Gå til innhold

Erfaringer Freelander 2, 2007-2009 mod. Vurderer kjøp.. :-)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er godt kjent med både D2 og D3, men vurderer en FL2.

Må ha lyst interiør, HSE Automat, gjerne uten skjerm til Navi da jeg ønsker å putte inn noe mer oppdatert

multimedia inn der...

 

Kjenner ikke bilene, noen som har litt erfaring? Evt. om forskjeller i gjort i perioden 2007 - 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det lille jeg vet, så er nok FL2 det beste og mest pålitelige LR kjøpet du kan gjøre. Den er på mange måter litt "glemt" og samtidig lider litt av ryktet til FL1, men det er jo positivt for kjøpsprisen.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg har oppfattet og; har ikke helt glemt en prøvetur jeg hadde med en 09' Sport med automat for 3 år siden..: Godt skyv, meget god komfort, tok svinger meget bra. - Det lukter lite "bæl" og mye moro i stedet.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hatt min 2007 HSE automat i snart et år og jeg kan ikke noe annet enn å anbefale Freelander 2. Jeg liker bilen min så godt at jeg gruer meg til den dagen jeg skal bytte bil. Har ikke fått en eneste feilmelding eller stans på motorvegen enda. :P

På langkjøring bruker den 0,7 liter mila. Og akkurat passe stor nok som familiebil. Jeg har 2 barn og en hund i hundebur.

 

Det er vel ingen store forskjeller på 2007-2010. Ble en facelift på fronten i 2011 og i 2012 kom det nye interiøret.

 

LØP OG KJØP! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tidlig 07 automat som jeg var superfornøyd med helt til det gikk over. Først røyk eksoskammen i koblingen mot dieselpumpa, kosta meg MYE å finne ut av og fixe. Deretter var alt fryd og gammen en mnd eller to før bakdiffen røyk, den bytta jeg selv med en flett kjøpt rimelig fra tåkeøya.

 

Da var tålmodigheten min slutt, tilsammen 5-6 uker uten hovedbil funker dårlig for en som trenger bilen på jobb hver eneste dag (nesten)

 

Jeg var nok uheldig, men da er du ihvertfall advart om at de ikke er feilfrie men har et knippe standardfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? - Litt av hvert her, enn så lenge..

Alle biler uansett merke har "tilfeller", selv yapser... Det du beskriver Thomas, er første jeg har hørt om på den motoren. Det er vel ikke vanlig at diffen ryker heller.

Etter prøveturen jeg hadde, så fikk jeg inntrykk av at FL2 er ganske alene om å ha veldig gode on-road egenskaper, samtidig som nær sagt ingen konkurrenter er i nærheten offroad.. Det siste vil jeg gjerne sette på prøve.. ? Tenker å ha D2 ved siden av, evt. kanskje Defender?

Håvard er tydelig fornøyd! De to forhandlerne jeg har snakket med har solgt mange Freelander 2, men hørt lite fra eierne i etterkant - mange som Håvard? ? Er egentlig på god vei til å løpe.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kam-problemet kun på de aller første 2007-modellene da tru? Min kam ble visst byttet på garanti og da sammen med turbo.

 

Det med diff-problemer samt Haldex vil jeg nok tro at gjelder alle 4-hjulsdrevne biler vel?

Omtrent 3 130 000 resultater (0,43 sekunder) ved søk på rear differential problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Thomas,

- leste at avleiringer fra DPF og EGR sammen med oljeavleiringer kunne bidra til havari av kammen; forsto jeg det riktig da?

 

Jeg har fått en anbefaling fra sidelinjen om nr. 1: ligge unna Castrol oljen som er "anbefalt" til D3 TDV6 - pga fordamping og avleiring fra Castrol oljen (ref. EGR og innsug D3).. nr. 2: bruke dieseltilsetning/smøring (f.eks. BG244) fordi det blir blandet inn biodiesel her i Norge og. Det ble påpekt at dette gjaldt alle moderne dieselmotorer.

