Gå til innhold

Vurderer '07 puma som fam.bil - ønsker innspill


axelros

Anbefalte innlegg

Familien øker fra to til tre, og med bikkje i tillegg trenger vi en ordentlig bil med plass og 4x4. Vi bor litt krøkkete til, og farter en del på dårlig brøyta veier så har behov for ordentlig 4x4 ?og har mye utstyr som skal med så trenger plass! - kjører hilux nå og den er støtt og stadig ganske fullpakket)

 

Har sett på en defender puma s 2007, 97 000km, pent holdt, 235000kr (før pruting og før omreg til pers.bil), men er litt i tvil når det gjelder hva jeg bør forvente av kommende drifts/verkstedsutgifter.

Jeg er klar over at baksetene kan for noen (lange) oppleves som trange, men det tar noen år før det nye familiemedlemmet rekker å bli så lang....så der er jeg ikke så bekymret. Videre så vet jeg med meg selv at det sikkert finnes andre og mer fornuftige bilvalg, men da må jeg i så fall kun lytte til lommeboka, og det er vanskelig når hjertet banker for defender.

 

Det jeg lurer på er som nevnt:

 

1)hva bør jeg forvente av kommende drift/verkstedsutgifter (sånn ca selvfølgelig)

2)er det behov for ekstra varmeapparat når bilen har webasto, eller hjelper den kun i forkant?

3)går det greit med bakoverlente barneseter i baksetene?

4)er det noe spes jeg bør se etter på visning/spørre om? (Den er ikke terrengkjørt)

5) andre tips/råd/meninger og innspill mottas med stor takk!

 

-Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Med Puma i 2007 kom Defender med bra varmeapparat. Og bilen er på endel områder bedre bygget enn sine forgjengere. Blant annet mye bedre dører enn det rasket som tidligere modeller har. Uansett om Webastoen er inni kupéen eller montert i motorrommet, er det gull verdt.

 

De som skrur på disse bilene sier de er bra. Lite tull med Fordmotoren. Kan absolutt anvendes som familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre plass i en Defender enn i en tilsvarende Hilux? Jeg tviler. Då må du i så fall over på en Defender 130, men de er fine de. Støtter ellers synspunktet om at Defendere eldre enn 2007 har dårlig varmeapparat, men de er gjerne utstyrt med Webasto(er) i tillegg for å kompensere for dette. Ellers er vel Hilux kjent for å være mer driftssikker. En Defender må du vel ha på service ca en gang året. Kjenner ikke serviceintervallet på Pumaen, men for de eldre er det 10.000 km. Med litt småplukk blir det fort mellom 10.000 - 20.000 kr i året i service/rep samt understellsbehandling hver vinter til 2.500 kr. Ett nytt sett med dekk/felger kommer på 6 - 15.000 kr. Ellers så faller brukte Defendere lite i verdi om man holder dem vedlike. Tror ikke det byr på problemer med bakovervendt barnesete. Har selv kun brukt forovervendt forsete. Ingen airbags i Defender.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45403025&reference=2014/2/vertical-3/18/5/454/030/25_1513568999.jpg

image.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ikke lett å si noe om, men mindre enn en RR og Disco (min erfaring)

2: Det blir ikke varmt nok for de bak, på kalde vinterdager. (kan lett gjøres noe med)

3: Ja

4: Kjør minst 3 forskjellige biler før du kjøper, de er alle forskjellige.

5: Hvordan er bilen blitt behandlet, Defendere fra kjærlighetshjem er som regel bedre. Sjekk om det er lekkasje under frontrute, du ser det når du åpner frontdørene. Løft opp matter, sjekk om det er lukt/fukt.

 

Har kjørt minst 100.000 i Defender med familie, både Puma og Td5. Jeg tør påstå at de trives bedre i Disco 3, men når vi kikker tilbake på bilder fra turer med Defenderen, så er smilet tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Eldre Defendere har gjerne Webasto under baksetet. Tror største grunnen til at Defendere kan være kalde er mange luftlekkasjer og lite isolasjon. Trekker inn kaldluft både her og der. Har blitt noe bedre på de nyeste. De mangler blant annet luftelukene under frontruten.

