Gå til innhold

Dårlig trekkraft, motor fusker ved vanlig kjøring, FL 1.8 bensin


alfen

Anbefalte innlegg

Ikke før jeg fikk løst problem med toppakning og kjølevannslekkasjer oppstår en ny utfordring;

 

Å forklare skriftlig symptomer rundt motorproblemer kan være vanskelig. Gjør likevel et forsøk.

 

Motoren har fram til i går gitt god yteevne ved at den har vært rask å respondere på tross av sine tidligere problemer med ødelagt toppakning.

 

I dag ble dette drastisk forandret ved at ytelsen ble langt dårligere, og da særlig i oppoverbakker ved at ekstra nedgiring ble påkrevd.

 

Når den går på tomgang virker alt normalt. Det som er fremtredende merkbart er at trekkraften er dårlig ved gasspådrag, og at den delvis rykker.

 

Tanken på defekt bensinpumpe har streifet meg, men ser det ikke som naturlig at den da skulle ha denne "kenguru-effekten" med rykking dersom det var tilfellet, men kan selvsagt ta feil.

 

Merket meg da jeg overhalte toppen og tok av rotoren, at denne tidligere hadde blitt skrudd for hardt i ved at festet hadde en sprekk. Som resultat av dette er den kommet litt ut av senter i forhold til rotasjon i fordeler-lokket. Uansett har jo motoren virket bra med dette, og problemet jeg har tilkommet virker mer av akutt karakter. For orden skyld bestilte jeg for noen dager siden nytt lokk og rotor . Håper dette dukker opp snart. Kanskje burde jeg også bestilt ledninger(?)

 

Kan nevne at motoren virker som å respondere greit når den "ruses" opp uten motstand, uten at dette kanskje bør vektlegges i særlig grad.

 

 

Om noen som har erfart det samme med sin FL er jeg svært takknemlig for innspill og forslag. :unsure:

 

Dette er en FL med den coil`s løsning om det skulle være av betydning. Har lest at noen har to (?)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk vakuumslanger, og ikke minst den som går til ECU bak batteriet.

Bensinpumpa skal du høre i 2 sekunder etter at du skrur på tenninga.

Den sitter i bensintanken med tilgang fra ei luke under høyre baksete.

Går ikke bensinpumpa, går ikke motoren heller...

Sprukket rotor han meget vel forårsake dette, og må skiftes.

Coil kan være en årsak, men lite sannsynlig tror jeg.

Har du rotor og fordelerlokk, er det riktig at du har en coil.

De som har to coiler, får tenningen styrt direkte fra ECU (fra 2001 modell).

Dårlig trekkraft kan selvsagt også skyldes dårlig kompresjon/sylinderlekkasje, men dette må måles/testes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy

 

Ser nå at du også responderte på dette i min andre tråd vedr. hvit eksos.

 

Har gjort feilsøk i dag og gjorde en oppdagelse som fikk bilen til å gå som før igjen. :)

 

Startet med vakuum-slangen. Den så hel og fin ut og den fungerer tydeligvis som den skal. Når jeg nappa den ut gikk motoren veldig ujevnt, også på tomgang.

 

Det neste, som jeg ikke gjorde mer med var å se på temperatur-føleren. Den er av den brune typen og jeg mener at den virker som den skal.

 

Det som faktisk gjorde utslaget var mer av tilfeldig art. Jeg tok av lokket på toppen som dekker til og klemmer ned pluggledningene. Tok så av "samleenheten" ( den lille gummidingsen som holder ledningene sammen, men med en viss avstand under lokket ) , og lot ledningene ligge "fritt". Tok så en tur og alt var som før igjen.

 

Når sant skal sies i den saken flytta jeg litt på denne samleenheten slik at jeg plasserte den der den samlet alle fire ledningene under ett. Har en mistanke om at det originalt har sittet to slike enheter under lokket. Før jeg flytta den til å samle 4 ledninger stod den motsatt og samla kun ledningene fra cylinder 4 & 3.

