Gå til innhold

Alternative hjulmuttere til P38 / Disco2? noe må jo finnes


knutharald

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvis det er én ting jeg faktisk hater på min P38 så er det de elendige hjulmutterene. Det myke metalldekselet utenpåselve mutteren blir ødelagt superfort og koppnøkler setter seg fast. Alle de kloke hodene hos landrover må ha sovet den dagen de hjulmutterene ble designet. De setter seg fast i verktøyet mitt, på verksted og på dekkverksted. De er bare ikke noe bra. Jeg renger med at jeg ikke er den eneste som har den erfaringen, så jeg lurer på om noen har funnet noen alternativer, muttere i ett materiale uten et mykt deksel utenpå? Passer f.eks ANR4851-BM til aluminiumsfelger eller er de bare til stålfelger?

 

veldig lyst til å høre om noen har noen tips,

 

kh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen problemer med mutterene på min. Sannsynligvis er det blitt brukt altfor stort moment ved ett eller flere tilfeller og dekslene er blitt deformert. Da blir problemet permanent. Tror jeg vil anbefale å kjøpe nye standard muttere som du nok vil få vesentlig rimeligere og senere passe på å bruke riktig tiltrekningsmoment. 109Nm er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje du har rett, og omdreiningsmomentet er nok nøkkelen på kort sikt, mine har sikkert blitt behandlet hardt i sitt tidligere liv. Men ved et lite søk på nettet virker det som om mange har samme problem. Det sies at det blir rust under "cap'en" og det får den til å bule ut og sette seg fast i verktøy. Det anbefales å bore hull i "cap'en" og sprøyte rustforebyggende grease inn. Et tips er vel da å bytte dem ofte, slik at det ikke blir noe korresjonsproblem under dem, men det kan jo være like greit å ha noen riktig gode muttere i solid materiale som holder over tid? Jeg synes uansett at de orginale virker dårlig laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruksjonen er ikke ideell men de holder seg pene lenge i forhold til mye annet.

Kjøper du fra en av de andre leverandørene må du passe på dimensjonene. Det lages egne muttere for å bruke felger fra nyere Range Rovere og er det varierende utvendige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt har ikke vært at de sitter fast, bare at verktøyet setter seg fast i mutterene og at mutterene går istykker. Jeg smører også boltene litt hver gang. Men jeg er ikke i tvil, jeg skal kjøpe meg skikkelige muttere i gjennomgående metall og ikke med cap. :-) hvis de er veldig fancy og glinser får jeg bare matte dem ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut.

 

Jeg husker dette temaet har vært oppe før ( for ikke så lenge siden ), det dukket opp en link da også, men jeg husker ikke i farten. Tror du kunne få sort matte muttere også i den linken, men de var dyre.. Det husker jeg ;) . ( Prøv å søk i forumet på temaet, så finner du det nok )

 

jeg synes også de er litt trøblete, men har på en måte akseptert at de er slik. Har ikke noe korrosjons problem, men som deg så sitter av og til Cap`en fast i verktøyet på enkelte av mutterne og det er jo litt knotete. Kanskje det ville funke å seale Cap`en fast til muttern under og ha litt grease el.lign på verktøyet :huh: .

 

Det er nå proffe muttere uansett, veldig bra grunnkonstruksjon med tanke på sentrering av hjul og riktig torque setting.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme muttere på Disco 2, men da 140 Nm.

 

Har ødelagt én på åtte år, det kan jeg lett leve med. Hvis de er ødelagte og ikke går av, så er det bare å slå en rettsportrekker gjennom senter av hetta, brette ut blikket, gnafse av biter og til slutt hele hetta, med f.eks. en kombinasjonstang. Skru deretter ut mutteren på vanlig vis med passende pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg smører og har ikke problemer med at de sitter fast. Slik jeg forstår det er problemet at de korroderer og at metallhetta derfor forandrer form. Slik at boltemutterene etterhvert blir ubrukelige. Og naturligvis bruker jeg riktig størrelse koppnøkkel, og riktig dreiemoment, come on guys.. :-)

Men takk for svaret over ang fjerning av hetta. Jeg må vel bare kjøpe meg noen reservemuttere

Endret av knutharald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over disse. Men det kan hende at mine er ødelagte fra start da...
Bruker kun 27mm 6-kant, men enkelte av disse sitter bom fast i koppen av og til.

Byttet 3 siste år :(

Alternativet er å bare kjøre stålfelg, da er alt bare lykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Dette firmaet skal vistnok også levere tilsvarende kvaliteter i hjulmuttere til RRp38 ( selv om de ikke står listet der )

Det er altså muttere uten slike pyntekåper, som du ser.

Hvis du synes de virker ok, kan du jo prøve å sende de en email å spørre.

http://www.wrington.co.uk/landrover%20alloy%20wheel%20nuts.html

 

wp87922fa4_05_06.jpg

 

wpe96e9c8c_05_06.jpg

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...