Gå til innhold

1996 P38 2.5 DSE


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe Hardy kobling?

 

Du har jo de vanlige Norske forhandlerne som Motorpol, Sandven og gjerne EWS ( erik winther sørensen ), det er bare å ta kontakt. Jeg mener P/N til 2,5 Diesel er TVF100010.

 

Vil du bruke UK du kan sikkert kjøpe herfra:https://www.lrdirect.com/TVF100010-Drive-Coupling-Rear-Prop-Ds-Ma-O/?sfi=TVF100010&keep_https=yes

TVF100010.jpg

 

 

 

 

( Fin nøkkelring også da )

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke stor fan av Britpart, så det hadde vel blitt OEM fra Bearmach eller en av de fra Allmakes, de til drøye £30.

 

Det blir litt sånn vurdering hvor mye arbeide det er å bytte kontra pris.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et komplett sett fra Barry som skal vare oem. Her følger alle bolter og mutre med også. Ca £49 pluss frakt. Greide ikke å finne ut om Barry er en merkeforhandler, men i og med at det står oem i annonsen på ebay bør vel dette være trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått montert ny chip i bilen (www.trimchip.com) og bilen skal nå yte om lag 170 hk og dertil dreiemoment.

 

Bilen oppleves som fantastisk mye kvikkere, og har et vesentlig bedre bunndrag. Ikke powerbox, men ny programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett på ebay etter såkalte "door straps" eller "door check straps". Overraskede få til salgs. Antar det er liten vits å kjøpe brukte, uten at det lå brukte til salgs, da.

 

Fant en forhandler på ebay som selger slike, men denne holder til i Australia, og prisen per stykk er £37, + ca £40 i frakt. Noen som vet om man kan bestille disse nye i Norge, og eventuelt hva disse koster?

 

Har det samme problemet, det er slakke mellom splittpinnen og hullene som gjør det. Hvis du flytter splittpinnen litt opp eller ned kan det bli litt bedre (pinnen er litt slitt den også). Jeg fikk aldri gjort noe med det der, har vel nesten blitt vant til det men det høres IKKE bra ut...

 

Mitt forslag er å kjøpe større splittpinner på en jernvare og en passende drill av god kvalitet og borre opp til større diameter på splittpinne og hull... En del arbeid men dette burde bli en bedre løsning enn originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten korreksjon; Jeg har også fått tid til å montere og gå over deler jeg har mottatt fra England i helgen. Først, utstyret som er benyttet:

 

 


Først fikk de ankomne grøftelysene seg en liten rens og vask, i tillegg til at jeg kjørte glassrens på lykteglassene.

 

Bildet først er slik de så ut da jeg pakket lyktene ut, deretter vises bildene etter overhaling.

 

Det ble litt dugg på innsiden av lyktene etter rensen.


Innimellom fikk jeg også tid til å montere de to plastdekslene som skjuler baksiden av baklyktene.

Utstyr.jpg

Grøftelys slik de kom i posten.jpg

Etter rengjøring på bakside grøftelys.jpg

Etter rengjøring på forside grøftelys.jpg

Deksel bak høyre.jpg

Deksel bak venstre.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian

Kjekt å følge din tråd, kjekt med de som er litt ivrigere enn noen av oss andre, og som du nok har oppdaget er det et veldig bra forum med mange gode hjelpere :)

 

Vil bare tipse deg , hold deg særdeles langt vekke fra Britparts uansett, har bare erfart det som Drittparts, betal litt mere og få et helt annet produkt.

 

Og tips angående varm motor: termostat skifte, rens av kjølevannsystem, vannpumpe, radiator bytte er heite tips, tar du det i den rekkefølgen så begynner du på det billigste og kan jobbe deg opp over, men du stopper på det punktet der bilen begynner å holde stabil temp. ( vil nok øke litt i den tunnelen, men ikke så mye om du ikke er nedlesset.)

 

Lykke til!

