Gå til innhold

Rustbeskyttelse/understellsbehandling


OyvindPaulsen

Anbefalte innlegg

Min anbefaling er helt klart denne "nye" oljen LANOLIN-OLJEN de tilbyr der eller hos Buskerud Antirust/Vestfold Antirust.

Bilen min fikk behandling hos Vestfold Anitrust med samme oljen i Januar og der gjorde de ordentlig arbeide. Alle hulrom ble boret og

fyllt opp. Denne oljen kryper vist også slik at det blir maksimalt flate tildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandlet min hos Funderud to sesonger på rad, men ser dessverre at dette ikke forhindrer overflaterust under bilen :(

 

Du må følge med på hva de gjør - første gangen brukte de lang tid på rengjøring etc., men neste gang brukte de betydelig kortere tid.

 

Læring av dette er jeg skal under bilen selv og rengjøre/fjerne overflaterust selv og grunnbehandle før de slipper til med sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bremser allikevel utviklingen av rusten, om man sauser inn med olje, men nei, den forsvinner ikke. Vil bli større utvikling av rust uten olje :)

 

Espensomleveretteralthjelper.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill;-) Jeg har heller ikke troen på noen mirakelkur, men satser på at det hjelper litt uansett. Har vel også noen andre ting som bør tas, så dette er en jobb jeg kunne tenkt meg å sette bort.

 

Nå er det bare å få ut fingeren og booke tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat bestilt Linolje herfra:

http://linolje.com/

 

Skal påføres med sprøyte (lakksprøyte fra Biltema for eksempel).

Tror produkt/påføring har vært diskutert her inne før uten at jeg husker hvor.

 

Hei svirre, hva bruker du; kokt eller rå kaldpresset linolje? Blander du linoljen eller bruker du den direkte?

mvh

KjartanB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Linolje eller linfrøolje er fra gammelt av brukt som bindemiddel i maling. Blandet med terpentin, fyllstoffer og pigmenter, blir blandingen lett å stryke ut. Når løsemiddelet er fordampet, størkner linoljen og binder fargen til der den var ment å være. Stivnet ren linolje ligger som en svakt gulaktig lakk over der den er påført.

Over tid gulner linoljen når den utsettes for lys, og herder seg over tiår til den krakelerer. Dette forsøkes motvirket gjennom å legge over et strøk med ferniss eller to etter at hovedtørkingen er over, dvs. etter et års tid.

Linolje brukes som bindemiddel i husmaling. Linoljemaling er diffusjonsåpen og har høy inntrengningsevne i sugende overflater som for eksempel tre. Flater som er malt med linoljemaling slites fra overflaten og innover når de utsettes for vær og vind, og blir gradivs mattere ettersom bindemiddelet brytes ned. De kan da males på nytt, eller regenereres med ren, upigmentert linolje. Vedlikeholdsintervaller regnes i dag for å være 6-20 år avhengig av klima, kvaliteten på malingen og hvilke krav man stiller til glans og farge. Det finnes linoljemalte hus i Norge som har stått i vel 300 år uten vedlikehold og fortsatt har heldekkende fasadefarge. Moderne, industrielt fremstilte linoljemalinger tilsettes fungicider/ soppdrepende midler og inneholder organiske løsemidler. Etter at alkydolje som bindemiddel ble patentert under annen verdenskrig, tok alkyd over som det mest brukte bindemiddelet i industrielt fremstilt utendørs oljemaling.

Samme olje brukes som næringstilskudd (helsekost).

Det kunne jo virke som Lin og Lanolinolje er LITT forskjellig.........


Fluid Film er basert på lanolinolje (ullfett/ sauefett) og har vært brukt i hele verden siden 1943 på skip og i offshoreindustren, bl.a. på grunn av sine saltvannsbestandige egenskaper. På grunn av de gode rustbeskyttende og ikke minst ruststoppende egenskapene, har Fluid Film vokst seg store innenfor mange bransjer og bruksområder. Vi erfarer at den virker helt unikt til understellsbehandling - og at vanlige antirustmidler fungerer dårlig på biler som har begynt å ruste.

Fluid Film NAS er svært penetrerende, fortrenger vann og samler ikke skitt slik som vanlig olje gjør. Åpne kjeder kan derfor forlenge levetiden med 300%! Da den ikke fordamper eller størkner, er den aktiv og penetrerende over lang tid. Den egner seg derfor svært godt som rustløser og smøremiddel. I løpet av et par måneder vandrer den ca. 15 cm - gjennom popnagler, falser osv. - enestående til hulromsbehandling!

Dette er oljen ment for BILER. Vil sterkt anbefale Funderud for LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sauene er skapt gjennom evulosjonen akkurat til dette bruksområdet?

 

Hvordan kan du si at linolje ikke er egnet men lanolin er laget til rustbeskyttelse? Og samler ikke den skit?

 

Jeg tror begge produkter er veldig gode. Linolje har små molekyler og trenger inn i rustområder fordi rusta har laget plass. Oksygen slipper ikke til, og rustangrep stopper.

 

Ingen av produktene er skapt med tanke på ruststopping, men begge er svært velegnet.

 

Terpentin har ikke vært brukt i linoljemaling i særlig grad, men kunstnere tynnet malingen med terpentin når de malte på lerret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg tenkte eg skulle prøve med linolje på en mitsubishi l200 eg har stående som har sånn passe stygg å brun ramme,

tenkte da eit par lag med rå linolje å so eit lag med tectyl uttapå so får eg sjå kor lenge det holder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka har du tenkt å bruke å påføre den med da? trykksprøyte?

 

Oljemannen anbefalte trykksprøyte.

Det var det jeg hadde tenkt til, men så begynte jeg å lure litt på hvor ned-oljet garasjen kommer til å bli av det.

Kan være jeg gjør det på plassen utenfor og så triller bilen inn i varmen og lar den tørke/herde/dryppe der inne på noe papp eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist gang eg understelsbehandla en bil så hengte eg plastikk rundt hele bilen som gjikk helt ned til gulvet, nå har eg løftebukk so eg har god arbeidshøgde, å so hadde eg papp å plast på gulvet, rå linolje kan lukte litt stykt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...