Gå til innhold

Støvbinder/ primer betong...


rust

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd den støvbinderen / primeren for betong de selger på biltema?

Eller vet andre gode råd for å binde opp støv i ett betong gulv. Har prøvd owatrol, funger veldig godt. Men sinnsykt dyrt stoff om man skal ha på 400kvm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol er dyrt, for det er en merkevare. Du kan kjøpe linolje selv i stedet, det blir det samme til en brøkdel av prisen.

Kokt linolje herder som lakk, rå linolje herder ikke med forblir seig og myk. Du kan blande kokt og rå for å få ønsket effekt.

 

du får kjøpt linolje, om du skal ha kokt linolje, hos espegård i Hallingdalen(de sender) eller felleskjøpet med flere.

 

Selv har jeg ikke brukt olje på betong og har ingen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt olje på betong (i min vinter hage) og er meget fornøyd med resultatet. Synes til og med at det ble ganske pent.

Jeg brukte olje som var bestemt for formålet og valgte løsningen nettopp fordi alle andre alternativer ble alt for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte evercrete i hele uthuset http://shop.ecobeton.com/shop/. Veldig godt fornøyd med det. Golvet trekker ikke til seg olje og det støver ikke i det hele tatt. Betongen er meget sterk også. Kjører inn traktoren med kjettingene på, og der er ikke synlige merker selv etter 6 års bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sakt ett stort gulv det er snakk om, så jeg skal ta å prøve litt forskjellige greier.. Nå tok jeg ett lite felt med biltema primeren i går.. Så skal jeg ta ett felt med owatrol (har endel stående). Kokt linolje har de og på biltema, Så kjøper en liter der og.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Får løfte denne litt igjen.

Skal til med litt gulvbehandling i garasjen snart, men øyet leses stort og vått på alle løsninger.

Har en ide om å legge på vannglass av et eller annet merke, enten ashford formula, hey'di sealer, evercrete, lithurin eller annet lignende.

Men så lurer jeg på om det går an å ha på f.eks olje etterpå for en litt mer glansete finish? Har litt lyst på et forholdsvis blankt gulv.

Blir dog litt i tvil når jeg leser på trestjerners produktblad:

https://scanox.no/_wp/wp-content/uploads/2015/06/TDA-TreStjerner-Betongolje-Scanox-Norwegian-NO-Norway.pdf

Der det står det

"Stålglattet betong må maskinslipes eller syrevaskes."

Så da utgår vel det. Mitt gulv er stålglattet. Noen som har erfaringer med en eller annen variant av natrium eller kaliumsilikat? Det er et nytt gulv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det primært dere ser etter? en støvbinder, eller et belegg som er robust og beskytter gulvet? er det sisnevnte så har jo Hey`di en gulvmaling beregnet på verkstedgulv etc. etc. Forøvrig så må stålglattet gulv "preppes" pga. såkalt "sementhud" som er på toppen, altså slipes eller syrebehandles. Er det kun støvbinder du skal på stålglattet gulv, så mener jeg det finnes noen vannbaserte løsninger som kan påføres uten at gulvet må slipes/syrebehandles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det Vidar S, takk for tips.

For min egen del ønsker jeg en pen/glatt finish på overflaten i betongen, forfengelig som jeg er. Jeg er bare usikker på hvordan man komemr seg dit.

Hvor ofte må man male med slik industrimaling i en husholdningsgarasje uten bruk av piggdekk da?

 

Syrevasking, jeg har 5 liter 35% saltsyre stående, kan jeg bare blande ut dette litt, helle utover og koste ivei, så spyle gulvet etterpå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...