Gå til innhold

Servo Styring


palerik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har søkt ombyggingsenheten på risløkka om å få sette inn en 300tdi inn i seriebilen. I den forbindelse er det noen problemer med turbo og plassering av styresenkke. Ryktene fra amcar miljøet sier at det ikke skal være umulig å få godkjent ombygging til servostyring. Tenker da på å bruke servosnekke fra en p38 og rattstamme fra defender. Samt forsterke ramme der servosnekka festes med en ekstra travers eller noe lignende for å hindre vridning. (Altså kun bruk av standard Land Rover deler)

 

Andre muligheter for å flytte den orginale muskel drevne styresnekka slik at turbo ikke kommer i veien?

 

Så også en elektrisk servo løsning, men da var alt under pansret fortstatt intakt. (http://www.ezpowersteering.nl/type/26/87/Land_Rover_Series.html)

 

mvh

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål-Erik.

 

Det er andre alternativer i tillegg til de du lister opp.

-Fjerne turboen.

-Benytte en manifold som plasserer turboen et annet sted.

-Bygge om til RHD.

 

Alternativ manifold må vel være det enkleste? Jeg vurderte å flytte turboen oppover og komplettere med eksospipe som på traktor på min s3...men tøffer nå rundt uten turbo..... NESTE GANG, derimot....

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert servosnekke ifra Defender/Disco og fått dette godkjent på Biltilsynet på min Gamle Grå 109"

Null problem det. Men fjernet traversen der hjelpeservo sitter i rammen og laget en ny ala Defender lengre frem.

Mvh Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke mer forsterkning enn å sveise inn rør for boltene på snekka. Traversbjelken, som du må flytte framover, hindrer ramma for å vri seg.

 

Jeg ville brukt servo fra Defender, rrc, discovery. Du kan bruke fra både høyre og venstrerattet bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe Defender?

 

Ja jo kanskje det... Kommer nok etterhvert det også. :-)

Men jeg trenger sårt en hobby, sitter rolig på jobb så godt å få litt møkkete fingre av og til.

 

 

Du trenger ikke mer forsterkning enn å sveise inn rør for boltene på snekka. Traversbjelken, som du må flytte framover, hindrer ramma for å vri seg.

 

Jeg ville brukt servo fra Defender, rrc, discovery. Du kan bruke fra både høyre og venstrerattet bil.

 

Har allerede en styresnekke fra en p38 ligende. Ser at noen har klart å få plassert den der hjelpesnekka sitter i ramma. Tror det var på en lightweight. Bildene var dårlige så jeg skjønte aldri hvordan.

 

Vil helst unngå å flytte traversbjelken, ønsker å beholde seriebil front. Dvs bilen skal se så orginal ut som mulig på avstand. (Så kan vi jo se på hvor lang avstand etterhvert..)

 

Må få inn motoren snart slik at jeg ser hva det er plass til og hvor.

 

Har montert servosnekke ifra Defender/Disco og fått dette godkjent på Biltilsynet på min Gamle Grå 109"

Null problem det. Men fjernet traversen der hjelpeservo sitter i rammen og laget en ny ala Defender lengre frem.

Mvh Ketil.

 

Aner du kravene til deler? Jeg ønsker ikke hjemmesveisede deler til styrestag og rattstamme osv.

 

Mulig å få reg nr evt rammenr på PM, slik at jeg kan vise til den senere?

 

Hei Pål-Erik.

 

Det er andre alternativer i tillegg til de du lister opp.

-Fjerne turboen.

-Benytte en manifold som plasserer turboen et annet sted.

-Bygge om til RHD.

 

Alternativ manifold må vel være det enkleste? Jeg vurderte å flytte turboen oppover og komplettere med eksospipe som på traktor på min s3...men tøffer nå rundt uten turbo..... NESTE GANG, derimot....

 

Eivind

 

Uten turbo er ett alternativ.

200TDI motorene har mer muligheter for å bytte om på manifoldene. (Forskjell på Discovery of defender). Får se litt på mulighetene og hvor trangt det faktisk blir til slutt.

Men er det mulig å sveise om manifolden slik at turboen får en annen plassering? En discovery 200TDI manifold vil passe, men er ganske umulig å få tak i. Og hva da med inntaket? Hva med olje slanger osv til turboen? Og er ikke kravet til eksos at den må komme ut bak siste vindu som er mulig å åpne? (Men liker ideen med traktor eksos.. :-) )

 

Men først på lista er altså å prøve å få ombygging til servo godkjent av myndighetene. Jeg har god tid...

 

.-.

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På instagram finner du mange bilder av serirbiler nedi eit eller anna asia land å der har mange montert servosnekka på innsida av ramma frammom framm traversen. Må kutte litt i ene skjermen å snekka blir synli fra utsida men ser helt ok ut. Eg brukte selv disco snekke å lagde ny frammtravers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 11 måneder senere...

Prøver denne på nytt. Noen som har bilder av servoinstallasjoner og anbefaling av hvilke deler som er brukt og hva som er kurant å få tak i? Ser at det hugges en del P38 om dagen så deler fra denne kan kanskje være mer kurant enn Defender? Eller D1? Og om det skal søkes om godkjent, må en da på Biltilsynet for visning etterpå? Er søknaden et standardformular som må fylles ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en servisnekke fra høyrestyrt D1 liggende. Gis bort om den blir hentet før den blir kjørt på søpla. Vet ikke om e den kan brukes på en seriebil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg følge med og lete etter styresnekke fra P38. Hva med rattstammen; denne må vel få en ekstra aksling for å nå frem til styresnekka? Er dette noe en kan få kjøpt over disk eller må det lages til noe? Fikk ei servopumpe med bilen så skal sjekke litt mer spec's på denne når jeg kommer hjem fra ferie. Dette er jo et litt langtidsprosjekt men greit å begynne å samle deler i forkant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...