Gå til innhold

Kan ein få tak i delebil for D2?


radovan

Anbefalte innlegg

...for det kunne eg godt tenkt meg. Har brukt å hatt ein delebil eller to til dei bilane eg tidlegare har hatt og det kjennest ikkje heilt rett ut at det manglar.

 

Til no har jo D2 vore for dyr og ny, men etterkvart dukkar det vel opp enkelte ureparerbare individ?

Helst ser eg jo at dei blir haldne på vegen, då... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å blande regrem med multirem :D

 

Selger bilen grunnet overgang til større og nyere varebil.
Det følger med bakseter i skinn, disse kan monteres i 2016. Bilen ble importert i fra Tyskland i 2006.
Bilen er relativt hel og pen etter alderen. Av negative ting kan nevnes lekkasje i takluke, tror aircondition må etterfylles. Av og til går den ned på lyftfjæringa på H.Side bak, har blåst inn såpevann på belgen, men det later til at lekkasjen eventuellt må være et annet sted.
Vedlikehold jeg har utført etter siste 10 000 kjørte kilometer:

Skiftet vannpumpe og reim. skiftet dempere rund baut, skiftet klosset og skiver over det hele. Nylig oljeskift.
Tilhengerfeste er godkjendt for 3500 Kg.

Ønsker ikke kontakt med telefonselgere.
Vennligst ta kontakt via telefon, SMS besvares ikke, mail leses kun om ettermiddagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har lurt på om det er mykje anna enn motoren som skiller mellom bilar med P10 og P15-motor? 

Reknar med at understell, interiør, kanskje girkasse, dynamo, startar, ACE, styring osv er likt eller likt nok til at det passar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En D2a er vesenlig oppgradert ift en D2. Nå kom P15 før D2a var en realitet, men mye er gjort endel annerledes, selv om delene ofte er de samme. Elektronikkbokser, støyisoleringsmatter osv er VESENTLIG  forskjellig, etter min erfaring.

 

Girkasse passer ikke sånn uten videre på automatbiler grunne oppdatert software, mulig de kan flashes eller reprogrammeres, jeg vet ikke. TC er VESENTLIG mer effektiv som et eksempel..


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, burde vore meir nøyaktig.

Min bil er ein 2002, altså ikkje facelift og derfor lik å sjå på som dei eldre. D2a veit eg har nokre hundre endringar i høve til modellen før, men det er altså denne førmodellen eg har. Men motoren er P15. Så det er dette skillet eg er opptatt av her.

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt usikker hva du egenlig lurer på, men etter mine bedømminger er delene like nok til at de går om hverandre.  Med unntak av automatkasse og ecu til motor, der er jeg tynt på isen. Rent mekanisk passer ting meg bekjent greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaudå, trur du har skjønt tullpratet mitt. Kan rekapitulere:

 

Kasus 1 - ca 1999-ca 2001 Pre-facelift med P10.

Kasus 2 - ca 2002 Pre-facelift med P15.

Kasus 3 - ca 2003- 2004 Facelift med P15.

 

Eg har kasus 2. Vil eg ha nytte av delebil kasus 1? Det er langt fleire av dei tilgjengeleg enn slik eg har og faceliften synest eg er for ulik. :)

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om noen av delene du planlegger å flytte over, er like så vil du jo det. Jeg vil si for alle praktiske hensyn; JA.

 

( jeg hater prinsippielt delebiler, man ender som regel opp med dobbelt av både det som er bra og det som er dårlig. Til sist er man usikker på hvem man skal ta vare på / utbedre, og hvem man skal slakte / kaste ) 
Ting som dynamoer, startere osv flytter jeg aldri over når det gjelder LR uansett, for mye jobb ift besparelsen. Da får jeg heller spare etpar mnd til jeg har penger nok. Alternativet er å jobbe seg fordervet, til ingen nytte. Er man ute etter noe konkret, som dører, panser, takluke, bakaksel eller en annen " dyr " komponent, må man selvsagt vurdere det der og da, men rent generelt syns jeg det er bedre å kjøpe akkurat den komponenten løs, enn å stable en haug med vrak ute på tunet for å få tak i et fåtall deler.


Men det er nå meg da....

 

Jeg har i noen tilfeller slaktet biler, og forsøkt selge delene, men etter uker og mnd på finn.no og andre steder, har jeg endt med å bare levere driten til gjenvinning. Det virker ikke som om folk forstår at jeg ikke gidder demontere en bakaksel, embeallere den forsvarlig og sende den til alta for 200kr liksom.

Samt inkludere fraktkostnaden såklart......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, GuttormG skrev:

Og til slutt kjøpte han en buss fordi batteriet var så bra!

men som forfatteren så fint sa det " men så viste det seg, at busser har 24V batterier, og ikke 12V, og da kunne han faktisk ikke bruke det heller, så nå har kona tatt`n å dratt derifra !"

 

Seriøst,  jeg liker å spare penger selv jeg altså, men har erfart den harde veien at det er sjelden det er VELDIG mye deler som blir brukt fra en brukt, gammel delebil. Bremseskiver, støtdempere, bremsecalipere og sånt syns jeg folk er veldig flinke når de orker å demontere fra en bil, og montere på en annen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...