Gå til innhold

1996 P38 2.5 DSE


Anbefalte innlegg

Lenge siden siste oppdatering.

 

Her i gården har det skjedd en del omprioriteringer. Ny båt (!) er på plass (skjønner at dette kan være forvirrende, men forklaring kommer etterhvert).

 

Vi har vært på båtferie i sommer, og familien, og spesielt fruen, elsket dette så mye at vi nå faktisk har handlet stoor båt. Forutsetningen for dette var at min kjære kone måtte selge sin egen bil, og ta til "takke" med vår (min) P38 som hverdagsbil. Du verden, dette ble akseptert.

 

Så;

 

For noen dager siden satte hun seg i bilen (fordi hun måtte) for å gjøre noen ærend.

 

Hva skjedde så...(?)

 

Jeg fikk telefon på jobben...

 

"For en fantastisk bil å kjøre, dette var jo helt fantastisk. Jeg sitter høyt, og har full kontroll".

 

Tja, hva skal jeg si?

 

"Min" bruks- og kosebil har altså nå blitt min frues yndlingsbil, og jeg får knapt brukt den.

 

På den annen side, hva kunne blitt bedre. Vi deler nå både interessen for å være på sjøen (som jeg elsker), samt verdien av å kjøre er "ordentlig" kjøretøy.

 

Kunne det vært bedre?

(PS. Neste delprosjekt er å oppgradere interiør - flere oppdateringer kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror nok det er hipp som happ med syntistisk olje med rett tall 5w30.

Disse motorene er noen skikkelig slitere, det er dieselpumpe, vannpumpe og annet 'accessories' som ryker på disse.

Edit. korrekt viskositet.

-Finner alt du trenger her forøvrig:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=31971

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 3 år senere...

Mye regn og snø har falt siden dette innlegget. Tenkte jeg skulle fortsette i denne tråden med siste oppdaterte status.

 

Har hatt en lyseblå 2000 modell P38 nå siden 2015, og denne har nå passert 320 000 km. Gikk greit gjennom forrige EU kontroll, men måtte bytte litt deler.

 

Uansett, for noen uker siden hadde jeg vært på jobbreise, og jeg fant ut at fruen hadde brukt P38'en fremfor sin egen Corolla. I denne sammenheng spurte jeg henne hvordan hun likte seg i P38'en, og "joda, hun følte seg mye tryggere i denne bilen, bare den starter". Sistnevnte bunner i at for et års tid siden så slet jeg med startsperre og sentrallåsen på bilen, og det var litt tilfeldig om den startet på første forsøk. Jeg fikk stort sett alltid start på den, pga diverse triks og metoder i riktig rekkefølge som måtte til. Dette var jo ikke fruen interessert i, hvilket tilslutt endte med at Corolla'en kom på tunet. Den starter jo alltid, men utover det så er det vel ikke så mye mer å skrive hjem om.

 

Dette førte videre til at jeg spurte om fruen kunne tenke seg en P38 selv, noe som hun gjerne kunne, så lenge den starter og går hver dag. Jeg gikk igjennom alle lagrede annonser på finn.no, og fant blant annet frem annonsen til en annen entusiast her på forumet. Etter litt tautrekking, så ble vi enige, og jeg skulle plukke opp bilen denne uken, på vei hjem fra jobbreise.

 

Dessverre ble jeg sittende forsinket i Gdansk, som igjen førte til senere avgang fra København til Oslo, men selgeren (Lars) hadde det visst relativt travelt på jobb, så om jeg kom litt sent, så var visst ikke det så ille. Uansett, på tirsdag som var, kl 2250, så gikk jeg av flytoget ved Oslo S, og ble etterhvert plukket opp av Lars. Det bar rett opp til hans lokale for å skifte til vinterhjul.

 

Her i rundt kl 2330 tiden...

 

 

47510940_2202529479779361_1736133275484684288_n.jpg

Vinterdekkene var kommet på, og vi begynte å få inn tilhørende hjulsett, felger og litt smådeler som fulgte mer. Skal jo ikke legge skjul på at jeg så frem til dette, da Lars har mange gode referanser når det gjelder biler som han har hatt. Utvendig var bilen over gjennomsnitt vedrørende kosmetisk utseende, bortsett fra en liten rustsak som jeg skal få utbedret senere. Dette var naturligvis opplyst om på forhånd. Innvendig så bilen særdeles pen ut. Det litt artige er at bilen er utstyrt med såkalt Oxford interiør, noe som jeg aldri har sett før. Kjørekomforten i disse setene står ikke tilbake for noe, tør jeg påstå.

 

 

47423860_458916731300668_6558889929756114944_n.jpg

47485860_303958826883057_3202867450337034240_n.jpg

47573064_2242018412740320_2226321165742243840_n.jpg

47573605_380079856070181_816542530727313408_n.jpg

47576205_274902973369691_6652661027311714304_n.jpg

47580797_516381075535358_2582986142039146496_n.jpg

Vel ute på veien, så hadde jeg planlagt å kjøre over Hardangervidden. Mest fordi det er den veien jeg er mest kjent, og jeg hadde fått med meg et par timer tidligere at vidden var akkurat åpnet igjen. Før jeg kom så langt var det greit å fylle opp tanken. 

