Gå til innhold

Disco 5 og Disco Sport !


Anbefalte innlegg

Var innom Motorpool i dag for å prøvekjøre RR Sport ( og det var fantastisk).

Spurte litt om D4, og når det ble modellskifte der.

 

Jeg fikk høre at de hadde fått en pressemelding i dag som sa at det skal introduseres en Disco Sport basert på Evoque understell i 2015

Senere samme år skal en ny Disco 5 basert på RR understell lanseres. De sa også at Freelander da skal utgå.

 

Spennde nytt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

 

Evouqe er bygget på FL2 plattform som igjen er bygget på osv :) Evouqe er igrunn bare en pimpa FL2 med lavere taklinje og mindre rumpe

 

At de dropper Freelander navnet er veldig smart, tror FL2 hadde solgt MYE bedre under et annet alias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover treng ein mindre innstegs-familiebil. Slik F1 var i starten, før alt handla om defekte toppar.

 

Likar ikkje retninga dette går, stadig meir komplisert, større og dyrare.

 

Det blir ingenting igjen til småbarnsfamiliane eller arbeidsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover treng ein mindre innstegs-familiebil. Slik F1 var i starten, før alt handla om defekte toppar.

 

Likar ikkje retninga dette går, stadig meir komplisert, større og dyrare.

 

Det blir ingenting igjen til småbarnsfamiliane eller arbeidsfolk.

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover er å skall vær en dyr bil som ikkje hvem som helst kjøper. Vist det er slik at alle kan kjøpe seg en LR på lik linje med en toyota er mye av gimikken borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover er å skall vær en dyr bil som ikkje hvem som helst kjøper. Vist det er slik at alle kan kjøpe seg en LR på lik linje med en toyota er mye av gimikken borte.

Jeg mener det er feil.....

Det er der Land Rover kommer til tape når Kinas ..og de andre nyrike landenes økonomi går til helvete. Unnskyld utrykket....men det er ikke lenge til.......

Men de kan som brødrene Wilks fant ut da de lagde den første Land Roveren, at biler vanlige folk må ha, og har råd til, selger.

Land Rover kommer til å få et stort problem da de ikke husker, eller vil innrømme at det var der grunnstenen ble lagt.... Seriebilen. De må ned på hvermannsnivå igjen... fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort? Tviler på land rover stresser med det akkurat med de salgstallene de har.

 

Vist en Rover Sport skulle koste 400 000 i norge hvor hvordan skulle de da klart å laget samme bilen som det er i dag? Skal bilen konkurere med X5, Cayenne osv så hjelper det lite at vi som dunker rundt i gamle bruktbiler klager på at nybilene er for dyr.

 

Alternativet er en bil på høyde med en Hondai terracan..... Er det det vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er en bil på høyde med en Hondai terracan..... Er det det vi vil?

Det eg vil er at dei skal ha modellar for rørleggaren og bonden og for dei med 2,5 barn og huslån. Så må dei gjerne ha bilar for advokatar og fotballsparkarar i tillegg.

 

Men for min del blir eg no mindre og mindre interessert i kva som kjem frå LR framover, for det er ikkje bilar eg kan kjøpe verken nye eller brukte og då kan eg likegjerne drøyme om Rolls Royce eller Koenigsegg.

 

Mest sannsynleg glir eg vel over til eitt eller anna japansk etterkvart, ikkje fordi eg vil, men ein må jo vere realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan like det eller ikke, men skal en bilfabrikk overleve i dag må den også ha en volummodell som folk flest har råd til å kjøpe.

Det hjelper lite å kunne tilby eksklusive modeller hvisbare noen få har råd til å kjøpe den.

 

Det var vel sikkert tanken og den gangen FL1 ble lansert. Det burde de fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kjører jo mange her inne D3 også. Var vel få her inne som kjøpte de nye i 2005/2006/2007 også for nærmere en mill. Men prisene daler som årene går og da blir de også mer utbredt blant folket med mindre lommebok:).

