Gå til innhold

Svart panser, brukserfaringer?


vha

Anbefalte innlegg

Etter forrige tur nordover, mest på vei hjem i knallsol, hvit snø og ca 23 tuneller . . .

Hvor skal jeg begynne, må ha briller, hvit snø og sol blir mye lys, så da har jeg solbriller med styrke, MEN, strekninga Fauske - Hamarøy har mange tuneller. Mange som i noen å 20 har jeg blitt fortalt, noen påstår 23. og er vel her problemet er.

Av med briller, på med briller, bruker caps men funka særs dårlig sist, hodepine langt ut i dagen etter.

Det var da et kort glimt av fornuft slo til, hva med matt svart panser så jeg blir kvitt refleksjonene i panser?

 

Noen som har prøvd?

 

Syns nå det er litt vel tidlig med sånn flipp opp solbriller, de vil forsåvidt ikke passe, og menn over 60 skal ha få sin nisje i fred.

Det og Corollaen ;)

 

Har altså en Discovery 1, tenkte først på plastidipp, så googla jeg litt her og fant Vigg design, rett på men litt lite?

 

Hodepine er lite stas, siden jeg har skaffa meg hytte på Hamarøy så blir det nok endel turer :D

 

 

Tippper det er fler enn meg som bruker briller her inne B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polariserende solbriller.

 

Om du også skal ha styrke, må du regne med å svi av noen kroner, men det er nok billigere enn lakkering av panser + verditap på bilen (ikke alle deler syn på denne praktiske tilnærmingen)

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel solbrillene som egentlig skaper problemet, eller?

Solbriller blir ofte for mørke til å kunne kjøre sikkert i tuneller.

 

Er man avhengig av briller for å se noe lenger frem enn frontruten er dette et kjent problem.

Dobbelt sett briller (briller og solbriller) fungerer ikke optimalt heller.

Flipp opp solbriller passer aldri på de brillene du har. Klips glass blir direkte trafikk farlig.

 

Engangslinser i tilnærmet rett styrke fungerer for meg.

Da kan jeg benytte vanlige solbriller som kan kjøpes billig på Nille eller Rayban/ Polaroid etter smak og behov.

 

Folie i matt svart er enklere og billigere enn omlakkering.

Er vel noen her inne med Disco som har gjort det mener jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte panseret på en tidligere Disco jeg hadde i CT-stil:

96954-1-1313355450152.jpg

 

Man kan jo også bruke folie hvis man er redd for at nestemann er tøffel. Kan ikke tenke meg at folie blir noe særlig billigere hvis man gjør lakkering selv.

 

Ikke alle CT-bilene hadde mattsvart panser, men det var iallefall mørk farge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt om jeg skal plastidippe panseret på discoener'n min. Greit for nestemann å ta av. Selvfølgelig i CT-stil. ;)

Men fruen er ikke enig, og synes det er harry... er kanskje ikke så lurt å provosere for mye. Så venter med det enn så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det holde med matt folie i bilens farge og tilfredsstille fruens krav til forfengelighet kontra sikkerhet?

Nei, jeg har altså ikke noe problem med solskinnet. Tanken var bare for å få looken :) Panseret er per nå mer enn matt nok i seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep em coming :)

 

for å spe på litt info, har solbriller med styrke som forsåvidt er bra, men blir endel av og på, polariserte briller fins som så mye annet ikke til min styrke.

Linser da snakker vi, trafikk farlig altså, sist jeg prøvde så hadde jeg et fint felt på ca halvmetern som var skarpt, 3.5 meter frem. så nja.

Skal til optikker for å blakke meg når skattepengene kommer, hurra. Adjø 9 tusen. joda du har specsavers, men da ser ikke jeg ut ;)

 

Med mine tommeltotter er vel folie eller plastidip mest safe, sakens kjærne er vel om det virker dempende på reflekser?

Er vel bare en måte å finne ut om det virker, men er det noen som har prøvd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde matt film på min Camel replika, denne ble stygg og endte med å lakkere matt svart som ble veldig bra. Funket flott og vil nok plastidip'e D3 panseret også (lurer bare på om jeg skal plastidip'e resten av bilen hvit først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel heva over einkvar tvil at mørkt panser reduserer refleksar og lyst panser reflekterer meir lys i trynet på sjåføren?