 

På lengre vinterturer med Defender i dalstrøka innafor er jeg gjerne kledd med langt ullundertøy, ullgenser, anorakk, vintersko og ulllue... :-) ikke bare pga temperaturen inne i bilen, men man må rett som det er trekke folk opp av grøfta og lignende. Har hjulpet tyskere på sommerdekk, bryllupsgjester i smoking og med Jaguar, sittatrenger, bmw'er m mange flere. Får legge til at jeg jeg har greid å kjøre meg fast selv noen ganger selv og mottatt assistanse fra andre hyggelige bilister (var greit med en amcar-nabo som hadde vinsj, 60 m vinsjkabel og kasteblokk).

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har akkurat kjøpt en `02 Defender, som skal tjenestegjøre som familiebil for en ganske gira familie på 4....

 

Jeg er foreløpig litt betenkt...... og studerer D2 og D3 annonser nesten hver dag..... :)

 

Støynivået er det jeg bekymrer meg mest over, spesielt transmissionsstøy.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transmissionstøy???? Har jeg aldri lagt merke til. Støy er det minste problemet med en Defender...

 

Hvor finner man slike unike koner? Har ennå til gode å ha en kone, kjæreste eller samboer som er defenderfan.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene med varme i Defender er at setekassene hindrer varmen i å komme bakover og det blir fort kalt på beina til de som sitter bak.

Enig. Det må monteres eget varmeapparat som blåser luft bak.

 

webasto vannvarmer sørger for at motor har høy nok tempratur, den gir ikke mer luft inn i bilen.

Noen har riktignok dieselvarmer som blåser varmluft montert bak, og det virker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transmissionstøy???? Har jeg aldri lagt merke til. Støy er det minste problemet med en Defender...

 

Hvor finner man slike unike koner? Har ennå til gode å ha en kone, kjæreste eller samboer som er defenderfan.

 

Hu har to søstre, men begge er i kategorien miljøvernere med Prius og annet styggedom.....

Forresten - glemte fortelle at fruens hovedbil er en Nissan Leaf... :)

Fruen i fint driv i en elv på Veg ut fra Grønndalur, Island 2010:

34552_450263896534_8282169_n.jpg

 

Forsering av humpete veg, fortsatt med fruen bak rattet:

66350_490893476534_1239825_n.jpg

 

 

Edit: jeg håper jeg får noen til å teste Defendere min, for få en second opinion på dette med støy. Er det noe galt med bilen tro ?

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt én Td5 (min første Defender). Det var min mest støyende bil, pga motor, ikke drivverk. Har siden sverget til 300 Tdi. Har selv prøvd Leaf, men funnet ut at den er helt uaktuell etter å ha lest på elbilforum at rekkevidden er 90-100 km vinterstid.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Puma i to år nå. Bilhold og utgifter vil alltid være en usikkerhetsfaktor, men rent statistisk vil en kunne gjøre valg i starten som reduserer sjanser for overraskelser. Selv har jeg opplevd at Puman har vært den bilen som har representert minst utgifter i de to årene jeg har hatt den. Utgiftene kommer nok, som på alle biler, men så langt er jeg utrolig fornøyd. Starter alltid og er driftssikker som bare det. Den er varebil, men planlegger å sette inn resten av 5 seter. Da blir den optimal som turbil for familien. Fordmotoren gar ikke den fine lyden/gangen som Td5, men du verden den har bra moment og fint turtall sammen med 6 trinnskassa. Stabil og god på veien og egner seg fint til lange turer.