 

Vet jo ikke om dette er av stor betydning, men slik det kan se ut for meg kan det ha skapt overslag mellom ledningene når de har ligget for nær hverandre(?). Ledningene ser jo heller ikke særlig gamle ut men skinnet kan jo selvsagt bedra.

 

Ser virkelig fram til å få nytt lokk og rotor som er bestilt fra UK i posten. Håper dette kan gjøre motoren enda mer smidig enn den er, for litt "smårusk" er det fortsatt, men ikke verre enn at det går an å leve med.

 

 

Takker igjen for tilbakemelding. :D Fin måte å ble kjent med bilen på dette. Håper jo at andre kan ha nytte av disse ord i neste omgang.

 

Det sies at det kan være mye mellom himmel og jord. Til det er å si at det mye uforklarlig også under panseret på en gammel Freelander. :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da er tålmodigheten nesten brukt opp. I dag startet problemene opp igjen. Har skiftet pluggledninger, rotor, fordelerlokk uten at noe har hjulpet etter at liknende som foreskrevne problem oppstod.

 

- Kjørte hjemmefra og på tur til hytta. Etter 10 minutter startet trøbbel med drakraft igjen. Fikk med et nødskrik bilen til å gå i ca. 10 km/h frem til en avkjørsel. Lot motoren stå på tomgang en stund før jeg returnerte til en nærmere "nødhavn" i håp at dette kunne være en easy fix.

 

Har i dag gått over ledninger og slanger uten å finne noe.

 

Symptomene er/var:

 

1. Mistet totalt kraft etter ca. 10 minutters kjøring i går.

2. SRS varlet slo seg av og på.

3. Turtelleren var også "av/på" når jeg parkerte i avkjørselen, samt at den også viser tegn til disse symptomer også i dag.

 

Bilen starter helt normalt og går villig på tomgang. Når jeg forsøker en kjøreturtur går den "greit" med tegn til fusk de første 100-200 meter, men da starter problemene for fullt igjen og jeg må ned i 1.st gir for å komme meg opp en slakk bakke. Den hoster og peser fælt da, men så snart den får hvile på tomgang høres den normal ut igjen etter at turtelleren og SRS lampa har slukket etter en stund.

 

Synd å si det etter all jobben som nå er gjort med ny toppakning m.m. men tålmodigheten er tynnslitt.

 

Om noen har et svar som kan føre til et mirakel for bilen basert på disse opplysningene, er jeg selvsagt veldig takknemlig. Om ikke ser jeg ikke lengre annen mulighet enn å enten skrote eller selge den som delebil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få koblet til et diagnoseapparat.

Hvis ikke blir det som å sende tannlegen et MMS-bilde for å slippe årlig kontroll.

Jeg tror du har en dårlig kontakt.
Det kan også være bensinpumpe som sliter og funkar-funkar inte.

Du kan koble 12V direkte til bensinpumpa for å sjekke dette.

Hvis bilen fungerer som den skal med ekstern spenning, så er feilen i strømtilførselen, og som den alltid eminente Håvard Guttormsen har sagt før:

Sikringsboksen til Freelander stinker (sucks) og er offer for høy luftfuktighet.

Jeg klippet opp boksen på en Freelander og loddet opp ca 250 punkter.

Ble bra igjen da.

 

Den feilen du beskriver jar jeg også opplevd ved at det var en dårlig kontakt på en av ledningene inn på ECU (bak batteriet).

Fikk trykket ledningen på plass igjen og bilen var ikke til å kjenne igjen...

 

IMG_2952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Roy !

 

Har ikke diagnoseutstyr og kjenner heller ingen i mils omkrets som har dette heller. Bor selv i Kristiansund hvor det ikke er for mange igjen av disse bilene. Men du er muligens inne på noe når du nevner løse ledninger. Er i alle fall overbevist om at det er noe elektrisk som forårsaker problemet jeg her står ovenfor. Var nede å "rota" litt med ledningene bak/ved ECUen og mener jeg hørte at noe forandret seg i gangen på motoren.