 

Det er då vel berre å lakkere/foliere/teipe/plastidippe/osv. Det handlar jo og om meir enn jåleri og hovudpine? Solrefleksar i fjeset kan fort føre til opphør av livsfunksjonar hos både sjåfør og passasjerar, samt andre som ikkje sit i bilen, om uhellet er ute. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt etter tips fra kjenning som hadde leket med plastidip forrige sommer, lokal mekonomen har på sprayboks.

To bokser og litt maskeringstape .. muligens litt varmere temperatur i lufta?

 

Comfor faktor er vel hovedelement, om det demper reflekser nok til at caps duger i tunellmaratonen.

Fins vel neppe noe "Tunnel-away" å få kjøpt ? ;) I såfall, har de det på ebay? :D

 

Bare å innse, budsjett og vær bør klaffe så bil er klar til 1. mai. Men det er ett annet tema . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.

1351611594_0.jpg

 

Det er ikke på grunn av sola, mer på grunn av at mattsvart passet bedre sammen med sjøgrønn, enn gullfargen som var på panseret, og sjøgrønn er vanskeligere å oppdrive enn mattsvart.

Men når du sier det, så er jeg ikke spesielt plaget av sola heller, har kanskje noe med at jeg sitter så høyt i Bien at jeg nesten må bøye meg ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender opp med plastidipp så sjekk hvordan det er med maskering. Har hørt at den limer seg lett til maskeringstapen og at kantene kan bli stygge når du fjerner den. Ble anbefalt å fjerne maskering for hvert strøk. Du må ikke ha mange strøk med plastidipp men hvis du ikke gjør det så blir det noe sk!t å få av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie er ikke så dyrt lenger, du slipper sikkert unna med noen hundrelapper. Sjekk med din lokale leverandør. Både Motom og Ahok har på sine biler, men de har vel precut fra Junaiten, Anglosaxerriket eller deromkring. Sannsynligvis handlet på den verdensomspennende dataveven. F.eks. her får du kjøpt: http://www.ebay.com/itm/Land-Rover-Discovery-2-Hood-Blackout-Decal-Sticker-Disco-II-/271132841386?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ALand+Rover%7CModel%3ADiscovery%7CYear%3A2002&hash=item3f20c6d5aa&vxp=mtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbriller med styrke koster ikke så mye lenger.

Og de ser ikke så dølle ut som de gjorde bare for få år siden, heller......

 

 

Nja .. de jeg har nå kosta meg 3500 og da var infatning 50% .

Må vel til optikker om litt uansett for å skifte ut både vanlige og solbriller med styrke, snart 4 år?

Adjø skattepenger . . . , skal være "glad" om det blir under 9000,-, tatt med i beregning skjeve hornhinner og infantning jeg vil gå med hver dag.

 

Bruker altid å falle utenfor ethvert tilbud hos optiker :D

 

Edit : men at du får noe helt greit nok for de som har vanlig syn til 995,- det tviler jeg ikke på :)

Endret av vha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie er ikke så dyrt lenger, du slipper sikkert unna med noen hundrelapper. Sjekk med din lokale leverandør. Både Motom og Ahok har på sine biler, men de har vel precut fra Junaiten, Anglosaxerriket eller deromkring. Sannsynligvis handlet på den verdensomspennende dataveven. F.eks. her får du kjøpt: http://www.ebay.com/itm/Land-Rover-Discovery-2-Hood-Blackout-Decal-Sticker-Disco-II-/271132841386?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ALand+Rover%7CModel%3ADiscovery%7CYear%3A2002&hash=item3f20c6d5aa&vxp=mtr

 

For å motsi meg selv, så så jo folie enkelt og greit ut, ut fra monteringsvideo kan jo til og med jeg få det til.

Og lite søl . . hmm . . . ut fra kjapp regning kommer det på ca 850 heim i postkassa.

 

Frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay har begynt med nå fjas som hete the Global Shipping Program for enkelte kunda .. og han e en sånn en ..

Ellers er det lurt å ta med Land Rover i søket når hvis du søke på Hood Blackout, du kan få opp ting du ikke hadd tenkt på ellers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...