Gå til innhold

Hundelukt i defenderen... noen tips?


P.Morten

Anbefalte innlegg

Forsøk å kontakte noen som driver med Ozon behandling - ett skadesaneringsfirma f.eks. - det vil kunne ta vekk hundelukt. Hva vår Defender lukter innvendig er litt mer ubestemmelig - men er nok en blanding av hund / folk / olje / diesel / hjort / gjørme / fuktskader + ? ;-)

 

Atle C.G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier av defenderen min hadde hund. Bilfirmaet jeg kjøpte den av hadde fjernet alle tepper bak i tillegg til å ta en ozonbehandling. Mye av lukten forsvant da, men ikke alt. Det tok vel ca. 1 år før all hundelukten var borte fra bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....forstår spørsmålet, skjønner ikke problemet :wacko: En Def skal da lukte litt våt hund, min gjør i alle fall det og tidligere biler har vært vanskelige å få reine/luktfrie. Høytrykk og sjampo holder sjelden. Mine hunder rister seg inne i bilen, så det sitter i tak, vindu osv... Ozonbeh er tingen, mange firma som driver med vask/polering tilbyr også ozon behandling. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så lukter det ikke godt i en Defender i utgangspunktet, så det trenger ikke være hunden sin skyld. Det kan være lim og andre feste-/tettemidler - selv har jeg reservehjul i bilen som også lukter.

 

Vannlekkasjer som skaper fukt og lukt i tepper er en like sannsynlig årsak. Men for all del, jeg ville begynt med å vaske det som kan tas ut. Jeg har selv hund og de teppene hunden ligger på lukter definitiv ikke hund etter en grundig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg synes Wunderbaum kunne levert en med lukta "blaut sau", det hadde kledd mang en Land Rover. Men for å prøve å svare - jeg kjøpte en av de helt billige oson-luktfjernerne på ebay. Går på 230 volt. Kinesisk ræl til drøyt 100 kroner, men den funker. Tok faktisk vekk gjenstridig mugglukt i en gammel Volvo jeg hadde. Forventer at den ryker etter 7-8 timers drift, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi... her var det mange bra svar:-) Tror jeg starter med å vaske teppene og se om det hjelper. Fikk pris på ozon behandling til 750 kr som jeg gjør etter det. Om ikke dette hjelper er det mulig jeg slår til på teppene dine Stine:-)

 

Det fulgte med et frontrunner tak rack ev den korte sorten med stige. Noen som trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes et produkt som het X-it som inneholdt en bariumforbindelse. Det bandt opp lukt fortreffelig. Tror ikke det er å få lenger. (Folk vi visst helelr ha "kamuflasjelukt" enn å bli kvitt lukt.) Men jeg ser at Jula har noe samsvarende. Det koster ikke mer enn at det går an å prøve iallfall. https://www.jula.no/luktfjerner-odor-x-500ml-629008 Det samme gjelder for http://butikk.luktfri.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lukter mugg og andre godsaker. Men det er jo en del av sjarmen. Likeså å bli våt i bilvasken. Har hunder også, men deres lukt blir kamuflert av alt annet. Allikevel elsker toåringen å kjøre "Basse". Quote: "Itte kjøre bil, kjøre Basse!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at lukt er endel av sjarmen, er vel å ta litt hardt i. Like søkt som å si at du må leve med feil, fordi "det tross alt er en Defender du har kjøpt".

 

Synes planen med vask, påfølgende ozon-behandling og evt nye matter høres ut som en fin vei å gå.

 

For meg er det en gåte at røykere og hundeeiere tillater at bilene deres forfaller ved at lukt setter seg i interiøret. Litt vask og andre renholdstiltak iblant

bør være ekstra viktig for disse bileierne. Til og med bikkja har ikke vondt av en sjamponering iblant! :)

Det går an å venne seg til lukten av våt hund, men god er den nok ikke -og definitivt ikke sjarmerende ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egenlig aldri skjønt hva vegg til vegg-tepper har å gjøre i en så fuktig bilmodell. Blir omtrent like bra inneklima som et kanadisk badrom med tepper inntil do og badekar. Pickuper er ofte utstyrt med gummimatter. Synes det fungerer bedre.

http://www.exmoortrim.co.uk/store/defender-products/matting-and-carpet-sets/matting.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lukter stort sett gummi. Ikke dyrelukt. Forrige bilen min hadde gummimatter og ingen ubehagelig lukt. Den jeg har nå har det vanlige plysjoppsettet rund baut og lukter ikke spesielt godt selv etter rundvask med hageslange, såpevann og Vanish. Teppet fra bagasjerommet er sanert og byttet med persisk teppe... Mistenker at bilen har transportert både får, fårehunder og dårlig innpakket elgslakt. I følge filmen Hjortejegeren, skal fangsten transporteres på panseret!

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...