 

Men defender er defender, og det er ikke den vanlige familiebilen uansett hvordan en vender på det. Men ungene elsker den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har hatt 110 SW og Defender som familiebil i 16-17 år. Kjøpte brukt '87 td 110 Sw i 1997 når en 2dørs range Rover var blevet for trang for 2 børnestoler og sittepute. Foruten en kort periode med japansk (kjøpte en ny 4 dørs Navarra i 2006, ble byttet til ny 2007 Puma året etter - bla pga. press fra familjen :) samt at jeg fandt ut av at japanske biler var ikke mer pålitlige end 1999 TD5 Defender født med en del TD5 børnesykdomme ). Mine børn på 25, 19 og 17 ønsker stadig at reise sammen med oss, når de kan og kunne ikke tenke seg annet end Defender.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er dårligere plass under hardtopen på denne, enn det er baki en 110 stasjonsvogn. I tillegg så er det nok enda kaldere på planet der enn det er baki en Defender. Var det ikke ei bikkje med i kabalen og? Det er sikkert ikke så stas for den bakpå Hi-luxen i 20 minus. Og med unger i baksetet så er det ikke sikkert det er optimalt å ha bikkja der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til komfort, kjører jeg gjerne en fulllasted Defender over et vilkårlig track i Island og kommer til at nyde det, selv på standard 7.5x16 Michelin.

Eneste 4x4 som jeg har prøvet som kom tett på Defender på dårlig vei var Land Cruiser 80 autom på 44" og Land Cruser Troop carrier, modifisert med spiralfjedre for og bak samt 38" dekk. Den eneste som overgikk Defenderen var min 2dørs V8 automat '85 Range Rover på 33".

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode og konstruktive innspill!

 

Er det bedre plass i en Defender enn i en tilsvarende Hilux? Jeg tviler. Då må du i så fall over på en Defender 130, men de er fine de. Støtter ellers synspunktet om at Defendere eldre enn 2007 har dårlig varmeapparat, men de er gjerne utstyrt med Webasto(er) i tillegg for å kompensere for dette. Ellers er vel Hilux kjent for å være mer driftssikker. En Defender må du vel ha på service ca en gang året. Kjenner ikke serviceintervallet på Pumaen, men for de eldre er det 10.000 km. Med litt småplukk blir det fort mellom 10.000 - 20.000 kr i året i service/rep samt understellsbehandling hver vinter til 2.500 kr. Ett nytt sett med dekk/felger kommer på 6 - 15.000 kr. Ellers så faller brukte Defendere lite i verdi om man holder dem vedlike. Tror ikke det byr på problemer med bakovervendt barnesete. Har selv kun brukt forovervendt forsete. Ingen airbags i Defender.
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45403025&reference=2014/2/vertical-3/18/5/454/030/25_1513568999.jpg

 

Hiluxen vi har i dag er en X-Cab varebil, og der er det ikke mye plass til barneseter bak (+ uforholdsmessig dyrt å omregistrere bilen). Det er klart man kan se på en dobbel-cab, ref.linken. Men så var det dette med å tenke med hjerte vs. hjernen.... ;)

 

Jeg er ganske sikker på at det er dårligere plass under hardtopen på denne, enn det er baki en 110 stasjonsvogn. I tillegg så er det nok enda kaldere på planet der enn det er baki en Defender. Var det ikke ei bikkje med i kabalen og? Det er sikkert ikke så stas for den bakpå Hi-luxen i 20 minus. Og med unger i baksetet så er det ikke sikkert det er optimalt å ha bikkja der heller.

Helt enig hva gjelder bikkje bak i hardtopen. Har hardtop per i dag, og bikkjeburet på planet, men må innrømme at bikkja kommer inn i cabinen når tempen kryper ned, og forbi -15...(er en polarhund, men en "godt vant" utgave)...

 

Hiluxen er nok kanskje mere driftssikker (uten at jeg kjenner kostnadsnivået til en Puma), med intervaller på 30.000 km. Har hatt bilen siden den var ny (09), kjørt 97.000 og enda ikke hatt noe uforutsett, kun byttet slitedeler.

