdt å betale for. Og en slik regreim service er noe du gjør med mange års mellomrom, og da ville jeg sørget for at det blir gjort skikkelig hos et etablert og erfarent merkeverksted. Med tanke på videresalg, så er nok også folk interessert i å se at dette er gjort der de kan det.

 

Det er helt klart noe som er verdt å ta med i en slik vurdering, tenker du videresalg på ett tidspunkt, så er nok dette den ene store servicen som er verdt å få dokumentert utført.

Tenker du bruke opp bilen helt på egenhånd og er middels nevenyttig, så kan du spare mye penger her. For det meste i prisene er rene arbeidspenger,

men husk også at servicen består av mere enn bare regreimbyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er helt klart noe som er verdt å ta med i en slik vurdering, tenker du videresalg på ett tidspunkt, så er nok dette den ene store servicen som er verdt å få dokumentert utført.

Tenker du bruke opp bilen helt på egenhånd og er middels nevenyttig, så kan du spare mye penger her. For det meste i prisene er rene arbeidspenger,

men husk også at servicen består av mere enn bare regreimbyttet.

Er sant det. :)

Nå har ikke bilen min gått mer enn 110, så regreim tas kun pga alder, så er vel ikke alle punktene som skal tas. :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Hedin Bil i Gøteborg?

Jeg har også en D3 som sårt trenger registerreimbytte. Skal med guttungen til Gøteborg på håndballcup i juli, tenkte det kanskje kunne passe å ta service samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sånn kort fort fortalt, du trenger:

 

1. Regreim kit foran og bak. ( da skal strammerne følge med )

2. I tillegg trenger du 2 stk løpehjul( vendehjul ) foran, som normalt ikke følger med.

3. Så trenger du gjerne ett verktøykit ( kjøpes også billig på ebay ) for å låse kamhjul.

4. Velger / eller må du bytte oljepumpe, så trenger du den med pakning og i tillegg oilseal.

5. Vil du også bytte vannpumpe, ja så trenger du den ( normalt følger det pakning med her )

6. Så er det kanskje normalt å sette på en ny såkalt viftereim.

 

Mvh Brage

Verktøyet for å låse kammene er to stk 5,5 mm borrer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorpool: 22.839,- for service

Sandven: 18.500,- inkl. bytte av ny vannpumpe (som de har som standard på denne servicen)

Brandt Tanumshede: 15.700,- SEK

LR Malmø: 18.000,- SEK + at de anbefaler bytte av oljepumpe til 6.000,- SEK.

(Alle priser er ink. mva.)

 

Om du har lyst til å ringe litt flere, så kan du jo sjekke med Bilbutikk1 i Moss hva de skal ha for 168k.

 

...ellers har jeg notert meg bak øret at det er et bilverksted i Rødberg (Numedal, syd for Dagali og Geilo) som annonserer flittig i NLRK-bladet, som hytteeier i området håper jeg ikke jeg får bruk for deres tjenester men man vet jo aldri... ;-)

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

 

 

 

Min anbefalning til alle Dere med denne motoren: Sjekk ved regreimbytte hvilken type oljepumpehus Dere har og bytt hvis dere har den svake typen, de pengene er verdt å bruke

 

Mvh Brage

Hvordan vet man hvilken motor man har? Når begynte de med bedre oljepumpehus? Ser litt skummelt ut, dette...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hvilken motor man har? Når begynte de med bedre oljepumpehus? Ser litt skummelt ut, dette...!

Det finner du ut av på VIN nummer på bilen. I følge ryktene skal ny oljepumpe være fra og med 2008 modeller. Min er en 2008 modell, men med gammelt pumpehus. Sikreste måten er visuell kontroll, men da må du plukke av endel utstyr inklusive beltestrammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok reg.reim og service på Sandven. Billigere enn mange andre jeg hørte med. De sa de tok vannpumpen da det var enklere å gjøre det når reimen var av. Det var ikke noe som måtte gjøres, men grunnet alder/slitasje så sa deat det kunne være lurt. Spurte om oljepumpen, men de sa det ikke var nødvendig.

 

Men det skal sies at etter denne servicen så tar det lengere tid får motoren starter og det virker som om den sliter mer på visse turtall. Tenkte det ville gå seg til, men det har det ikke gjort.

Fikk også 700,- ekstra på regningen for at de leverte nøkkelen til Riis bilglass som ligger i samme lokale, men fortsatt hyggeligere hos Sandven enn hos MP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...