Gå til innhold

automatolje freelander td4 2004


Fourtrack

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg koblet fra oljekjøleren og fikk pumpet ut gammel olje når jeg skiftet på min R75 V6. Jeg brukte biltema sin olje i første omgang, men gikk over til Valvoline Maxlife etterpå. Merket ingen forskjell, men magefølelsen er bedre på merkevarer :D

 

Her er hvordan jeg gjorde skift prosessen, som får med all oljen istedet for halvparten. Det er samme kassen på min bil som på FL, men tilkoblingene til oljekjøleren er muligens annerledes: http://www.the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=124816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet først hos ett merkeverksted, og tilkoblingen til oljekjøleren hadde gjenger og umulig å få løsnet.

Derfor ble det skiftet bare 4 liter. (Pris kr.1200,- for bare oljen)

Senere hjemme i garasjen.

Tenkte at tilkoblingen til oljekjøleren skulle jeg klare å løsne, men gjengene ble ødelagt.

Nå var slangen frakoblet, og prosedyren ovenfor ble fulgt, men bare 0,5 liter kom ut.

Tror i ettertid at oljen ikke var varm nok og termostaten ikke hadde åpnet.

Biltema må jo også leve, så turen ble lagt dit for innkjøp av olje.

Ny oljekjøler, og 3 oljeskift med biltemaolje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet først hos ett merkeverksted, og tilkoblingen til oljekjøleren hadde gjenger og umulig å få løsnet.

Derfor ble det skiftet bare 4 liter. (Pris kr.1200,- for bare oljen)

Senere hjemme i garasjen.

Tenkte at tilkoblingen til oljekjøleren skulle jeg klare å løsne, men gjengene ble ødelagt.

Nå var slangen frakoblet, og prosedyren ovenfor ble fulgt, men bare 0,5 liter kom ut.

Tror i ettertid at oljen ikke var varm nok og termostaten ikke hadde åpnet.

Biltema må jo også leve, så turen ble lagt dit for innkjøp av olje.

Ny oljekjøler, og 3 oljeskift med biltemaolje.

 

 

Surt med oljekjøleren :)

Hadde du fylt på ny olje på kassa før du prøvde å pumpe ut den gammle? Det er her hele cluet ligger. Tapp av gammel olje fra kassa og fyll på ny. løsne slange fra oljekjøler og start motor til du har pumpet ut ca 3-4 liter. Det som skjer er at den nye olje vil "skyve ut" den gamle olja som ligger i konverter og kjøler. Tapper du bare av kassa og starter opp, så har oljepumpa ingenting olje å "skyve med". En vil jo alltids blande noe ny og gammel olje med denne metoden, men i vesentlig mindre grad enn 2 tøm og fyll operasjoner.

Mener at det ikke er noen termostat i ATF kjølesystemet??

Uansett, så har du gjort en god jobb med oljeskift :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Er noen år denne tråden, men gjelder jo fortsatt. Leser på http://www.myfreelander.co.uk/Transmission/mainprobs4.htm at temperaturen på oljen må være mellom 35 og 45 grader når man skal sjekke oljen, er dette viktig hvis man vil gjøre oljebytte slik som beskrevet ovenfor? Tror absolutt at det er på tide med et oljebytte på min, men kunne vært greit og sett hvordan oljen ser ut først! 

Veldig bra tråd startet av Einar på "the75andztclub" forum forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...