Gå til innhold

Vinsjtau. Er dette et greit kjøp?


Anbefalte innlegg

Skal prøve å få godkjent fangeren og vinsjen i vognkortet, og da tenker jeg at jeg likegreit kan kvitte meg med de stygge rullene som stikker ut før kontrollen.

 

Er dette et greit tau, dere som kan dette?

http://www.winch-it.com/proddetail.php?prod=Dyneema-Synthetic-Winch-Rope

 

Har sjekket opp frakt, og han sender for 12£, så ca 1500,- før toll og moms her i Norge.

 

30m Dyneema SK-75 10mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos norsk troverdig forhandler oppgir de dynema 10mm til 10t bruddstyrke. Vedkommende selger også til sertifiseringspliktige innretninger så har ingen grunn for å tvile på det han sier. Spørsmålet blir da hvor engelskmannen tar tau fra. Betviler forøvrig ikke at både 7,5 såvel som 10t holder for de fleste. Kommer til å kjøpe 30 + 60 m for bruk på bil og traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en netthandelen vinsj med max 4 tonn, så tauet holder nok i bøtter og spann.

Leste et sted at det abefales å gå opp litt i diameter så tauet ikke presser seg inn mellom seg selv. Har bedt om en pakkepris på tauet, ei kasteblokk, 3m treesaver samt no annet småtteri, så tenker det blir bra.

 

Eneste jeg er spent på er om jeg får på 30m. Wiren som sto på var 25m, og litt tynnere. Burde nok gå bra. Har en 9m 5tonn slepestropp også, så om jeg må gå ned litt på lengden på rulla kan jeg kompansere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Netthandelen-vinsj på 8000 lbs/3629 kilo, med 26 meter tau. Husker ikke helt diameteren, men tror 10mm stemmer bra. Med litt mer flid ved innsnelling, så tror jeg 30 meter skal gå fint.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en avtale med OTS som leverer noe av det beste "tau" på markete i dag .
Dextron 12 Plus Dyneema SK78 Gult , Har tilgang på flere diametere . Mest vanlig er 10 mm og har 12000Kg og mister ikke noe styrke ved spleising som noen av andre gjør . Så et som ikke tålte mer en ca 9000Kg når det ble spleiset , uspliset ca 12000Kg .
10mm 12000Kg , Lengde 30 M veier ca 2,5 Kg , Ca 50-55,- ink mva per meter

12mm 19700Kg Lengde 30 M veier ca 4,0 Kg Ca 75-80,- ink mva per meter

Kause kommer utenom . Syrefaste koster ca 250-300,- per stk , galva utgave ca 50,-

Selger for selvkost . Gjør dette for å få bedre sikeret ved vinsjing . Vurdere å kjøpe inn en trommel på noen hundre meter av 10mm og 12mm på bestiling .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kjempefin video som viser fra rent tau til komplett på vinsj.

 

Eneste han gjør som andre ville gjort annerledes er å dra den lange enden gjennom første gangen, og da holder det med en gang igjennom med den korte. Som en i kommentarfeltet påpeker, filmen viser en metode som man kan gjøre i felt, så man slipper å dra ut alt fra vinsjen.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm er litt tynt mener jeg, det har en tendens til å skjære seg inn i lagene på trommelen under winching.. å spleise tauet er i grunn ganske enkelt.. og hvis man går ned på lengden på tauet på winchen så får man mer krefter på inntrekket.. søk på soft sjakkel på tubben.. de er morsomme de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fyller" du trommelen med tau eller wire er det masete å bruke.

Man wincher sjelden helt rett og med stram line.

Da blir det fort oppbygging av line på ene siden og den butter fort i trau og tverrstiverne på winchen.

I verste fall sprekker fester til stivere og og andre winchdeler ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...