Fourtrack Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Som nevnt i tittel leter jeg etter oljen som skal på automatkassen og ird kassen til en 2004 td4 freelander. Noen erfaringer med bytte av denne oljen og type olje som skal benyttes ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Til girkassen skal KUN N402 kompatibel olje brukes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fourtrack Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Desverre sier det meg lite. Har to typer oljer som castrol anbefaler til den bilen, men det er snakk om en ganske stor prisforskjell på disse 2. Står ikke noe om N402 kompitabel Dette er følgende oljetyper Castrol Transmax Z, Castrol ATF Dex II Multivehicle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fourtrack Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Noen som har noen ide på delenummeret til filteret på automatkassen også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Valvoline maxlife skal være N402 kompatibel Ikke mulig å bytte filter på den kassa Endret 1. april 2014 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svidarei Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Biltema har også hel-syntetisk N402 kompatibel olje. Meget rimelig i forhold til andre. Jeg har skiftet 3 ganger nå for å få ut det meste av gammel olje. 3 skift koster det samme som for 1 skift med "kjent merke olje". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei, Jeg koblet fra oljekjøleren og fikk pumpet ut gammel olje når jeg skiftet på min R75 V6. Jeg brukte biltema sin olje i første omgang, men gikk over til Valvoline Maxlife etterpå. Merket ingen forskjell, men magefølelsen er bedre på merkevarer Her er hvordan jeg gjorde skift prosessen, som får med all oljen istedet for halvparten. Det er samme kassen på min bil som på FL, men tilkoblingene til oljekjøleren er muligens annerledes: http://www.the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=124816 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svidarei Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg skiftet først hos ett merkeverksted, og tilkoblingen til oljekjøleren hadde gjenger og umulig å få løsnet. Derfor ble det skiftet bare 4 liter. (Pris kr.1200,- for bare oljen) Senere hjemme i garasjen. Tenkte at tilkoblingen til oljekjøleren skulle jeg klare å løsne, men gjengene ble ødelagt. Nå var slangen frakoblet, og prosedyren ovenfor ble fulgt, men bare 0,5 liter kom ut. Tror i ettertid at oljen ikke var varm nok og termostaten ikke hadde åpnet. Biltema må jo også leve, så turen ble lagt dit for innkjøp av olje. Ny oljekjøler, og 3 oljeskift med biltemaolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Jeg skiftet først hos ett merkeverksted, og tilkoblingen til oljekjøleren hadde gjenger og umulig å få løsnet. Derfor ble det skiftet bare 4 liter. (Pris kr.1200,- for bare oljen) Senere hjemme i garasjen. Tenkte at tilkoblingen til oljekjøleren skulle jeg klare å løsne, men gjengene ble ødelagt. Nå var slangen frakoblet, og prosedyren ovenfor ble fulgt, men bare 0,5 liter kom ut. Tror i ettertid at oljen ikke var varm nok og termostaten ikke hadde åpnet. Biltema må jo også leve, så turen ble lagt dit for innkjøp av olje. Ny oljekjøler, og 3 oljeskift med biltemaolje. Surt med oljekjøleren Hadde du fylt på ny olje på kassa før du prøvde å pumpe ut den gammle? Det er her hele cluet ligger. Tapp av gammel olje fra kassa og fyll på ny. løsne slange fra oljekjøler og start motor til du har pumpet ut ca 3-4 liter. Det som skjer er at den nye olje vil "skyve ut" den gamle olja som ligger i konverter og kjøler. Tapper du bare av kassa og starter opp, så har oljepumpa ingenting olje å "skyve med". En vil jo alltids blande noe ny og gammel olje med denne metoden, men i vesentlig mindre grad enn 2 tøm og fyll operasjoner. Mener at det ikke er noen termostat i ATF kjølesystemet?? Uansett, så har du gjort en god jobb med oljeskift Endret 2. april 2014 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landrange Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Er noen år denne tråden, men gjelder jo fortsatt. Leser på http://www.myfreelander.co.uk/Transmission/mainprobs4.htm at temperaturen på oljen må være mellom 35 og 45 grader når man skal sjekke oljen, er dette viktig hvis man vil gjøre oljebytte slik som beskrevet ovenfor? Tror absolutt at det er på tide med et oljebytte på min, men kunne vært greit og sett hvordan oljen ser ut først! Veldig bra tråd startet av Einar på "the75andztclub" forum forresten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.