 

Men når det gjelder bensinpumpen finner jeg det merkelig dersom problemet kan ligge her. Dersom denne var problemet burde den vel heller ikke gått så jevnt på tomgang. Uansett koster det jo lite innsats å kople direkte strøm til denne fra eks, sigarettenner-uttak.

 

Må vel se om jeg får manna meg opp til en ny aksjon på feilsøking i morgen...

 

Holder deg/dere oppdatert.

 

 

 

Mvh, Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Burde kanskje vært forsiktig med å tildele et smilefjes i dag, - Men freelanderen går igjen !!!

 

Jeg gikk gjennom og rensa alle ledningskoplinger jeg kunne finne fremme i motorrommet, samt motstandsmålte den brune temperatursensoren. Denne hadde den riktige resistansen. Uansett, den etterfulgte korte kjøreturen endte som fryktet med at motoren startet ganske raskt å fuske. Jo varmere den ble jo verre ble den. Når jeg fikk hangla meg tilbake til utgangspunktet lyste SRS konstant, samt at turtelleren var satt ut av drift. Men motoren gikk på tomgang så jeg benyttet anledningen til å "rikle" på ledninger og slanger i håp om oppdagelse ved å komme borti et sted som kunne få turtelleren til å slå inn igjen. Ingen resultat hverken i og rundt sikringer og ledninger i motorrom eller inn i bilen.

 

Da jeg begynte å slå av og på brytere oppdaget jeg at turtelleren begynte å gå igjen når jeg satte lysene over på parklys. Samtidig oppdaget jeg små glimt i ladelampen.

 

Jeg vet det er 1.ste april i dag, men dette er IKKE aprilspøk !!!

 

Når jeg gikk ut og rakla borti den sorte kontakten inn til dynamoen fikk motoren en helt annen og roligere jevn gange :D . Turtelleren gikk, SRS lampa var slukket og alt virket helt normalt ???!!!. Har faktisk aldri sett motoren helt ned på ca. 800 omdreininger, og da helt jevnt. Tidligere har den jaga mellom 1000-1500. Om det skyldes dette eller andre ting vites ikke. Dagens renseoperasjon kan jo ha hatt andre positive effekter ved seg.

 

Kjørte selvsagt en tur og motoren har aldri kjentes så bra ut før. Ikke vet jeg hvorfor denne feilen/omstendigheten skal kunne ha hatt så stor innvirkning, men om noen vet er jeg lutter øre, for dette begynner nå faktisk å bli interessant. Jeg er rett og slett målløs. :blink:

 

Muligens kan kontakten ha løsna noe da jeg overhalte toppen for dynamoen lå jo "løst" i motorrommet når jobben pågikk.

 

Grunnen for at motoren har virket noenlunde før den ble varm kan etter mine teorier skyldes at dynamoens kontakt ligger ganske tett opptil eksosmanifoilene som kan avgi ganske så mye varme ( temperaturforskjeller = bevegelser ). Til det er også å si at jeg nå mangler et "varmeskold" laget av et asbestlignende materiale. Dette ramla i stykker mellom fingrene mine da jeg overhalte toppen. Uansett bør jeg nå kanskje se om jeg kan få laget noe tilsvarende da jeg ikke har lyktes med å finne dette som reservedel noe sted.

 

Som sagt innledningsvis vil jeg være forsiktig med :). Selv om den går som et skudd nå i dag vet en jo kanskje ikke hva som lurer rundt neste sving. :mellow: Lunefull disse bilene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig!

 

