Gå til innhold

Serie1, 54MY, 86"


telindnor

Anbefalte innlegg

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 måneder senere...

Jeg småpusler litt til stadighet med den ene eller den andre eller..bilen. Har vært litt irriterende symptomer på den her.

Skulle gjerne hatt tips fra noen som har litt peil..

1. Motoren rasler litt innimellom, eller egentlig ganske ofte, som om registerkjedet er uten/har løs strammer. Er det en big deal å bytte/sjekke denne på en 2 liter bensiner? Er så gamle motorer som denne 54 modellen så "rom-borret" at det kan medføre skramlingen?

2. Tror min motor er en "siamese-bore" motor da den har oljefilteret på samme side som eksosmanifold. Men...wått, siamese-bore!!! Hva skal jeg tenke å tro om denne. Krever den noe annet oppsett enn vanlige motorer?

3. Litt ref nr 1 kanskje. Ved et par anledninger ved start i kulda så dra starteren som den skal...så merker jeg at den drar tregere og så er det bom stopp. Starterern sier bare klikk. Motoren går i LÅS som den skulle skjært seg. Prøvd med sveiva og den står bom. Prøvde til og med å dra den igang...på stive hjul! Så tenkte jeg at det sikkert er noen tannhjul som stopper "midt på" hverandre?! Satt en scvær rørtang på akseltappen til sveiva og dro motoren mot "klokka" og scmakk så løsnet den og startet og funket som vanlig. Hva tyder dette på? Kan det være reg kjedet som er så slakt at dette kan skje?

4. Litt muggen over at jeg opplever at bilen var en smule, ikke en smule...møe, sigen på sjåførsiden så satt jeg på enn 88" bakfjær på den siden og vipps så ble alt så mye bedre. Så nå er det 3-1 i favør 88" fjærer, da jeg har disse foran også. Kult med lowrider, men ikke LRowrider. Sikkert ikke anbefalt av ekspertene å kjøre med forskjellig stivhet på fjærene men deeet "struntar jag i". Aldri over 60km/h med denne uansett.

5. En annen småkjip greie er at det hyler som en gris som skal slaktes når jeg bremser. Ikke kjøp billige bremseband...det blir man lei av. Det fine med dette er jo at det betyr at det faktisk er friksjon mellom band og trommel...mao ikke sausa med olje fra akselen som det som regel finnes rikelig med eksempler på ?image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har kjede :) den kan låte fælt til tider.

 

tapp kjølevæsken, av med kjøleviften, ut med radiator, av med nedre reimhjul og deksel over registerkjede.

 

Du skulle hatt the green bible.... finnes den foresten til series one?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på Ragnars forslag.

Dog er det visse ulemper med fjerndiagnostisering.

 

Starter kan også være problemet.

 

Romboring skjedde ikke i eldre tider heller,men slitasje gir skjørtebank,mm.

 

Kjederasling tyder på slitasje på kjede,strammer,drev og evt.glideskinner.

Tatt fra husken på 2,25. Noe sier meg at det verken er strammer eller skinner på 1600 eller 2,0.

Har ikke boka i nærheten.

 

Skråslip av kantene på bremsebåndene og grov smergel på tromler og bånd gjør ofte underverker på piping.

Men er båndene for billige så følger ofte gratis musikk med.

 

Et stetoskop eller laang,helst tynn, trekker hvor man setter håndtaket i øret og lytter seg fram til ulydens opphav.

Er det helt stille bør du sjekke om motoren går.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...til din siste kommentar...ingen fare. Den hørrs!!

Takk for gode råd. Får se om det blir for mye lyd i skramleren til at jeg ikke gidder mer. Håper den holder seg til da.

Sliping av bånda er en god ide. Eller bare vente til det begynner å lekke ut olje. Litt rart egentlig...kanskje jeg bør sjekke om det ER olje på akselen ?

Starrteren er overhalt. Tror ikke det er den. Kan dårlig lager i vannpumpa skramle kanskje. Ja-ja...Time vill sjåvv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde fra min 2 liter som jeg bygde opp i 2008.

Det ser da virkelig ut som det er en strammer her:

gallery_834_9_66671.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bildet Baard. Gjør det litt enklere å vite hva man går til. Først og fremst bør jeg få noen "voksne" til å lytte og hjelpe med en diagnose. Altfor mange ganger har jeg kastet meg på de gale "konklusjonene".

Her om dagen holdt jeg på å kjøre Freelanderen på dynga. Den hadde en usannsynlig tikking når den startet...både når motor var kald OG varm, men roet seg etter en stund og ble helt borte ved kjøring. Var brennsikker på at det var en hydraulisk ventilløfter som måtte "gå seg til"...fordi det hadde jeg fått for meg. OG...så var det bare løse bolter på eksosmanifolden. DET fant en voksen ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...