Gå til innhold

Clutch bytte på TD5


Motaba

Anbefalte innlegg

Jada, jada, jada..... Jeg VET at jeg kan søke i forumet til jeg blir grønn i trynet.... Men jeg tar latmannsvarianten å spør om det jeg lurer på isteden :P

 

Skal til å bytte clutch på min 2001 mod TD5. Er dette er "straight forward" jobb eller er det noe spesielt jeg bør passe på?

 

har aldri hatt av kassa på en TD5 før, så om noen føler en trang til å stå å se på å drikke kaffe å bedrive moralsk støtte så er du hjerlig velkommen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på 300tdi så velger de fleste å ta ut motoren. på td5 tror jeg det er litt blandet med å ta ut motor evnt. å dra kasse bakover.. Du må jo ikke ta ned kassa helt for å smette inn ny clutch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte at ta ut kasser og fikk hjelp med at ta ned gearkassene, hver for seg og senere sette dem opp igjen. Utover det er det pillearbeide. Kan være svært at løsne skruer i gulv hvis bolter er rustne. hvis jeg skulle gjøre det igjen ville jeg bore ut de rustne boltene og sette nye plastmøtrikker og bolte når jeg skulle samle igjen.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke om også DMF må skiftes - har tatt ut motoren i vår 2004 Td5 110 (setter inn innbyttemotor fra Turner) - og venter på nytt DMF + clutch da det viste seg at der var mye slark og slitasje.

 

Helt kurant å ta ut motoren forresten - muligens lettere å heise opp motoren enn å ta ned kassene? Har tidligere hatt nede kassene på verksted - men de har jo løftebukk og annet egnet utstyr som de færreste har hjemme i garasjen.

 

Atle G.

 

PS: Og med motoren ute så er det god plass til rengjøring og gjennomgang av ledningsnett ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint clutchskift går greit på bakken med en garasjejekk.

Kassene holder det å slippe litt ned på jekken og flytte litt bakover for å komme til å skifte clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint clutchskift går greit på bakken med en garasjejekk.

Kassene holder det å slippe litt ned på jekken og flytte litt bakover for å komme til å skifte clutch.

Slik fiksa jeg min.... Men litt av en job ;)

DSC03278.JPG

DSC03257.JPG

DSC03313.JPG

DSC03044.JPG

Endret av 1120td5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å få slitasje. Jeg ville byttet svinghjulet når boksen likevel skal ut. Det er ikke uvanlig at clutchen lever lengre enn svinghjulet på td5.

 

massivt svinghjul er billigere men mindre komforttabelt. Det er også evigvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DMF i årene 99-ca 02 var dårlige greier.

Ny versjon holder bedre,men har clutchen sluret evt.brukt til tungkjøring,hengere,terreng,osv.,

ville jeg byttet DMF uten å nøle.

Varmen fra clutchen ødelegger vulkaniseringen i svinghjulet.

Har rep. etter svinghjul som nærmest eksploderte seg vei gjennom bellhousing og gulv i biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjoner ved innkobling av clutch eller ved motorbrems,

hydraulikk ok men clutch fortsatt vond å løse ut eller umulig,

slurer og hugger ved belastning(turtallssstyrt).

Sikkert flere symptomer også.Disse symptomene har jeg hørt fra kunder når de kom for rep.

Mange av bilene ble ofte kjørt til det stoppet og de som kom haltende trengte man ikke mange cm kjøring for å stille diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på youtube så finner du litt der om hvordan du kan sjekke slakk i DMF. Hvis du skal bytte svinghjul, så ta samtidig sim-ring på veiva og foringen i senter. Ny bunnpanne pakning kan også være en fordel å ha da du ma ned med bunnpanna for å ta sim-ring. Regner med at du selvsagt skifter utløser lager til clutchen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttede til solid svinghjul og hadde meget vibrasjonsstøy i starten. Har gradvist gennomgått alle løse slanger og til og med fjerned lyddeksel fra motor. Nu har jeg hun noe during fra girkasse i nautral og klirring fra kasse og utløserlager-dings som er av aluminium ved kjørsel. Men klutsj virker meget godt er nem at dosere og frem og tilbakeslag i drivlinien ved lav gir og turtal er vekk. Meget av slark i drivlinje skyltes åbenbart DM svinghjul.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Må bytte clutch ser det ut til. 

 

Lurer på om jeg skal velge DMF eller solid mass? 

 

Solid mass holder lenger, men gir mer støy/vibrasjon? 

 

LOF har flere sett med enten dual ass eller solid mass. Man kan også velge mellom Road spec, power spec, og extreme. Hva bør jeg velge? Bruker bilen i det daglige og kjører jo ikke noe særlig offroad. Noe henger innimellom. Hva bør man gå for? Vil gjerne ha noe som varer.

 

Lurer på enten dette power spec settet fra LOF med solidmass:

 

https://lofclutches.com/shop/td5/td5-smf-powerspec-bundle-everything-required/

 

Eller dette dual mass settet Road spec:

 

https://lofclutches.com/shop/td5/intraspec-td5-for-dual-mass/

 

Defender 90 2000 td5

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er pedalrytter så gå for orginal. 

Min har passert 250 000 og fortsatt Ok. Og den bilen går tungt både på vei og i terreng. Fullsperret og chippet også. 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, gautes skrev:

Husk å bytte svinghjulsforing og smør den opp.

Er en feil mange gjør. Proffene også.


@gautes Er ikke den litt småvrien å bytte om man bare slipper kassa litt ned på en jekk og drar den bakover slik du beskriver over ?  
Er det nok plass og hva om den sitter litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje ta ut setekassa da jeg må nagle fast nytt panel på siden av den og tette litt sprekker før jeg setter på formstøpt støymatte. Sikkert ikke nødvendig å ta den av kun for å bytte clutch, men da ken jeg se litt hvordan det ser ut på ramma under der også. Greit med god adkomst.

 

Tenkte noe som dette: https://youtu.be/bD8t06uqurY?t=699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...