 

Flere oljeselskaper "tilbyr" nå "Superdiesel" med tilsetninger - dette sammen med anbefalinger fra faglig hold om å bruke tilsetninger kan ikke bare være tilfeldig..

 

En bekjent med VW har fått beskjed om at hans motor som har hatt full service historikk er på motorrasranden, kammer mm. er omtrent utslitt etter 120' km.. Som bilbransjemann anbefalte han meg sterkt å bruke tilsetning! ? (Min teori er at ingen tør eller vil gå ut offentlig med konklusjoner - sett ut i fra et perspektiv om ikke å bli saksøkt av; oljebransjen, bil-, motorprodusenter mm. verden over...?)

 

- Også er vi flinke til å lukke ørene, tenker at det skjer ikke meg ?

 

..og tråden sporet av et øyeblikk ? Men, noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at konstruksjon er avgjørende. Det vil alltid være konstruksjoner som er "bedre" og som takler ytre faktorer som f.eks dårlig smøring bedre. Problemet er når en komponent er i grenseland. Leste litt videre på linken til Thomas, det henvises der også til mulig diesel som en del-årsak. Husker dere en sak som verserte i mediene om Volvo Penta som opplevde motorras på noen av sine marine dieseler? Volvo påstod at dieselen i Norge hadde forårsaket havariene; i Sverige f.eks. hadde samme motorer ikke noe problem med ras. Årsaken er selvfølgelig delt, det går mange dieselmotorer som ikke raser pga. drivstoffet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ble lei, LR kaller ikke inn; det er erkjennelse på en svakhet og ville danne presedens..

Det KAN hende at du hadde vunnet frem ved å gå hardt på.. Men, gjort er gjort og spist er spist. Akkurat i disse tilfellene har "Yapsene" skjønt sammenhengen..

En mager trøst er at hadde det vært en annen bil i LR familien hadde regningen blitt høyere.. og at FL2 mest sannsynlig er den beste bilen til LR totalt sett i nyere tid.. Noterer også at deler kommer av en annen prishylle enn sine større brødre. Med erfaring med både D2 og D3 så innser jeg at D2 er en triveligere bil, bedre konstruert (ikke i alt da..), og mye billigere å holde enn D3.

 

Tar gjerne i mot flere solskinnshistorier! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi har hatt vår FL2 i snart 3 år, kjøpte den med 45000km på telleren og er nå på 99943km, har byttet styreledd ved 75000km, byttet begge framhjul lagra unødvendig :o ( hadde/har lyd som jeg trodde kom fra lager, men viser seg å stamme fra dekkene/dekk støy), byttet bakluke bryter akkurat nå i helgen, bremseklosser på 72000km, ellers så har jeg byttet olje og alle filter hver 12000km. Bruker Mergi diesel tilsetning for å håpe på at webstoen ikke går tett.

Vi er ennå på original batteriet, satt inn i bilen i 06, det er derimot nå modent for utbytting, men med nesten 8 år, i en bil full av elektronikk, da har det lov å be om pensjon :)

Byttet nye vinterdekk i høst, de som sto på hadde da vært på bilen siden ny januar 07.

Sommerdekk byttet jeg på høsten 1. eier år, kjørte med de i fjor og holder fint denne sesongen også, men...de blir nok byttet pga lyd jeg ikke klarer å leve med.

 

Har altså ikke hatt driftstans en eneste gang, og er kjempe fornøyd.

 

Har en kompis her i Gratangen, han/de har hatt sin i 2 år nå og har heller ikke hatt noe trøbbel, drift stans.

De har byttet styreledd, og glødeplugger, ellers vanlig service.

 

Vi har begge to manuelt gir, noe jeg faktisk ikke har angret på. Kompisen min ville ikke ha automat.

Hvis du ser på de med kam-brudd så er det veldig få med manuell kasse og dette problemet.

 

Som du nevner så er deleprisene veldig fine, kjøpte nettopp original ny oppgradert bakluke bryter, £18,50 pluss frakt og mva, brukte knapt 15 min på bytte :)

 

Feil vil man oppleve på alle biler, jeg har selv hatt D3, og kan skrive under på at FL2`en er mye billigere å eie, drifte og holde i orden.

