Gå til innhold

Oljemengde øker på D2 - sprekk i topp?


leisimon

Anbefalte innlegg

Var ikke slitasje også en årsak på eldre LR-diesler? Mener å ha hørt at noen undervurderte oljeforbruket, men det viste seg å være mere diesel enn olje til slutt...i bunnpanna.

 

Edit; Har overhodet ingen erfaring i å feilsøke denne problematikken, og antyder ikke slitasje på D3. Måtte bare si hva jeg hørte engang blush .

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri demomtert toppen på td5. Vet det er byttet topper fordi det kom diesel i oljen, og bilen ble bra etter toppbytte. Men, jeg vet ikke hvorfor en sprekk skal få dysen til å lekke. Jeg ville, uten at jeg vet svaret, forsøkt å ta ut dyser for å se på tetteringene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingen endring i motorytelse e.l. Hørte litt ujevn gange ved oppstart en gang i vinter, men merker ikke noe til det nå. Målter oljenivå i dag og det har økt med 1 cm på tre dager.

Endret av leisimon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med dette på D2.

Måtte til slutt bytte topp 3 ganger, sist til en Turner topp som har holdt seg.

Først kan du prøve å bytte o-ringer og tette skiver (kobber) på injektorene. Hvis ikke

det fungere så ER det topp, og da må den byttes.

 

Hvis du skal får verksted til å gjøre det, be om pris på begge jobbene og vurder om

du ikke skal bytte topp med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal løse seg. Når jeg har klart det, klarer alle det. Mer å lese her, og på side 4 er det bilde i innlegg 84 : http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=47759&hl=+sprekt%20+topp%20+td5

 

Er mulig å se om det er sprekk i toppen da det er ofte sprekk mellom hullet dysene står i (dieselgalleriet i toppen) hvor diesel under trykk siger ut opp under topplokket og renner ned i bunnpanna. Er bilde i tråden over.

 

Bare å slå på tråden om du trenger en å undre seg med 92244759

 

Mvh

Leif Ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal løse seg. Når jeg har klart det, klarer alle det. Mer å lese her, og på side 4 er det bilde i innlegg 84 : http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=47759&hl=+sprekt%20+topp%20+td5

 

 

 

Ganske heftig jobb, men ser jo overkommelig ut. Fint om du kunne lagt ut en wiki på toppbytte, Leif Ove. Lettere å finne da,..når det trengs :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med diesel i oljen?

 

Du burde ikke kjøre en meter med lekkasje av diesel i oljen.

Nei bilen står stille nå. Men må nok kjøre litt for å komme til verksted. Må sjekke litt ut aktuelle verksteder tirsdag etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Toppen byttet. Den var skjev og hadde sprekk. I tillegg var manifold skjev og måtte byttes. Xyz - bryter ble også byttet. Til alt overmål gikk det hull på et bremserør når bilen ble kjørt inn på verkstedet. Rust i rørene som ligger oppå ramma. Til sammen ganske mye som måtte fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

 

Motoren min har symptomer som nevnt over. Litt leit i og med at den ikke har gått mer enn 80tusen.

Kan jeg spørre om hva et toppbytte på verksted koster sånn cirka?

Hvor mye fra den gamle toppen blir gjenbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...