Gå til innhold

Serie 3 på sida


Bjørn P

Anbefalte innlegg

Du pisser på deg lenge før du velter. :)

Spøk til side; jeg har sett en tabell på dette, men det er ujevnheter eller fart som velter deg, så en tabell over når bilen tar overvekt ved hastighet=0 er egentlig kun av akademisk interesse.

 

Lå ikke tabellen på forumets gamle hovedside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg som regel før 20 grader , har du ikke taklast eller noe som løfter tyngdepunkt så kan bilen klare over 40 grader . Men en liten stein på oversiden eller løs grunn på nedsiden gjør at du velver og det er ikke noe god opplevelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du pisser på deg lenge før du velter. :)

Spøk til side; jeg har sett en tabell på dette, men det er ujevnheter eller fart som velter deg, så en tabell over når bilen tar overvekt ved hastighet=0 er egentlig kun av akademisk interesse.

 

Lå ikke tabellen på forumets gamle hovedside?

 

Lånte en Muskeg av en på jobben for å dra ut litt tømmer fra en ganske bratt og ulent skog. Spurte om det med veltefaren oppi lia. Fikk bare til svar at jeg hadde driti på meg LEEEENGE før deet var noen fare for at muskegen ga seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp clinometer som rettesnor, og stol på magefølelsen!

Henger du deg opp i å stirre på et instrument, glemmer du å lese terrenget, og overser ting som ellers vil fortelle deg om videre ferd i sidehellingen er trygt eller ikke.

 

I dag bruker LR 30 grader sidehelling som en tommelfingerregel.

Har bevitnet en kollega stikke frem en tå kledt med joggesko og latt seg kjøre over av øverste fremhjul på en Discovery 3 i 32 graders helling, og det var ubehagelig, men ikke smertefullt. M.a.o. så er ikke marktrykket rare greiene der oppe.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sidehelling var45 grader på Serie I, II og III og eldre Range Rover. Har prøvd "å leve etter det" hele livet.

 

Satt på med en god kompis, som dessverre ikke lengre er blandt oss, i en RR på Røros en gang tidlig på 80 tallet der de to hjulene på høyre side var oppe fra bakken da vi kjørte sideveis bortover en skråning. Fikk det fortalt av de som sto og så på. Vi berget rundvelt fordi kompisen hadde "kjørt litt før også", han vred rattet over slik at vi kjørte ned bakken. Husker fjellbjørka fikk gjennomgå.

 

Artig opplevelse.

 

Ellers har jeg opplevd passasjerer be meg stoppe og de har steget ut av bilen fordi de var 100% sikre at vi ville velte. Vinkel rundt 20 grader. Jeg fortsatte videre og vinkelen i resten av bakken ble utregnet til 35 til 40 grader.

 

Og det er mye enklere å kjøre rett opp og rett ned, da tåler bilene i alle fall 45 grader.

 

Men som flere ovenfor har skrevet, det avhenger av terrenget, steiner, løst underlag osv. Er det ujamnt underlag skal det ikke mye til før man passerer en grense og ruller rundt.

 

Og motet svikter for de fleste lenge før bilene nærmer seg faregrensen for å rulle, slik andre har nevnt ovenfor.

 

Har lagt bil på siden og har rullet.

 

Det nærmeste jeg kommer rulling nå er når jeg sitter på en kontorstol og ruller bortover gulvet :D.

 

Tviler på at jeg noen gang igjen kommer til å kjøre LR/RR så bratt at det vil være fare for rulling.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...