 

Men en Hilux er IKKE en Defender :D

 

Vi har sett på mange andre større suv/4x4, men de blir fort utenfor vår prisklasse, eller så har de rullet veldig(!) langt.

Etter å ha lest en del rundt på formuet, så later det til at det er mye man kan gjøre selv med tanke på service/utskiftning av slitedeler o.l. som kan være med å redusere utgifter. Og hvis jeg har forstått det riktig, så er vel en Defender en "enklere" bil - mekanisk/elektrisk? (Noe som kan kanskje være både en fordel og en ulempe?)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil :)

Har du unnersøkt hvor meget det koster at omregistrere den som 7 seters personbil?

 

Enig, den ser fint ut!

 

Gitt at jeg har tastet inn de riktige tallene i "kalkulatoren" på toll.no, så koster det ca 58.000 om jeg gjør det med en gang. Hvis jeg venter til 25.09.2014 så koster det ca 33.000.

Hvis det blir bilkjøp er planen å vente til 25.09, siden vi klarer oss med 2 seter frem til den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.. Hvis jeg skulle hatt familiebil idag og hadde muligheter til en så flott Defender; jeg sier bare KLIN TIL !!! Det er ikke sammenlignbart med noe når det gjelder bruksmuligheter.

De er sjarmerende, tøffe, gode å kjøre, stor plass; du gjør den til det du vil; Overlander eller barnehagebil... Problem? Nei !

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hel og fin ut på bildene, ta en kjøretur.

På min Puma løste jeg varmeproblemet med en sånt fleksirør til avtrekksvifte som man får kjøpt på Biltema. (aluminium)

På fjellturer vinterstid tok jeg bare ut den ene varmluftåpningen i dæsjen, og tilpasset røret slit at det gikk bakover, over cubbyboxen, og ned på gulvet til barna.

Kosta 200kr, så jo litt romfartsgaffa ut, men funka veldig bra. (ikke en varig løsning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig, den ser fint ut!

 

Gitt at jeg har tastet inn de riktige tallene i "kalkulatoren" på toll.no, så koster det ca 58.000 om jeg gjør det med en gang. Hvis jeg venter til 25.09.2014 så koster det ca 33.000.

Hvis det blir bilkjøp er planen å vente til 25.09, siden vi klarer oss med 2 seter frem til den tid.

Pass på at du benytter co2 i kalkulatoren så blir det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Pass på at du benytter co2 i kalkulatoren så blir det riktig.

 

Oi!!

Takk for viktig informasjon! Jeg har regnet på "diesel", og ikke co2. Med ny utregning er det jo snakk om en relativt stor økning :angry:

 

Hvis jeg gjør om.reg nå, så koster det ca 106.000kr, mot 63.000kr hvis jeg venter til september!

Rett og slett en nok så stor kjedelig beskjed å få...

 

Må gå i tenkeboksen!

 

Gjør jeg det riktig hvis jeg fyller inn "250" som NoX mg/km? Det var det som kom opp på Toll.no hvis man ikke hadde nøyaktig tall - deres kalkyle tok utgangspunkt i produksjonsår.

 

Og selger opplyser 291g/km som co2 verdi - noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hel og fin ut på bildene, ta en kjøretur.

På min Puma løste jeg varmeproblemet med en sånt fleksirør til avtrekksvifte som man får kjøpt på Biltema. (aluminium)

På fjellturer vinterstid tok jeg bare ut den ene varmluftåpningen i dæsjen, og tilpasset røret slit at det gikk bakover, over cubbyboxen, og ned på gulvet til barna.

Kosta 200kr, så jo litt romfartsgaffa ut, men funka veldig bra. (ikke en varig løsning)

Vi tok med ekstra tepper til barna når jeg hadde 1999 bilen (kold) og 1987 bilen (sk..e kold ). De syntes det var koseligt og glædede seg til tur i kulden :)

Puma varmede godt nok. Defender 130 td5 varmer lidt bedre end td5 110 pga mer kompakt kabine men ikke lige godt som Puma.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...