Gå til innhold

Feil olje på TD5 10w40


Dagson

Anbefalte innlegg

Husk også at oljens egenskaper til å motstå belastning, altså varme, elde, mulighet til å oppta og holde forurensinger fra fuktighet, forbrenningsprosess og slitasjepartikler fra motorens komponenter suspendert i olja, varierer MYE.

Derfor er det viktig å velge viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har kjørt på A5/B5 olje både fra biltema, mekonomen og valvoline. Hvis jeg tolker forklaringene om ACEA riktig ser det for meg ut som at A5/B5 er en smule bedre enn A1/B1. Men dette har jeg ikke noe greie på annet en det jeg har lest.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest en plass A1/B1 er for å gi riktig smøring før fullt oljetrykk oppnås ved start. Dyrt å sjangse på olje med feil spesifikasjoner for å spare småpenger i det lange løp. Castrol olje er ofte på tilbud hos nett annonsører( store kvanta i 20L forpakning gir bra pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oversikten der er ikke en bibel, og å lete etter A1/B1 olje til TD5 i 2017 er bare tull. A5/B5 er mye vanligere, og overoppfyller de gamle kravene.

 

Se:http://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

 

A1/B1 er nå tatt ut av ACEA systemet, antar for det den er foreldet og erstattet med A5/B5.

 

Denne Biltema oljen oppfyller kravene: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W-30-Longlife-2000023658/

 

Jeg tenker at kanskje Castrol o.l. "merke" oljer er bedre ,men har heller ikke hørt om en TD5 motor med skader som følge av feil olje.

 

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Biltema oljen oppfyller kravene: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W-30-Longlife-2000023658/

 

Jeg tenker at kanskje Castrol o.l. "merke" oljer er bedre ,men har heller ikke hørt om en TD5 motor med skader som følge av feil olje.

 

Du har helt sikkert rett, men hvorfor er den da ikke merket A1/B1 sålenge den oppfyller det kravet også ? Det er jo det vanligste ved oljer ( alle krav den oppfyller ramses opp)

 

Forøvrig ser jeg at prisen på den BT-kanna er 419, mens Jula tar 599 for sin Mobil 1 Fuel economy. Ofte har de den på tilbud også, men selv til fullpris koster det så lite ekstra pr år, at jeg tar med råd til det. Sikkert sløsete tenkt, men det er ikke der jeg legger sjela mi akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne Biltema oljen oppfyller kravene: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W-30-Longlife-2000023658/

 

Jeg tenker at kanskje Castrol o.l. "merke" oljer er bedre ,men har heller ikke hørt om en TD5 motor med skader som følge av feil olje.

 

Tron

 

Denne oljen oppfyller og kravet til tdv6 uten DPF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgets kvaler...

Biltema helsyntetisk motorolje 5W-30, Longlife koster 1257,- per 12 liter og må kjøpes i en Biltema butikk når man vil.

CASTROL EDGE PROFESSIONAL TITANIUM FST A5 5W-30 koster 1275,- fra BilligBilpleie.no, må bestilles og kan hentes på lokal post i butikk etter noen dager.

Jeg kjøper mye fra Biltema men de er ikke lenger det opplagte valget for å ting til fornuftig pris og i dette tilfellet velger jeg nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe så mye at det blir fraktfritt så sammenligningen ble kanksje litt feil sånn sett.

 

Nå, det er fler som regner fraktkostnader på netthandel som endel av " faste-kostnader" ved å ha bil.

 

gjennomsnittlig 1,5 forsendelser pr mnd fra Island4x4 / Rimmerbros f.eks.....

 

20pund + fortollingsgebyr tilsvarer vel omtrent diesel + bompenger for å kjøre fra hjemme til Alnabru 2 ganger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljeselskapene lager en ny olje er det pløtlich forandringer i hos alle leverandørene. de skal selge den siste og dyreste olja.

 

Se i brukermanualen din hva slag olje motoren din skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljeselskapene lager en ny olje er det pløtlich forandringer i hos alle leverandørene. de skal selge den siste og dyreste olja.

 

Se i brukermanualen din hva slag olje motoren din skal ha.

 

Du har sett det du også, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ mistenke at Biltema har fått ny leverandør ellernoe. Da alle oljene bytter embalasje, og spesifikasjonene er endret på de nye i forhold til de gamle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...