Gå til innhold

Spørsmål om Strombergforgasser v8'er


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Merker noe med Range Rover'n nå som jeg ikke har gjort før...

Satt på tenninga idag for å starte og kjøre den ut av garasjen. Plutselig rant det bensin på gulvet.

Ut av rørbiten midt i bildet, fra venstre forgasser.

gallery_15285_683_373558.jpg

 

Lurte litt på dette og hvorfor dette ikke har skjedd før..?

 

Så på delemotoren, men den hadde ikke helt like gassere, men så at det var en kobling oppe på toppen mellom dem. Så ut som noe som skulle ta bensindamp eller lignende.

Gjorde nå det samme på motoren her: Gjennomsiktig slange mellom gasserne og tenning på. Bensinen randt, men straks rant det ut av horna til luftfiltere og dermed inn i sylindera og fylte motoren til randen.... :blink:

 

Måtte ut med tennpluggene og dra motoren rundt for hånd, for å få det ut igjen..

 

Fjerna slangen. Fikk start etter hvert. Gikk ikke sånn kjempefint. Også en del røyk. Tok slangen fra venstre gasser til ei kanne i motorrommet for å lede vekk bensinen. Brukte 2-3 liter bensin på noen få miutters kjøring....(ble jo sølt en del i starten da..)

 

Så spørsmålet er...hva har skjedd??

 

- Høyt bensintrykk?

 

Har ikke noen trykkventil i systemet. Det som har skjedd siden sist gang motoren gikk skikkelig er: Bensinen pumpes fra riktig tank, ikke fra kanne fra gulvet, og pumpa er vendt riktig vei. Så regner med at jeg nå har noe høyere bensintrykk. Men har jeg for mye?

 

- Evt feil inne i forgasser?

De fleste bøkene ligger oppe i Trondheim, så ikke så lett å lese seg opp...

 

 

 

 

Noen som er kjent med dette ensomme røret på toppen av forgassera? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er flottøren som har satt seg, kan du kakke forsiktig på flottørhuset med noe av metall, en liten hammer f.eks. Men forsiktig, altså. Da hender det at flottøren kommer seg igjen og beveger seg slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer funka som f... :)

 

 

He he, det enkleste er ofte det beste. Alltid moro når ting løser seg uten for mye bry. For det er nok av de tilfellene der man må gå grundigere til verks. Kos deg med en flott bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo er kanskje en grunn. :)

 

Sliter med at den går aaaalt for fet da. Så den stopper når den blir varm....

 

Mulighet for justering uten spesialverktøy? Har sett diverse på youtube nå, og virker som det ikke er noen særlig utvei på det.

 

Kos med bilen. Er en prosjekttråd som trenger kraftig oppdatering gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesial og spesial. Et enkelt ensylinders synkverktøy bør være nok på to stromberg gassere når det holder på 3xdobble sidegassere :)

 

"Hvis de virker må de ikke røres" gammelt jungelord om stromberg gassere ;)

 

SU

 

Edelbrock

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du justering på toppen eller i bunnen? Jeg har kun hatt det siste (på to biler) og det er enkelt å justere. Verktøy har de på Biltema (siden de er svensk og de (svenskene altså, ikke Biltema) eide engang Volvo og SAAB som igjen var glede i å bruke Stromberg.

 

Det er bare å prøve seg fram ved å se på pluggene. Bare husk at den forgasseren du justerer på, betjener de to ytterste sylindrene på den rekka forgasseren står, og de to i midten på motsatt rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke Biltema har dette mere, det hadde de ihvertfall ikke da jeg sjekket. Kanske de har rep. sett, men ikke verktøy..? husker ikke helt.

Iflg. årsmodell kan det nok være 4,5 eller 5,5mm umbrako. Laget en slik nøkkel sjøl en gang, sveiset fast en kappet umbrako på et tynt jern, for å oppnå nok lengde inn til forgasser. Kjøpte senere riktig verktøy av en verksted-grossist, veldig kjekt å ha sånt.

KAN lønne seg å ta en "service" på gummibelger, reingjøre etc. så har man grunnlaget for en bra justering til slutt og slipper samtidig at flottør henger seg fast igjen ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet må være i orden før man justerer gassere. Sørge for at ting er rent og fungerer som det skal er det absolutte minimum. Sette tenningen riktig, så er det tid for tukling med blanding, tomgang og synkronisering. Hvis man tukler uten at resten er rett så blir det bare tragedie og aldri rett :P nesten så jeg ville justert ventilklaring også, men det er nå meg. Lite som er så nydelig som en bra justert forgasser motor.

til lykke

 

edit: synkverktøy er ikke vanskelig å få tak i. Må man ha spesielle nøkler for å justere er det en annen sak.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Tror heller ikke biltema har. De hadde heller ikke rep.sett da jeg spurte for et par år siden. Men det har jeg liggende fra øya. :)

 

Den øverste gummibelgen er meget bra. Ellers har jeg ikke vært borti gasserne.

 

Motoren er overhalt med nye ventiler, stempelringer, rådelager, veivlager, kam, løftere og alt av tetninger. Og går meget fint. Tenninga er bare justert på øret. Men tror ikke den er veldig feil. Veldig lettstarta, så kanskje den fortsatt er litt tidlig. Såvidt jeg trenger røre nøkkelen. Og den trenger ikke chocke.

 

Skal se litt på chocken idag, så jeg er sikker på at den ikke henger. :)

 

Får se om jeg åpner dem opp for å se hvilket verktøy som må til og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med for fet blanding ble trolig løst ved bytte av forgassere til to andre jeg hadde. :)

Så på originalgassera at det var slitasje på nål og det meste, mens de andre så bra ut.

 

Flotøren satt på en av de andre gassera og, men ble igjen løst med hammer. :)

 

Starta og fungerte, men ikke tid til å teste så mye.. ny dag i morgen.

Følg med i prosjekttråd de nærmeste dagene for resultat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...