Gå til innhold

Hva er dette?


Oskarsaelid

Anbefalte innlegg

Hei hei gutter.

 

Lenge siden sist nå men er travelt opptatt med å kjøre bil.

 

Jeg hadde en liten runde med skifte av pærer og sånt igår ettermiddag og jeg fikk da tatt en titt oppi motorrommet. Jeg fant en firkantet boks merket Webasto Thermo Top Z. Se foto.

 

Hva er det?

Haynes har den ikke med i sin oversikt og jeg er ikke glup nok til å forstå hva det er. Jeg skjønner at det er ett varmeelement av noe slag men kan noen hjelpe meg med å forstå om dette er ettermontert eller hva det er?

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle LR produkter som blir solgt i norge får cold climate package.

Webasto er en del av dene pakken.

Td5 motorene ble utstyrt med Thermo Top C/Z som varmer kjølevannet før det går inn i varmeapparat registeret.

Dersom den er originalmontert skal det også være en termostat i grillen som starter varmeren ved luft temperaturer under 5/6 grader

når bilen lader via generatoren/dynamoen/alternatoren..

Kan enkelt bygges ut til å bruke tidsur for å varme motoren før en skal ut å skjøre.

Om den ikke virker kan det være den har gått i lock.

Følg oppskriften HER.

Dersom dette ikke hjelper må en grundigere test gjøres.

Avlesing via diagnose utstyr for Webasto kan avsløre hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sørger for at motoren raskt får arbeidstempratur ved kaldstart. Den opprettholder stabil motortempratur under kjøring også.

 

noen har et display inni bilen, og med dette kan du programere webastoen til å syarte når du vil slik at bilen er varm når du skal ut å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar gutta.

 

Særs informativ link Jarle, i all sannhet verdens beste forum.

 

Tråkig å finne ut at man kunne hatt motorvarmer gjennom vinteren på denne fineste vårsagen på lenge da men:/

 

Jaja, man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...