 

LR er og forblir et premium merke og jeg håper ikke at de begynner å produsere "toyota corolla`er". Da mister de identiteten sin. Det er ikke som det en gang var, det går fremover og LR har funnet et meget godt segment. Det er ikke mange andre som kan skilte med så gode offroad egenskaper i tillegg til å ha så god komfort (som de beste personbilene) og så mye utstyr. Men på sikt vil nok også 4x4 egenskapene bli utvasket for en mer "menneskelig" drivlinje. Folk flest bruker ikke 4x4 systemet på Disco og da blir det bare en utgiftspost å vedlikeholde over tid. Det er selvfølgelig synd for oss som ønsker å bruke bilene litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein snakkar om identitet: LR var ein traktorbil for bønder og elverk meir enn første tjue åra. Rett nok var det ein relativt dyr bil, men ved ei lang levetid og evne til å gå uansett vart dei rimelegare enn mange andre alternativ likevel.

 

Sjølv RR var ein traktor fram til langt ut på åttitalet. Då Discoen kom i -89 var det ein bil for aktive familiar, friluftsfolk osv. "The thinking man's Defender" kalte dei han.

Då måtte RR flyttast oppover i hierarkiet for å ha ein nisje og først då vart det fart i luksusmodellane.

 

Freelanderen kom inn og tok rolla som den vesle familiebilen for "hvermannsen" og Discoen steig i gradene, RR måtte sjølvsagt vidare oppover og den gamle seriebilen levde vidare som Defender, bilen som gav image og kred til heile rekka.

På dette tidspunktet synest eg dei hadde eit godt opplegg.

 

Det vi ser i framtida er: Ingen Defender (eller eitt eller anna alibi som ikkje er Defender, i høgda ein maskert Disco) ingen Freelander (som eg kan skjønne pga dårleg merkevare, men dei kan jo for søren gje han eit nytt namn då og lage modellen likevel), ein eller to dyre og luksuriøse modellar av Discovery, og tre-fire utgåver av spinndyre fantastiske Range Rover.

 

Eg er ingen konserveringsfantast, og om Tata vil lage luksusbilar får dei vel berre drive på.

Det virkar likevel litt merkeleg at når Range Rover vart lansert for over førti år sidan for å skille personbilar og arbeidsbilar, så kunne dei vel jammen heldt litt lenger på den tankegongen? Det er jo ikkje komplisert å lage luksusbilane innanfor RR, og likevel kunne lage normale bilar for normale folk under LR-logoen?

 

Eg synest ikkje det er noko godt argument at ein kan kjøpe ein Disco3 no til overkomeleg pris. For det første er det no ein gammal, komplisert bil med potensielt astronomiske vedlikehaldskostnader, for det andre blir det ikkje akkurat eit enormt utval i brukte bilar om nokre år når dei legg seg så høgt i pris og spec på dagens modellar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan like det eller ikke, men skal en bilfabrikk overleve i dag må den også ha en volummodell som folk flest har råd til å kjøpe.

Det hjelper lite å kunne tilby eksklusive modeller hvisbare noen få har råd til å kjøpe den.

 

Unntaket som bekrefter regelen din?

 

http://m.epn.dk/brancher/industri/bil/ECE6502486/sa-meget-tjener-ferrari-pa-en-bil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at noe som ser ut som snittet her ønsker å se at Land Rover burde kikke over skulderen og ta tak i røttene sine...?

Citroën lanserer i år en bil som heter Cactus - de har stukket finger'n i jorden og laget en SUV uten "unødvendig" utstyr...

Etter forhåndsomtaler å dømme så får de bra med oppmerksomhet og bifall. Citroën har vært innovatører før, det skulle ikke forundre meg om de faktisk er først ute igjen..

 

Eksempel: Varselsystemet som skal varsle om bil i blindsone (varsellys i speil), tenk deg at du har kjørt i en bil med dette lenge, så setter du deg i en annen bil uten... Det kan bli fort farlig om du aktivt har brukt varselsystemet i stedet for å snu hodet ?.

 

Dessuten til de som mener at masse "stæsj" har kommet for å bli: Ja, men fintfølende elektronikk i en metallboks som er konstant utsatt for ekstreme og hurtige klimaendringer er dømt til å få problemer før eller siden. Da er det sikrere å beholde "det nødvendige". ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er nok ingen ny Disco, men heller arvtageren til dagens Freelander...

Enig i det.

Tenk over hva som karakteriserer en Discovery. LR viser det i dagens reklame. Det er det opphøyde taket, de bakre sidevinduene som fortsetter opp i taket og bakruten som har en forsenking på ene siden.

Dette kan de ikke gå vekk fra mener nå jeg. Ellers vil det ikke være noen Discovery og heller gå inn i rekken sammen med de andre SUV'ene.

Jeg håper LR fortsetter å skille seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...