Gå til innhold

Solceller


EHS

Anbefalte innlegg

Har lett litt, men kun funnet gamle tråder, og dette er jo en teknologi som stadig forbedres: Solceller


Jeg har en hytte uten strøm.

 

Hytta brukes kun om sommeren, og den lilgger i en kommune med mye sol.

 

Jeg ønsker å kunne lade telefon, pese og ipad, og gjerne lese litt på sengen.

 

Anlegget må være rimelig. Det kan gjerne være brukt, men jeg betaler ikke mye penger for gammel teknologi.

 

Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et tilbud fra en lokal leverandør:

 

AGM batteri 122Ah; 1998

145W panel, 1365,-

Steca PRS regulator; 550

(2x)10 meter kabel fra panel til regulator: 300kr

(2x)1,5 meter kabel fra regulator til batteri: 190kr

 

Total 4403 inkl mva.

 

Han anbefaler meg å plassere panelet så flatt som mulig for sommerlading, evt tiltet bittelitt mot sør.

 

Totalen er jo ikke noe høyere enn clasern, og specs ser bedre ut.....

 

Invendinger?

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappere opplading av batteriet med Lokal leverandør.

Og det er jo en fordel. 145W kontra 25W (den som Ragnar linket til).

 

Sørg for at regulatoren kan takle mer enn dobbling av strøm fra panel for å ha utbyggingsmuligheter.

AGM batterier tåler mye men dør brått.

 

Lokal kunnskap er ofte den beste med tanke på plassering og tilting.

 

Prisen er hyggelig i forhold til Calserns 80W panel, 2 batterier à75Ah, regulator og kabling.

(2 batterier for å ha tilnærmet samme kapasitet.)

Selv med 1 batteri på 75Ah og resten likt blir det dyrere hos Clasern

 

Kjør på Eivind.

Støtt ditt lokale næringsliv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror jeg følger litt med på denne gitt, har heller ikke strøm, men usikker på om årets budsjett overlever innkjøp av solcelle.

Noen gode tips på hvordan en finner ut hva som er nok strøm en trenger?

Syns jeg forstår mindre jo mer jeg leser og googler ;)

 

Litt til lys, ipad, kameralading og muligens en ARB kjøleboks etterhvert.

Var jeg som burde kjøpe flaxlodd eller noe annet fra Hamar.

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vår tid som strømløse hytteeiere så har jeg følgende tips. Plassering er viktig og vinkel er viktig. At store trær ikke skygger er lurt å tenke på. Det å vaske panelet minst en gang i sesongen er viktig. Det å holde ledninger store og korte er også viktig. Det å regne ut hvor mye en trenger er vanskelig. En ting er teori men så kommer ting som alder på batteri. Hvor mye lading osv inn. Min erfaring at på sommeren hadde vi aldri problem. Det var i vinterferieuker uten sol vi sleit. Ikea har mange fine led lamper, det er bare å klippe bort trafo så har en hyttelamper :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at noen IKEA lamper har 5volt ut på trafo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant. Heftig med 400w lading, men ikke helt nødvendig for meg med nåværende boflate (10kvm). Utfordringen min er å IKKE legge til masse kjekt-å-ha-greier. Strengt tatt trenger jeg bare et ladepunkt for elektronikken og et leselys.

 

Plassering er viktig og vinkel er viktig.

(...)

Min erfaring at på sommeren hadde vi aldri problem. Det var i vinterferieuker uten sol vi sleit.

På Hvaler i juli har man 99% effekt med solcellene liggende rett på flatmark. Jeg tenker derfor en plassering på bakken, med litt vinkel mot sør. Da tror jeg at jeg har mer enn nok strøm om sommeren.

 

I "gamle dager" måtte batteriene være med hjem før man vinterlukket hytta, for å unngå frost og forringelse. Er det slik fremdeles? Det ville være fint om anlegget kunne stå oppe og kanskje drive et par-tre led-utelys i vinterhalvåret. Det dreier seg da om å plassere panelet på en måte så snøen ikke legger seg. Jeg har ingen problemer med å ha en montering for sommerbruk og en montering for vinterbruk.

 

Kan et moderne anlegg overleve en vinter på kald hytte?

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermors gamle anlegg tålte mye manglende vedlikehold.

Så lenge batteriene får litt lading ila vinteren dør de ikke.

Panel på bakken medfører litt dressur og overvåkning av unger,promillepåvirkede voksne,husdyr,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panel på bakken medfører litt dressur og overvåkning av unger,promillepåvirkede voksne,husdyr,osv.