 

PS!

bor du i Hgsd så har jeg Nanocom Evolution til å komme seg inn på bilens systemer, (den er å anbefale å ha i bilen uansett vil jeg vel si :) jeg bor på sør Karmøy så mulighet for lån og hjelp er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian

Kjekt å følge din tråd, kjekt med de som er litt ivrigere enn noen av oss andre, og som du nok har oppdaget er det et veldig bra forum med mange gode hjelpere :)

 

Vil bare tipse deg , hold deg særdeles langt vekke fra Britparts uansett, har bare erfart det som Drittparts, betal litt mere og få et helt annet produkt.

 

Og tips angående varm motor: termostat skifte, rens av kjølevannsystem, vannpumpe, radiator bytte er heite tips, tar du det i den rekkefølgen så begynner du på det billigste og kan jobbe deg opp over, men du stopper på det punktet der bilen begynner å holde stabil temp. ( vil nok øke litt i den tunnelen, men ikke så mye om du ikke er nedlesset.)

 

Lykke til!

 

PS!

bor du i Hgsd så har jeg Nanocom Evolution til å komme seg inn på bilens systemer, (den er å anbefale å ha i bilen uansett vil jeg vel si :) jeg bor på sør Karmøy så mulighet for lån og hjelp er tilstede.

Heisann Rolf,

 

Takker for råd og tilbud!

 

Jeg kjøpte ikke fra Britparts (heldigvis), men fra Barry. Hardykoblingen kostet over dobbelt så mye, men er OEM. Håper det hjelper (har ikke fått den enda).

 

Jeg har faktisk allerede bestilt og mottatt ny termostat, så jeg følger ditt tips :-)

 

Jeg er titt og ofte i Haugesundstraktene, så det er plutselig mulig at jeg kommer innom en dag!

 

mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann

 

Lenge siden sist oppdatering. Jeg skal montere grøftelysene men har ikke skruer til disse. Må jeg kjøpe disse fra England eller er dette hyllevare i Norge? Noen som evt vet hvor jeg kan kjøpe disse skruene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

En liten oppdatering i hverdagen er kjekt.

 

Ser ut til at rubbing, polering og forsegler holder bra. Vask i dag.

 

Fikk også tak i skruer til grøftelysene, slik at disse også kunne monteres.

 

P38 240514.jpg

P38 240514 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UR84-skilt faktisk, import via Molde en gang i tiden? :)

Jeg har lest meg litt opp på Gearbox Overheat-meldingen som jeg har konstant på min P38 siste dagene, og mange plasser anbefales det å IKKE montere grøftelys på dieselen pga radiatoren til girkassa som ligger rett bak grøftelyset på venstre side.
Det er også årsaken til at dekselet der er perforert kontra plastdekselet på høyre side.

 

Likte stereo-oppdateringen din, diskret og pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Da har jeg fått tatt en liten langtur (Bergen - Haugesund). Forbruk 8,6 l/mil i følge kjørecomputeren.

 

Bilen har så langt vært upåklagelig. Jeg merket at temperaturen steg på vei oppover i Bømlafjordtunnelen. Lå her med godt pådrag i oppoverbakken, i underkant av 3500 omdr/min. Er det normalt at denne dieselmotoren går varm med pådrag i oppoverbakker over tid? Noen som vet om disse motorene er kjent for å bruke mye olje?

 

Ellers lurer jeg på om det er gode "upgrades" på disse bilene. Motorrommet er for øvrig rimelig skitten. Er det spesielle hensyn jeg må ta med motorvask på P38?

 

Ellers virker faktisk alt fremdeles.

Hei

Kjører stadig vekk i Bømlafjordstunnellen med min P38 98 mod. Merker ikke noe særlig temperaturøkning selv ved godt pådrag. Kneppingen når du åpner dørene forsvinne om du skifter festene so dørstopperne er festet i . Hullet er blitt for stort. Bestilte disse fra england til ca 10 kr stykket.

Forbruket mitt ligger rett under literen på mila. Da er der også endel småkjøring. Det kan ikke være galt med så mye bil. Ellers så bruker den minimalt med olje.

 

Mh.Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...