christianvig Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Lenge siden siste oppdatering. Her i gården har det skjedd en del omprioriteringer. Ny båt (!) er på plass (skjønner at dette kan være forvirrende, men forklaring kommer etterhvert). Vi har vært på båtferie i sommer, og familien, og spesielt fruen, elsket dette så mye at vi nå faktisk har handlet stoor båt. Forutsetningen for dette var at min kjære kone måtte selge sin egen bil, og ta til "takke" med vår (min) P38 som hverdagsbil. Du verden, dette ble akseptert. Så; For noen dager siden satte hun seg i bilen (fordi hun måtte) for å gjøre noen ærend. Hva skjedde så...(?) Jeg fikk telefon på jobben... "For en fantastisk bil å kjøre, dette var jo helt fantastisk. Jeg sitter høyt, og har full kontroll". Tja, hva skal jeg si? "Min" bruks- og kosebil har altså nå blitt min frues yndlingsbil, og jeg får knapt brukt den. På den annen side, hva kunne blitt bedre. Vi deler nå både interessen for å være på sjøen (som jeg elsker), samt verdien av å kjøre er "ordentlig" kjøretøy. Kunne det vært bedre?(PS. Neste delprosjekt er å oppgradere interiør - flere oppdateringer kommer) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Hei igjen folkens, Skal ta oljeskift snart, slik at motoren er klar for litt kaldere klima. Noen som har olje som kan anbefales? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valvolainen Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 (endret) Tror nok det er hipp som happ med syntistisk olje med rett tall 5w30. Disse motorene er noen skikkelig slitere, det er dieselpumpe, vannpumpe og annet 'accessories' som ryker på disse. Edit. korrekt viskositet. -Finner alt du trenger her forøvrig: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=31971 Endret 20. september 2014 av valvolainen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Igjen lenge siden forrige oppdatering. Har endret tittelen da familien har kjøpt enda en P38. 1999 4.6 HSE som har gått litt i overkant av 152 000 km. I dag var det litt kjekt å være bergenser, i tillegg til å ha greie biler; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy 62 Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Fine vinterbilder Christian men hvorfor har du tåkelys på DSE,n? Tenker på kjøleprobleme på disse diselbilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Fine vinterbilder Christian men hvorfor har du tåkelys på DSE,n? Tenker på kjøleprobleme på disse diselbilene. Hm... Trodde kjøleproblemene var forbeholdt DSE'ene med automatgir? Min er manuell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy 62 Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 OK, vanskelig å se utvendig på bilen din at du har manuelt gir så jeg bare lurte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Se der, ja. Da var DSE'en til salgs etter at jeg solgte den i fjor. Ser ut til at den har fått seg ganske hard medfart. http://www.autodb.no/bil/search/?xBrand_Multiple=1234994&xModel_Multiple=1234998#AdItemId1779306 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 Mye regn og snø har falt siden dette innlegget. Tenkte jeg skulle fortsette i denne tråden med siste oppdaterte status. Har hatt en lyseblå 2000 modell P38 nå siden 2015, og denne har nå passert 320 000 km. Gikk greit gjennom forrige EU kontroll, men måtte bytte litt deler. Uansett, for noen uker siden hadde jeg vært på jobbreise, og jeg fant ut at fruen hadde brukt P38'en fremfor sin egen Corolla. I denne sammenheng spurte jeg henne hvordan hun likte seg i P38'en, og "joda, hun følte seg mye tryggere i denne bilen, bare den starter". Sistnevnte bunner i at for et års tid siden så slet jeg med startsperre og sentrallåsen på bilen, og det var litt tilfeldig om den startet på første forsøk. Jeg fikk stort sett alltid start på den, pga diverse triks og metoder i riktig rekkefølge som måtte til. Dette var jo ikke fruen interessert i, hvilket tilslutt endte med at Corolla'en kom på tunet. Den starter jo alltid, men utover det så er det vel ikke så mye mer å skrive hjem om. Dette førte videre til at jeg spurte om fruen kunne tenke seg en P38 selv, noe som hun gjerne kunne, så lenge den starter og går hver dag. Jeg gikk igjennom alle lagrede annonser på finn.no, og fant blant annet frem annonsen til en annen entusiast her på forumet. Etter litt tautrekking, så ble vi enige, og jeg skulle plukke opp bilen denne uken, på vei hjem fra jobbreise. Dessverre ble jeg sittende forsinket i Gdansk, som igjen førte til senere avgang fra København til Oslo, men selgeren (Lars) hadde det visst relativt travelt på jobb, så om jeg kom litt sent, så var visst ikke det så ille. Uansett, på tirsdag som var, kl 2250, så gikk jeg av flytoget ved Oslo S, og ble etterhvert plukket opp av Lars. Det bar rett opp til hans lokale for å skifte til vinterhjul. Her i rundt kl 2330 tiden... Vinterdekkene var kommet på, og vi begynte å få inn tilhørende hjulsett, felger og litt smådeler som fulgte mer. Skal jo ikke legge skjul på at jeg så frem til dette, da Lars har mange gode referanser når det gjelder biler som han har hatt. Utvendig var bilen over