 

Tanken er tenkt, og egnet plass er funnet.

 

Du får komme på inspeksjon i løpet av sommeren.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet mye bra info her ser jeg :) Jobba mye med solceller i prosjekter på skolen, men mest i større anlegg.

 

Noe du bør være obs på hvis du har flere solcellepanel, er hvis du får skygge på noen av dem. Selv om du har 4-5 solcellepaneler i en "string" så vil alle yte like lite som den som har skygge på seg. Enda ikke forstått hvorfor, men det er nå sånn det er. Så hold de langt unna skygge :)

 

Og velg noen med relativt god virkningsgrad. Jeg har et 15w panel fra Jula som driver en 10w LED lyskaster ute på gårdsplassen, og den har elendig ytelse i forhold til størrelsen.

 

Til sist: Finn ut om du vil ha krystallinske celler(dyre, fungerer veldig bra i sollys) eller thin-film(billige, men fungerer bedre ved overskyet himmel enn krystallinske)

 

Vinkel er egentlig ikke så viktig. Husk at selv "feil" vei(altså kun blå himmel, ikke sol) har 20% innstråling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Tar opp denne tråden igjen, da jeg nå har til hensikt å legge opp litt strøm i hytta.

Trenger fire-fem lampepunkter (led-lamper) og et sted å sette i en USB-kabel som skal lade iPhone/ipad. Pc'en lader jeg med inverter "på bakrommet", rett fra batteriet.

Hvilket ledningstverrsnitt skal jeg bruke?

 

 

Edit:

http://www.clasohlson.com/no/Varmebestandig-kabel,-RXKX/Pr363971000

kan denne være ok?

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x2,5 mm2 .

 

På alle vanlige forbrukskurser med 10A sikring.

Da kan du legge noen meter med kabel før du får store problemer med spenningsfall.

 

Denne kabelen er bedre enn den du linket til Eivind.

"Sitter" bedre på veggen og er proff kabel. Festes med Castor eller Letti klammer.

Verktøy låner du fra en lokal elektriker.

 

Ja, jeg ser at det kan være overkill med forbruk på 2A i dag.

Hva vil fremtiden bringe? Flere duppeditter som skal lades, flere lyspunkter, "bilstereo" for musikk og "miljø forurensing" (Radio i diverse kanaler),++?

 

Spesial stikkontakter og plugger kan med fordel benyttes til lys og annet for enkel fra og tilkobling ved feil.

 

Bare et forslag.

 

Edit: Spesifisering av kabel

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x2,5 mm2

På alle vanlige forbrukskurser med 10A sikring.

Da kan du legge noen meter med kabel før du får store problemer med spenningsfall.

 

Ja, jeg ser at det kan være overkill med forbruk på 2A i dag.

Hva vil fremtiden bringe? Flere duppeditter som skal lades, flere lyspunkter, "bilstereo" for musikk og "miljø forurensing" (Radio i diverse kanaler),++?

 

Spesial stikkontakter og plugger kan med fordel benyttes til lys og annet for enkel fra og tilkobling ved feil.

 

Bare et forslag.

 

Stikk og propp for enkel inn- og utkopling; Jeg ser at det er smart. Det går jeg for.

 

1 utelampe (gjerne på timer, dersom det finnes for 12v)

1 leselampe på loftet til ungene.

1 leselampe til far

1 arbeidslys til kjøkkenbenken.

1 taklampe

1 tilkopling usb. Leter etter en standard stikk-kontakt for usb, tilpasset 12v. Vet noen om det finnes?

 

Slik som dette; (Men trenger KUN for usb, og 12v inn).

electrical-outlet-usb-port-2.jpg

 

Alle lamper er led. arbeidslyset og taklampa trekker 7w hver. Det meste annet trekker mellom 1 og 3w. Jeg ønsker å ta høyde for full samtidighet. Når det gjelder ladepunktet setter jeg det rett ved regulatoren. Her bruker jeg 2,5 kvadrat....men skulle gjerne slippe unna med 1,5 på resten. Lengste ledningsstrekk blir fem meter.

 

Fremtiden er jeg ikke så redd for; hytta skal totalrenoveres, så dagens opplegg skal bare vare maks to år.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar, Jarle.

 

Vet du om en slik USB-stikkontakt? Alt jeg finner er svart og for innfelling i bildasj....ikke hva jeg vil ha.

 

Gjerne til å klipse på skinne i sikringsskap.

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...