Gå til innhold

Sprengt radiator P38


SveinHa

Anbefalte innlegg

Var på tur opp Bømlafjordtunnellen med TUNG henger (ca 3.6 tonn) i dag. Oppover i 6% stigningen lå jeg i litt over 50 km/t og ca 3300 rpm. Etter en tid begynte temperaturen å stige litt forsiktig og da det var 2-3 mm igjen før det røde feltet giret jeg ned og tempen sank nesten umiddelbart nedover mot normalen igjen (som er helt nøyaktig midt på skalaen). Etter 10-15 sekund kom et smell og dampen veltet ut bak bilen. Stoppet umiddelbart og fant dette under panseret:

DSC_03831.JPG

Har nå prøvd å lime toppen tilbake på plass for å testkjøre litt uten radiatorlokk men det var ikke lett å få det tett nok. Noen i området her (Haugesund/Karmøy) som kan ha stående en radiator til salgs eller låns? Finnes f.eks en Biltema radiator som kan passe som en nødløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy .., det var en heftig PANG. verste jeg har sett.... :o ..Det eneste jeg kan anbefale i farten er jo http://www.radiatorservice.no/ de har den korrekte radiatoren på lager og har utsalg i stavanger, der koster den ca 2000-3000,- Står listet under Rover osv, så finner du den.

 

Vet ikke om det er nært nok( kanskje med litt hurigbåt frem og tilbake ), det er nå ett tips iallefall.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budfirmaet gjorde en liten blemme så radiatoren ble en dag forsinket men det er greit nok det.

 

Skiftejobben burde egentlig være VELDIG enkel men der er 2 bolter som holder radiatoren fast nede i hvert hjørne og en eller annen premieidiot har satt i galvanisert bolt og messingmutter, helt umulig å løsne. Vinkelsliperen måtte til på ene siden og en skjerfilblad på den andre da viklesliperen ikke fikk plass... Hele radiatoren henger jo på plass helt av seg selv så et par saksesplinter, strips e.l. som sikring hadde vært greit nok. Etterpå måtte viften av og det er jo et kapittel for seg selv da det er forferdelig klønete å komme til på 2.5 BMW dieselen både med verktøy og hender. Var veldig i tvil om jeg skulle sette den på igjen sist jeg hadde den av men nå er jeg sikker, den får stå og støve ned i garasjen.

 

Ser ut til at motoren har overlevd smellen helt fint, merker ingen symptomer på noe annet i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde en P38 som samme skjedde på!

 

Årsak 1: Sirkulasjonspumpe er av plast, bladene på denne røk, deretter varmgang. Skjedde veldig raskt i oppoverbakke. Skiftet til utgave med metall blader.

Årsak 2: Lokk på ekspansjonstank funket ikke, dvs slapp ikke ut trykk. Anbefaler deg å skifte dette.

 

At radiator sprakk, ble diagnotisert til at lokk ikke slapp ut trykk, utfra det jeg ble forklart skulle da bare vann/damp kommet ut der og tømt systemet. Men radiatoren på P38 er jo litt annerledes enn andre, med inn og uttak oppe såvidt jeg husker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det har vært krefter i sving her. Og det ser ut til at kjølevannssystemet på P38 er noe man må holde under kontroll. Jeg skrev noe i denne tråden http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=71602&hl= ...og er - etter å ha lest og sett bildet i denne tråden - bare enda mer overbevist om at radiatorlokk er noe som jevnlig må byttes på P38. Jeg mener noe om at det bør byttes en gang i året, kan det stemme? Det kosta meg ca en hundrings å få det på OEC. En rimelig forsikring når konsekvensen kan bli ny radiator eller i verste fall ny motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bestilling på trappene fra holmen i havet så radiatorlokk er satt på listen...

 

Synes hele saken er litt merkelig, som jeg skrev lengre oppe så var ikke temperaturen i nærheten av det røde feltet før ETTER radiatoren hadde blåst til himmels (og laget et godt hull i panserisolasjonen).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min radiator var helt ny, dvs 1 uke gamme, da den eksploderte. Og som det ser ut på din, hele toppen blåst av inkl revnet isolasjon.....fikk ny radiator på garanti. Husker ikke hvorfor skiftet i utgangspunktet.....for mange år aiden.

 

Skift sirkulasjonspumpe når du først har demontert ting, så slipper du å tenke på varmgang mer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noen ide å bruke Evans vannfri kjølevæske? Med den så skal det jo ikke koke og bli trykk slik som med den kjølevæsken vi bruker?

Ser de har hos Rimmer og prisen er jo ikke så ille og spesielt ikke hvis man slipper slike problemer.

Det er jo ikke garantert at man slipper problemer men??

 

Er det noen som har tenkt på dette?

 

Mvh Larre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis temperaturen i kjølesystemet som fikk radiatoren din til å eksplodere? Det er vel trykket i kjølesystemet som er årsaken?

 

Jeg har to radiatorlokk, et nytt og et gammelt. Med det nye så bruker bilen litt vann, det er litt fukt under ekspansjonstanken. Jeg målte, det forsvant ca. en halv liter på 60 mil (ikke fullt så mye som jeg trodde tidligere)

 

 

Så satte jeg på gamlelokket, og ingenting forsvant. Men kjøleslangene (de inn/ut fra radiator) var veldig veldig stive med det lokket. Det var tydeligvis et meget høyt trykk i systemet. Tempmåleren sto (som vanlig ved kjøring) på litt under halv. Men jeg byttet tilbake og har konkludert med at kjølesystemet mitt er tett, men at det er bedre å etterfylle litt kjøleveske enn å bytte radiator (eller annet som måtte gi seg ved for mye trykk i systemet).

 

Men dette er en amatørs betraktninger. Jeg ser gjerne innspill fra de som er mer bevandret i automobilens kjølesystemer enn hva jeg er, både hva gjelder det jeg skriver om min egen bil, og bilen som tråden omhandler.

 

PS Jeg har sikkert kjørt over 200 mil i påsken, bilen (P38 2.5 DSE) har fungert uten noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis temperaturen i kjølesystemet som fikk radiatoren din til å eksplodere? Det er vel trykket i kjølesystemet som er årsaken?

 

Men hvor kommer trykket fra om det ikke er temperaturen/koking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor kommer trykket fra om det ikke er temperaturen/koking?

 

 

Jeg har ikke noe godt svar. Bortsett fra at vann utvider seg ved temperaturøkning. Med så mange liter vann, og så liten plass å utvide seg på, (lufta i ekspansjonstanken) kan det da tenkes at trykket kan bli stort nok til at radiatoren havarerer selv uten at det koker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har opplevd det samme nylig, selfølgelig et tidspunkt det passet dårlig :)

Så måtte sende bilen på verksted da jeg var et stykke fra hjemmet, men takket være god service fra gutta på Sandes Bilverksted (LR-gutter) og at radiatorservice hadde radiator så fikk jeg bilen igjen samme dag. Men da nevnte Gunnar på verksted noe med at det var et dårlig design på disse radiatorene som skapte litt trykk, noe med at kaldt og varmt vann passerte hverandre tett oppe i toppen, så han hadde sett det der noen ganger, han hadde hørt om de skulle forsøkes med nytt innvendig design på de for å unngå dette men han visste ikke om dette var gjort.

Men nytt lokk skal bestilles her og, for nå kjører jeg uten tilskrudd lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

til info: Via guttene som besøker rangerovers.net forumet, så får man tak i radiatorer laget 100% i aluminium. De skal vistnok gi bedre kjøling og de er ikke utsatt for slik eksplosjon.

Desverre koster de det dobbelte.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...