47575009_348285689054161_6574898355200065536_n.jpg

Det som var litt snodig, var at det kunne virke som om tankmåleren ikke var så glad i at jeg fylte opp tanken absolutt helt. Da jeg startet bilen igjen, så fikk jeg en melding på displayet som jeg aldri har sett på P38 tidligere.

 

47571180_891496591240484_5193021438352687104_n.jpg

47473936_210259079888741_1332346074089652224_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingen fare. Dette er min femte P38, og jeg vet at ting kommer til å komme. Jeg visste uansett at tanken var full, og det var absolutt ingen diesellekkasjer under bilen der jeg sto. Beste tipset jeg hadde var å toppe opp tanken igjen på Geilo, slik at jeg kom meg trygt til Bergen. 

 

Turen gikk fra Drammen og mot Hønefoss og Gol. Derfra var veien videre til Geilo gitt, samt turen over Hardangervidden, Eidfjord, Voss og tilslutt til Bergen. Greide å holde en brukbar snittfart på rundt 70 km/t, da det var veldig lite trafikk, og forholdsvis bare veier. Uansett, det var veldig greit å tikke av "halvveis" i Geilo, selv om klokken var rundt 0400.

 

På Geilo merket jeg at det for alvor begynte å bli ganske glatt og isete, og selvom jeg ikke pleier å bruke piggdekk på mine biler, så var det litt betryggende at dekkene var forholdsvis nye.

47679691_2235593696696283_2644607906145632256_n.jpg

Som planlagt, så toppet jeg opp tanken på Geilo. Trodde det skulle gå mer en litt over 20 liter, men dette hadde jo stort sett vært langkjøring. Uansett var det greit å vite at tanken var full til turen over vidden, og tilslutt til Bergen. Kaldt var det også begynt å bli.

47686402_722828244769162_7519539857488609280_n.jpg

47580173_1310984112375428_8240372263250034688_n.jpg

Deretter startet turen over Hardangervidden, og selv om veien var åpen, så var det både isete og vinden var i ferd med å ta seg opp igjen. Eneste biler som jeg så over vidden var brøytebiler. Spesielt mot siste etappen over vidden begynte vinden å ta litt tak, antageligvis fordi det var mer åpent på denne strekningen. Når det er sagt, så var det fremdeles veldig ok å sitte inne i en P38, i god og behagelig temperatur.

47494666_2111152292547844_1217725895314243584_n.jpg

47579952_525915111222906_7137697168722231296_n.jpg

Vel nede i Eidfjord, begynte å jeg å ane håpet om snart å være hjemme. Klokken nærmet seg 0700, og jeg var på vei mot Voss. Jeg fikk likevel med meg turen over Hardangerbroen.

47297489_324061108194460_1492603969761968128_n.jpg

Vel fremme på Voss, hadde neste dag krøpet frem. Det hadde min egen søvnighet også gjort. Jeg kjørte innom en Esso stasjon, og fikk meg en varm kopp kaffe og litt å bite i.

47493506_356972088183111_243707984952164352_n.jpg

Siste etappe fra Voss til Bergen tok jo (selvsagt) en evighet. Trøttheten begynte også å melde seg på nytt og jeg så frem til å krype under dynen, etter at unger var levert på skole og SFO. Uansett var det en opplevelsesrik tur, i "ny" P38. Veldig gøy å "overta" gode eksemplarer. Bilens BECM og ECU skal nok ta turen over til Hr Guttormsen (selv om det for tiden fungerer). 

47453995_601340686977388_1690502572269371392_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Artig tråd : Jeg hadde selv P38 og savner den til tider, selv om det var en del krøll med "juletre" hvor bilen datt ned på bumpstops.. Etter å ha gått grundig lei av alle feil skiftet jeg alle høydesensorer, komressor, ventilblokk,samt radiator, dynamo, vannpumpe og mere til. Alt i alt rundt 30.000 i deler.. Den funka ypperlig i over 2 mnd inntil veivakslingen knakk.

 

Da blei jeg forbanna solgte den for 5000kr til en på forumet her. Jeg vet ikke om den har kommet seg på veien igjen, eller endte sine dager som delebil.

Så blei det å kjøre mercedes e-klasse ei stund inntil registerkjedet pluselig røyk på den (?!) - så den blei pressa til en kube..

 

Så blei det til at eg kjøpte meg discovery 2 i 2016. Den føles ikke like komfortabel og luksuriøs som P38`en. Litt ørstere er den og - terrengegenskapene er noenlunde like.

-Men jeg har nå blitt like glad i discoen som jeg var i p38`en. Fantastiske biler begge to - med masser av komfort og kjøreglede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...