Gå til innhold

Hvilken maling inne i ett drivhus av tre


grunneieren

Anbefalte innlegg

Som headdingen sier, hvilken maling eller annen behandling kan man bruke inne i ett drivhus som er bygget i tre.

 

"Expertene" hos farverike etc vill abseloutt prakke på kona utendørs maling, men det får alle varsellampene i hue mitt til å blinke frenetisk.

 

Huset er jo helt enkelt, og har jeg utendørs maling på begge sider av treverket tror jeg all fuktigheta bare vill bli stengt inne, og i beste fall flasser malinga i løpet av null tid eller så råtner treverket bort i løpet av en liten handfull år.

 

Konemor vill gjerne ha det fint inne i huset også, og vil derfor helst ha det behandlet innvendig også, og da i utgangspunktet kvitt.

 

Noen som har noen gode ideer til et produkt som får treverket inne til å bli pent og hvitt, samtidig som det er diffusjons åpent slik at ikke fuktighet blir stengt inne?

 

Jeg lurer rett og slett på og lute og så påføre grønnsåpe med kalk, men det er litt vanskelig å få inn nok kalk til at det blir mere en bare skimmer av hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje,men jeg er stadig på utkikk etter noe som stabiliserer tre fort (utålmodig),er bakteriehemmende,miljøvennlig,billig, for bruk til tredreiing.

Jeg har lest endel i rundt dette,og kom over flere artikler om forsøk med kitosan http://sabima.no/kitosan, som treimpregnering,stabilisering.

Jeg kontaktet således,via mail, en ekspert/proffesor som driver med forsøk på konservering av våre gamle vikingeskip.

 

Han var meget behjelpelig og fortalte at kitosan var teoretisk mulig å bruke til mitt bruk. Overflaten ble som ubehandlet tre,og lakk,olje altså overflatebehandling skulle fungere bra på dette. Kitosanen trekker inn i treet og stabiliserer cellevegger,og skal motvirke råte og bakterieangrep som jeg forsto det.

Han brukte en blanding av 2% kitosan i en liter vann og for å oppløse dette så brukte han 0.6% med iseddikk,altså ren eddik.

Til mitt bruk,så måtte det kanskje sterkere blanding til.

Jeg leste en annen avhandling med oppløsning av kitosan i vann,og der fungerte askorbinsyre,eplesyre med mere, like godt som iseddik.

 

Jeg venter nå på 200g kitosan (150 kr)fra Ebay,og skal sette i gang med forsøk med stabilisering av dreieemner,og da blir det sikkert prøvd på noen fjøler utvendig som impregnering og. Da blir det bare smurt på tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...