Jeg skulle faktisk foreslå å sjekke alle kontakter og jordingsforbindelser. Min far hadde liggnende problem med sin FL en gang, og det var pga at batteriet nesten var utladet uten at ladelampe eller noe slo inn. Det kan sikkert være greit å gi batteriet en god gammeldags lading over natta for å toppe det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe veldig lignende skjedde med min FL1. Den kunne gå fint over lange perioder for plutselig å feile hele tiden, med symptomene på dra-kraft som du sier. Løsningen ble ny bensinpumpe. Det ble byttet motorstyring, men dette løste ikke problemet. Det var meget vanskelig å feilsøke fordi problemet var såpass ustabilt. Om den var trøblete en dag kunne den være fin de neste to-tre ukene. Men den har vært 100% bra etter bensinpumpebyttet. Ja, helt fram til nå da. men det er en annen sak. (Mista plutselig ALL kjølevæske - verksted sier topp-pakning, magefølelsen sier vannpumpe. Skal sjekkes i morgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har jeg brukt bilen mye den siste tiden uten noen form for feilskjær underveis. Har kjørt anslagsvis 3-4 tanker med variert kjøring. Det et er åpenbart at feilen lå i løs kontakt inn til dynamoen. Kjølevæska er også 110% stabil etter at 1 mm. savershim ble satt på, men da må jeg legge til at jeg fikk problemer med noe svetting. Tror det skyltes for grov maskinering av shimmen på den siden som vendte ned mot toppakningen. Problemet ble løst med Bars Leak Guard. Kjørte med denne "guffa" en god stund før jeg tappa av og erstattet med rød kjøleveske. Til nå har den vært potte tett :) ,- og varmeapparatet, som jeg hadde en bekymring rundt, virker helt fint. Motoren går for øvrig klokkerent, langt over hva jeg forventet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje ikke direkte ditt problem :-), men jeg renset IAC ventilen her en tid tilbake, noe som ga betydligere bedre gange, utrolig møkkete etter 13 år :-/

:-) H

 

Hei, Dette er høyaktuelt å gjøre på de fleste eldre biler. Jeg har merket betydelig bedre gange på 4-5 forskjellige biler hvor jeg har rensket IAC ventilen og gasspjeldhuset med forgasserrens og gjerne med en gammel tannbørste. Naboen ble blank i øynene etter en slik operasjon på hans gamle V70 da den jaget noe vannvittig og nesten stoppet opp på tomgang før operasjonen tok til. Etterpå malte den fint som en katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min 2004 mod har mye av de samme symptomene med fusking, dårlig effekt og antakelig tenning i eksosanlegget (på lyden å dømme) når motoren presses aldri så lite på lavt turtall. Motoren starter lett og går fint på tomgang når den er kald pluss litt til, men etter en tur med fusking og hosting i motbakkene er tomgangen ikke noe å skryte av. Jevn og ujevn gange om hverandre og noe skarpe klikk innmellom - ikke rytmisk. Bilen går greit på høyt turtall.
Feilkoder som går igjen er:

P0480 Cooling fan 1 Control circuit malfunktion (mulig ledningsbrudd, relefeil, jordingsfeil etc)

P0170 Fuel trim malfunction (mulig falsk luft, feil på O2 sensorer etc) O2 sensorer byttet uten forbedring og jeg finner ikke lekkasjer i vacuumanlegget

Får også etter en stund feilkodene:

P0303 Cylinder 3 misfire detected

P0304 Cylinder 4 misfire detected

 

Kan feil i tilknytning til kjøleviften forplante seg eller "lure" ecu'en til å tro at motoren er kald og dermed pøse på med bensin? Har sjekket temperaturgiveren og den ser ut til å virke.

Jeg er gått litt tom for ideer. Kan noen sette meg på sporet etter en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jevn tomgang. Tålte ikke belastning. Fikk satt på diagnoseutstyr på merkeverksted, de fant ingen feil av betydning. Jeg sa bestill bensinpumpe. Den kom og etter jeg monterte den. Problem løst for min del.

Så er ikke alltid diagnoseutstyr er løsningen.

Mvh Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også etter en stund feilkodene:

P0303 Cylinder 3 misfire detected

P0304 Cylinder 4 misfire detected

 

 

Sylinder 3 og 4 har en coil på deling, akkurat som sylinder 1 og 2 har. Det er altså to coiler på motoren. De ligger under toppdekselet. Kjent gjengangerfeil. Husker ikke koden for deffekt coil, men det kan være det du har. Sjekk i alle fall litt nærmere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått feilkode på coilene bortsett fra P0303 og P0304, men det du nevner er selvsagt innlysende. Skal prøve å bytte om coilene først og se om jeg får misfire på 1og 2. Da må det være noe med den ene coilen.