gjennomsnitt vedrørende kosmetisk utseende, bortsett fra en liten rustsak som jeg skal få utbedret senere. Dette var naturligvis opplyst om på forhånd. Innvendig så bilen særdeles pen ut. Det litt artige er at bilen er utstyrt med såkalt Oxford interiør, noe som jeg aldri har sett før. Kjørekomforten i disse setene står ikke tilbake for noe, tør jeg påstå. Vel ute på veien, så hadde jeg planlagt å kjøre over Hardangervidden. Mest fordi det er den veien jeg er mest kjent, og jeg hadde fått med meg et par timer tidligere at vidden var akkurat åpnet igjen. Før jeg kom så langt var det greit å fylle opp tanken. Det som var litt snodig, var at det kunne virke som om tankmåleren ikke var så glad i at jeg fylte opp tanken absolutt helt. Da jeg startet bilen igjen, så fikk jeg en melding på displayet som jeg aldri har sett på P38 tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 Vel, ingen fare. Dette er min femte P38, og jeg vet at ting kommer til å komme. Jeg visste uansett at tanken var full, og det var absolutt ingen diesellekkasjer under bilen der jeg sto. Beste tipset jeg hadde var å toppe opp tanken igjen på Geilo, slik at jeg kom meg trygt til Bergen. Turen gikk fra Drammen og mot Hønefoss og Gol. Derfra var veien videre til Geilo gitt, samt turen over Hardangervidden, Eidfjord, Voss og tilslutt til Bergen. Greide å holde en brukbar snittfart på rundt 70 km/t, da det var veldig lite trafikk, og forholdsvis bare veier. Uansett, det var veldig greit å tikke av "halvveis" i Geilo, selv om klokken var rundt 0400. På Geilo merket jeg at det for alvor begynte å bli ganske glatt og isete, og selvom jeg ikke pleier å bruke piggdekk på mine biler, så var det litt betryggende at dekkene var forholdsvis nye. Som planlagt, så toppet jeg opp tanken på Geilo. Trodde det skulle gå mer en litt over 20 liter, men dette hadde jo stort sett vært langkjøring. Uansett var det greit å vite at tanken var full til turen over vidden, og tilslutt til Bergen. Kaldt var det også begynt å bli. Deretter startet turen over Hardangervidden, og selv om veien var åpen, så var det både isete og vinden var i ferd med å ta seg opp igjen. Eneste biler som jeg så over vidden var brøytebiler. Spesielt mot siste etappen over vidden begynte vinden å ta litt tak, antageligvis fordi det var mer åpent på denne strekningen. Når det er sagt, så var det fremdeles veldig ok å sitte inne i en P38, i god og behagelig temperatur. Vel nede i Eidfjord, begynte å jeg å ane håpet om snart å være hjemme. Klokken nærmet seg 0700, og jeg var på vei mot Voss. Jeg fikk likevel med meg turen over Hardangerbroen. Vel fremme på Voss, hadde neste dag krøpet frem. Det hadde min egen søvnighet også gjort. Jeg kjørte innom en Esso stasjon, og fikk meg en varm kopp kaffe og litt å bite i. Siste etappe fra Voss til Bergen tok jo (selvsagt) en evighet. Trøttheten begynte også å melde seg på nytt og jeg så frem til å krype under dynen, etter at unger var levert på skole og SFO. Uansett var det en opplevelsesrik tur, i "ny" P38. Veldig gøy å "overta" gode eksemplarer. Bilens BECM og ECU skal nok ta turen over til Hr Guttormsen (selv om det for tiden fungerer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Fin historie. Takk for at du «gidder» å dele Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangeroverp38 Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Takk for fin historie, og gratulerer med ny P38. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Gratulerer med flott ny bil! Jeg savner P38.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 11. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2018 Takker så mye. Da skal den "nye" straks få seg Mondial hjul. Bilder kommer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 7. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2019 En ørliten milepæl... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Sulten på mer olje ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 På 7.3.2019 den 8.49, gautes skrev: Sulten på mer olje ? Hehe. Kanskje. Ikke lenge til oljeskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Artig tråd : Jeg hadde selv P38 og savner den til tider, selv om det var en del krøll med "juletre" hvor bilen datt ned på bumpstops.. Etter å ha gått grundig lei av alle feil skiftet jeg alle høydesensorer, komressor, ventilblokk,samt radiator, dynamo, vannpumpe og mere til. Alt i alt rundt 30.000 i deler.. Den funka ypperlig i over 2 mnd inntil veivakslingen knakk. Da blei jeg forbanna solgte den for 5000kr til en på forumet her. Jeg vet ikke om den har kommet seg på veien igjen, eller endte sine dager som delebil. Så blei det å kjøre mercedes e-klasse ei stund inntil registerkjedet pluselig røyk på den (?!) - så den blei pressa til en kube.. Så blei det til at eg kjøpte meg discovery 2 i 2016. Den føles ikke like komfortabel og luksuriøs som P38`en. Litt ørstere er den og - terrengegenskapene er noenlunde like. -Men jeg har nå blitt like glad i discoen som jeg var i p38`en. Fantastiske biler begge to - med masser av komfort og kjøreglede.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.