 

Ser man f.eks på Dekra sin brukt bil rapport, så får faktisk FL2`n gode tilbakemeldinger http://www.used-car-report.com/index.php?L=2

 

NB!! Vi her i Gratangen har begge biler uten partikkelfilter, og vi kjører ikke mye småkjøring...vi har litt avstander her nordpå, så bilene blir bestandig varm før de stoppes.

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig lesning Roar - så det er bl.a. her du har gjemt deg.. :D Mente å huske at du hadde tilholdssted under Discovery forumet tidligere også..

Dekk har jeg også opplevd å gi relativt store utslag på både støy og kjøreopplevelse i de LR jeg har har, langt mer fremtredende enn jeg har lagt merke til

i ordinære menneskebiler… Har egentlig ikke funnet noen god forklaring annet enn at tyngdepunkt og vekt er forskjellen. Er helt enig i at å bytte dekk er verdt prisen, de avgjør i stor grad kjørefølelsen på bilene våre.

 

Tydelig ikke veldig mange med FL2 her (har hatt inntrykket av at det går mest i FL1). Men svarene deres tyder på et veldig hyggelig bilhold i alle fall. tdiThomas har vært uheldig, det er alltid unntak.. Snakket forresten med en mekaniker til i dag, han bekreftet at tette DPF forårsaket at mange motorer

fikk prematur slitasje… noen som vet om varianter av LR som har DPF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en FL2, diesel, manuell, men har ikke hatt den mer enn i 3mnd, så jeg tør ikke helt å si så mye om driftssikkerhet ennå. Når det gjelder nybilkjøp må du sjekke om dekslene inni de bakre hjulbuene ligger godt. Disse var løse på alle de (3) FL2'ene vi så på og ble byttet på Mr Free før kjøp (bruktkjøp hos forhandler). Videre satt den hersens avtagbare kroken fast, så om det er avtagbartrekkrok og den står på bilen.... så sjekk at den faktisk kan tas av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tydelig ikke veldig mange med FL2 her (har hatt inntrykket av at det går mest i FL1). Men svarene deres tyder på et veldig hyggelig bilhold i alle fall. tdiThomas har vært uheldig, det er alltid unntak.. Snakket forresten med en mekaniker til i dag, han bekreftet at tette DPF forårsaket at mange motorer

fikk prematur slitasje… noen som vet om varianter av LR som har DPF?

 

Siden du spør blush Ja FL2 levert i norge har DPF, er en dustete rutine om at du skal kjøre så og så lenge med et vist turtall når du får opp en melding i displayet. Det var foresten den første feilen jeg fikk på min bil, etter å ha eid bilen i 12 minutter fikk jeg plutselig PLING PLING og DPF Fault. Kjærra gikk rett i Limp home mode og jeg fikk krabba meg tilbake til forhandler for å kjøre en regenerering

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco2blue; tja gjemt meg og gjemt meg...jeg har hatt D3, mange Defendere, noen RRC, en noe spesiell Serie3 og så har vi i snart 3 år vært stolte og fornøyde eiere av FL2, så jeg er vel litt overalt her på forumet. I tillegg så har jeg en sentral rolle i NLRK avd Nord, så det blir mye LR til tider :D

 

Jeg tror det er ganske mange FL2 uten DPF her i Norge, jeg vet faktisk av 3 bare i min omgangskrets, alle tre med manuell girkasse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...var litt fleipete ment, jeg har ikke vært gjennom multiple versjoner av LR har en tendens til å "henge" i modellspesifikke forum...

- Særlig når tid og fokus ikke alltid tilgodeser finlesing av forumet.. ☺️.

Akkurat nå er innredning av garasje altoppslukende - kombinert bilverksted og snekkerverksted... ForikkeåglemmeFurtebu.. ?

 

Får være litt obs på DPF, om jeg ender opp med en utgave med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...