 

Jeg er litt mer i tvil når det gjelder bensinpumpen så lenge motoren ikke fusker når jeg drar på med høyt turtall, men jeg skal sjekke dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2004 mod har mye av de samme symptomene med fusking, dårlig effekt og antakelig tenning i eksosanlegget (på lyden å dømme) når motoren presses aldri så lite på lavt turtall. Motoren starter lett og går fint på tomgang når den er kald pluss litt til, men etter en tur med fusking og hosting i motbakkene er tomgangen ikke noe å skryte av. Jevn og ujevn gange om hverandre og noe skarpe klikk innmellom - ikke rytmisk. Bilen går greit på høyt turtall.

Feilkoder som går igjen er:

P0480 Cooling fan 1 Control circuit malfunktion (mulig ledningsbrudd, relefeil, jordingsfeil etc)

P0170 Fuel trim malfunction (mulig falsk luft, feil på O2 sensorer etc) O2 sensorer byttet uten forbedring og jeg finner ikke lekkasjer i vacuumanlegget

Får også etter en stund feilkodene:

P0303 Cylinder 3 misfire detected

P0304 Cylinder 4 misfire detected

 

Kan feil i tilknytning til kjøleviften forplante seg eller "lure" ecu'en til å tro at motoren er kald og dermed pøse på med bensin? Har sjekket temperaturgiveren og den ser ut til å virke.

Jeg er gått litt tom for ideer. Kan noen sette meg på sporet etter en løsning?

Har du tatt en kompresjonstest? Lekk/hengende/brente ventiler kan forårsake "backfire" og fusking under belastning. Dette kan også føre til at verdiene O2 sensorene leser av er "helt på jordet" og gir feilmelding.

 

Prøv en kompresjonstest. Prøv også å tørne motoren for hånd med en skralle på veiven. Noen ganger kan en faktisk kjenne at det er mindre kompresjon/sylinderlekkasje på en eller flere sylindre på denne måten.

 

Den første coilen går på syl 1 og 4, mens den andre coilen går på syl2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAPPORT:

Motoren går nå som den skal :) i alle fall inntil videre! (fingers crossed)

Hva her jeg gjort for å få orden på tingene?:

  1. renset alle jordinger jeg fant i motor rommet
  2. sjekket for falsk luft. Enkleste måte jeg fant ut var å ta av luftfilter boksen og holde hånden forran gass spjeldet til motoren nesten stanser. Hvis motoren fortsetter å gå, får den luft fra et annen sted enn gjennom luftfilteret. Dessuten vil det være mulig å høre lyden av luft som suges inn i motoren. Ingen funn
  3. byttet lamdasonder (begge). Har senere lest at det bare er den fremste som påvirker blandingsforholdet. Den bakerste sier visstnok kun fra om den fremste feiler.
  4. hatt fra hverandre alle koblinger under panseret, renset og oljet.
  5. tatt komp test, litt lavt resultat på nr 1 (12,5 bar) ellers rundt 14 bar
  6. renset spjeldhus, vanlig startgass er ypperlig til dette

Selv etter alt dette fikk jeg fortsatt ikke motoren til å slutte å fuske.

Det som virkelig gjorde susen, var da jeg satte inn igjen de gamle tennplugghettene på nr 2 og 4! Da våknet motoren til og har siden gått jevnt og uten fusk! :D

Grunnen til at jeg byttet hettene var at de var de originale (10 år gamle). Jeg kjøpte uorginale fra England. Disse var for lange, så jeg "modifiserte" dem. Dette skulle jeg ikke gjort. Ved å gjøre hettene kortere, ødela jeg egenskapene.

 

PS:

- en bonus antakelig av å rense kontaker og jordinger er at nå virker begge lyktejusteringene

- fortsatt gjenstår å få orden på feilkode P0480 Cooling fan 1 Control circuit malfunktion

 

Takk for råd og oppmuntring fra forumet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...