Gå til innhold

Glødeplugg spinner, men vil ikke ut


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Har bytta glødeplugger på min lille td4 røver idag. 3 av 4 kom som de skulle, mens nr fire bare "spinner" rundt som om mutterfestet i kragen har sluppet taket på pluggen?? Noen som har vært borti dette før? Spraya w-40 rundt kragen i håp om at den skal slippe og jeg kan skru den ut etter toppen av hylsa.

 

om jeg ikke får den ut.. vil bilen gå med 3 plugger/sylindere? Er vel ikke helt bra i lengden det heller tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle glødeplugger sveller ut når de er slitte pga av gløding går innover på pluggen.

Problemet blir større om pluggen brekker i to, da må toppen av.

 

Jeg har satt på strøm for å gløde den rød, men ingen motorer er like, og jeg tør ikke si at du må gjøre dette.

rustløser gjør ikke ondt værre, sikkert sot også på pluggen.

 

Har du mulighet til å få montert på noe til å trekke med samtidig som du skrur rundt?

store muligheter til at noe går galt, så vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...:)

 

Problemet er det mutterfestet som nå bare spinner..får ikke tak i toppen med ei klipetang til å skru med. Vurderer å knekke av "lunta" for å hamre på en hex bit jeg kan skru med.... men er litt drastisk så om det feiler erdet kjørt... og da får jeg heller ikke strøm på den :-( møkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt skjærer seg (og det er plass), kan man legge en stor mutter over og sveise denne fast.

Lirke frem og tilbake litt etter litt.

Dette funker på mange områder med ødelagte bolter også.

I verste fall blir det som Rolf sier: Av med toppen og borre ut skjiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta ut glødepluggen er ikke forbundet med noe vesentlig problem.

 

Aldri aktuelt å ta av toppen

 

Det er utviklet verktøy til slike jobber (kostbart)

 

Forutsetning er at det ikke er gjort forsøk av ukyndige som har ødelagt anlegg for pluggen.

 

Om pluggen er hel og gjengene ødelagt så trekker eventuelt borrer jeg ut gjengedelen. Deretter borer/gjenger jeg neste del osv.

Setter inn løsgjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens :)

 

Rekla ikke mer på den som satt. Skrudde sammen bare og overlater den til proffe folk på et verksted. Fortsatt ikke start med tre nye plugger. Mistenker nå tett dieselfilter eller at pumpa har takket for seg... bytter filter nå så dette blir spennede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for p følge opp og avslutte tråden min...

Vel.. bytta dieselfilter, tømte sedimenttanken for møkk og ga pumpa en liten kakk ... ohhh lord, den kom etter 3. kinning!! Tar ingen sjanser og bestiller ny pumpe fra England i fall denne takker for seg.

 

Enn så lenge er det bare velstand og bilen maler som ei katte og går jevnt. Ingen røyk eller lukt fra eksos.... nais!!! Strålende fornøyd med helgas egeninnsats og penger spart! Mekonomen tar jo et halvt statsbudsjett for p bare se på bilen.. for å ikke snakke om prisen på ei ny pumpe hos dem.

 

takk for innspill folkens. .. skal få proffer til i bytte den siste gløderen som enda er stuck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Pluggen sitter som fy, splinten på toppen går ikke rundt, mens den "mutterkragen" bare spinner. Går verken ut eller tilbake og fester seg.. spinner rundt i begge retninger. Ikke skjønner jeg åssen det går uten at den er knekt... og da burde jo halve kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...