Motaba Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jada, jada, jada..... Jeg VET at jeg kan søke i forumet til jeg blir grønn i trynet.... Men jeg tar latmannsvarianten å spør om det jeg lurer på isteden Skal til å bytte clutch på min 2001 mod TD5. Er dette er "straight forward" jobb eller er det noe spesielt jeg bør passe på? har aldri hatt av kassa på en TD5 før, så om noen føler en trang til å stå å se på å drikke kaffe å bedrive moralsk støtte så er du hjerlig velkommen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hiv ut motoren, er "enklare" tykjer mange.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Det er en ganske real skrujobb, men gearkassa er vanvittig tung. Du bør nok ha hjelp. Og så er det en del skruing. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 på 300tdi så velger de fleste å ta ut motoren. på td5 tror jeg det er litt blandet med å ta ut motor evnt. å dra kasse bakover.. Du må jo ikke ta ned kassa helt for å smette inn ny clutch... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Jeg valgte at ta ut kasser og fikk hjelp med at ta ned gearkassene, hver for seg og senere sette dem opp igjen. Utover det er det pillearbeide. Kan være svært at løsne skruer i gulv hvis bolter er rustne. hvis jeg skulle gjøre det igjen ville jeg bore ut de rustne boltene og sette nye plastmøtrikker og bolte når jeg skulle samle igjen. Endret 5. mars 2014 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Husk å sjekke om også DMF må skiftes - har tatt ut motoren i vår 2004 Td5 110 (setter inn innbyttemotor fra Turner) - og venter på nytt DMF + clutch da det viste seg at der var mye slark og slitasje. Helt kurant å ta ut motoren forresten - muligens lettere å heise opp motoren enn å ta ned kassene? Har tidligere hatt nede kassene på verksted - men de har jo løftebukk og annet egnet utstyr som de færreste har hjemme i garasjen. Atle G. PS: Og med motoren ute så er det god plass til rengjøring og gjennomgang av ledningsnett ++++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Reint clutchskift går greit på bakken med en garasjejekk. Kassene holder det å slippe litt ned på jekken og flytte litt bakover for å komme til å skifte clutch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1120td5 Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Reint clutchskift går greit på bakken med en garasjejekk. Kassene holder det å slippe litt ned på jekken og flytte litt bakover for å komme til å skifte clutch. Slik fiksa jeg min.... Men litt av en job Endret 5. mars 2014 av 1120td5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motaba Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 DMF?? Dual mass flywheel? hvordan vet jeg om denne er defekt/sliten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 De pleier å få slitasje. Jeg ville byttet svinghjulet når boksen likevel skal ut. Det er ikke uvanlig at clutchen lever lengre enn svinghjulet på td5. massivt svinghjul er billigere men mindre komforttabelt. Det er også evigvarende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 DMF i årene 99-ca 02 var dårlige greier. Ny versjon holder bedre,men har clutchen sluret evt.brukt til tungkjøring,hengere,terreng,osv., ville jeg byttet DMF uten å nøle. Varmen fra clutchen ødelegger vulkaniseringen i svinghjulet. Har rep. etter svinghjul som nærmest eksploderte seg vei gjennom bellhousing og gulv i biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Ikke at jeg vil kuppe tråd, men hvordan merker man at DMF er på tur en annen plass enn deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Vibrasjoner ved innkobling av clutch eller ved motorbrems, hydraulikk ok men clutch fortsatt vond å løse ut eller umulig, slurer og hugger ved belastning(turtallssstyrt). Sikkert flere symptomer også.Disse symptomene har jeg hørt fra kunder når de kom for rep. Mange av bilene ble ofte kjørt til det stoppet og de som kom haltende trengte man ikke mange cm kjøring for å stille diagnosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ice Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Søk på youtube så finner du litt der om hvordan du kan sjekke slakk i DMF. Hvis du skal bytte svinghjul, så ta samtidig sim-ring på veiva og foringen i senter. Ny bunnpanne pakning kan også være en fordel å ha da du ma ned med bunnpanna for å ta sim-ring. Regner med at du selvsagt skifter utløser lager til clutchen samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Jeg byttede til solid svinghjul og hadde meget vibrasjonsstøy i starten. Har gradvist gennomgått alle løse slanger og til og med fjerned lyddeksel fra motor. Nu har jeg hun noe during fra girkasse i nautral og klirring fra kasse og utløserlager-dings som er av aluminium ved kjørsel. Men klutsj virker meget godt er nem at dosere og frem og tilbakeslag i drivlinien ved lav gir og turtal er vekk. Meget av slark i drivlinje skyltes åbenbart DM svinghjul. Endret 10. mars 2014 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 (endret) Må bytte clutch ser det ut til. Lurer på om jeg skal velge DMF eller solid mass? Solid mass holder lenger, men gir mer støy/vibrasjon? LOF har flere sett med enten dual ass eller solid mass. Man kan også velge mellom Road spec, power spec, og extreme. Hva bør jeg velge? Bruker bilen i det daglige og kjører jo ikke noe særlig offroad. Noe henger innimellom. Hva bør man gå for? Vil gjerne ha noe som varer. Lurer på enten dette power spec settet fra LOF med solidmass: https://lofclutches.com/shop/td5/td5-smf-powerspec-bundle-everything-required/ Eller dette dual mass settet Road spec: https://lofclutches.com/shop/td5/intraspec-td5-for-dual-mass/ Defender 90 2000 td5 Endret 15. desember 2019 av Ivers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 Velg orginalt om du ikke har blodtrimmet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 (endret) Hvis du ikke er pedalrytter så gå for orginal. Min har passert 250 000 og fortsatt Ok. Og den bilen går tungt både på vei og i terreng. Fullsperret og chippet også. Endret 15. desember 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 Takk for svar. Da blir det originalt på meg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 Husk å bytte svinghjulsforing og smør den opp. Er en feil mange gjør. Proffene også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 15. desember 2019 Del Skrevet 15. desember 2019 3 timer siden, gautes skrev: Husk å bytte svinghjulsforing og smør den opp. Er en feil mange gjør. Proffene også. Det er mottatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 15 timer siden, gautes skrev: Husk å bytte svinghjulsforing og smør den opp. Er en feil mange gjør. Proffene også. @gautes Er ikke den litt småvrien å bytte om man bare slipper kassa litt ned på en jekk og drar den bakover slik du beskriver over ? Er det nok plass og hva om den sitter litt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Svinghjulet må ut på denne så da blir adkomsten grei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Og på andre uten grei adkomst har vi ymse metoder. Alt fra spikking til gjengetapp og hydraulisk fjerning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 18. desember 2019 Del Skrevet 18. desember 2019 Tenkte kanskje ta ut setekassa da jeg må nagle fast nytt panel på siden av den og tette litt sprekker før jeg setter på formstøpt støymatte. Sikkert ikke nødvendig å ta den av kun for å bytte clutch, men da ken jeg se litt hvordan det ser ut på ramma under der også. Greit med god adkomst. Tenkte noe som dette: https://youtu.be/bD8t06uqurY?t=699 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.